آفتاب

آمار تامل برانگیز خشونت علیه زنان در کشورهای مدعی حقوق بشر

آمار تامل برانگیز خشونت علیه زنان در کشورهای مدعی حقوق بشر

برلین - ایرنا - یافته های حاصل از گزارش یک موسسه اجتماعی در اروپا از وضعیت تاسف خشونت علیه زنان و نادیده گرفتن حقوق این قشر از جامعه در کشورهای اروپایی حکایت دارد درحالی که اروپایی ها همواره خود را مدافع حقوق بشر معرفی کرده و عملکرد دیگر کشورها در این حوزه را مورد انتقاد قرار می دهند.

به گزارش ایرنا، روزنامه پلتیکن دانمارک در گزارشی به عنوان ˈچرا تنفر از زنان بین مردان دانمارکی بیشتر از کشورهای دیگر اتحادیه اروپا استˈ، با استناد به گزارش جدیدی از آژانس اتحادیه اروپا برای حقوق بنیادی ( European Union Agency for Fundamental Rights) مطالب تامل برانگیزی را چاپ کرد.

بر اساس گزارش این روزنامه درباره میزان رنج و مشقتی که زنان درخانه، محل کار و در ملاء عام تحمل کرده اند آمار ها نشان دهنده این است که 52 درصد از زنان دانمارکی نوعی از خشونت،اظهار نظرات توهین آمیز و آزار و اذیت جنسی را تجربه کرده اند.

براساس یافته های حاصل از این گزارش،بالاترین آمار در این ارتباط به ترتیب به زنان دانمارک،سوئد،هلند و انگلیس یعنی کشورهایی که معمولا به استاندارد بالای خود برای برابری جنسیتی شهرت دارند،مربوط می شود.

در همین رابطه مورتن کیه روم پژوهشگر دانمارکی این امر را ناشی از ترس مردان این کشورها از به چالش کشیده شدن نقش سنتی غالب آنها توسط زنان دانسته و توصیه می کند که نتیجه این تحقیقات حتما باید جدی گرفته شود.

این محقق دانمارکی معتقد است: یکی از دلایل اینکه زنان دانمارکی آزار و اذیت جنسی یا خشونت بیشتری را نسبت به سایر کشورهای اروپایی تجربه می کنند برابری جنسیتی بیشتر در این کشور است که به زنان اجازه می دهد بیشتر از سایر جوامع اروپایی در جامعه حضور فیزیکی داشته باشند.

به عقیده مورتن کیه،ˈمردان احساس تهدید می کنند و کمرنگ شدن نقش آنها در جامعه اغلب واکنش خشنی را بدنبال دارد.زنانی که نقش سنتی خانه داری را بر عهده دارند کمتر خشم مردان را بر می انگیزند و از آنجا که برابری جنسیتی در دانمارک بالاتر از سایر کشورهاست زنان دانمارکی خشونت بیشتری را تجربه می کنند.ˈ

این محقق دانمارکی آمار ارایه شده را ˈشوک آورˈ توصیف کرده و اظهار داشت که تعجب نمی کند اگر این یافته ها تاثیری بر دانمارکی ها نگذارد چون اغلب دانمارکی ها عادت دارند تحقیقات منفی را نادیده بگیرند.

وی ادامه می دهد:ˈمتاسفانه دانمارکی ها خیلی از خودراضی هستند و این مساله بعضا سبب می شود تا واقعیت ها کمتر آشکار شوند.اما باید با این تفکر که همه چیز در این کشور بی نقص است مبارزه کرد و با جدی گرفتن یافته های این تحقیق در فکر راه حل بود چون که در این جامعه مشکلات زیادی وجود دارند که بر کیفیت زندگی خیلی از زنان تاثیر منفی می گذارند.

اروپام** 1701 **1010
کد N182420

وبگردی