آفتاب
یک سال تحولات خاورمیانه در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: قطری‌ها به دنبال یارگیری هستند

هانی‌زاده: قطری‌ها به دنبال یارگیری هستند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: طبق گزارش‌هایی که به آمریکایی‌ها ارائه شده بود، نظام سوریه در یک فرآیند زمانی شش‌ماه سقوط می‌کرد ولی بی‌نتیجه بودن اقدامات گروه‌های تروریستی در سوریه باعث شد تا محاسبات‌شان درست در نیاید به همین دلیل آمریکایی‌ها مجبور شدند در محاسبات خود نسبت به سوریه بازنگری داشته باشند.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با تحولات یک سال اخیر منطقه خاطرنشان کرد: بحران سوریه،‌ یمن، مصر، تونس و عراق ادامه درگیری‌هایی است که از سه سال پیش و به دنبال تحولات صورت گرفته در منطقه به وجود آمده بود.

او مهم‌ترین حادثه‌ سال گذشته منطقه را برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر دانست و گفت: ناتوانی محمد مرسی در ارائه استراتژی سیاسی و اقتصادی مناسب در زمان حاکمیت یک‌ساله اخوان المسلمین موجب سرنگونی حاکمیت اخوان و مرسی شد که نه تنها بحران جدی را در مصر ایجاد کرد بلکه منجربه روی کار آمدن حاکمیت نظامیان در این کشور شد.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: وضعیت مصر هم‌چنان بحرانی است و با نزدیک‌تر شدن انتخابات ریاست جمهوری بحران داخلی این کشور شدیدتر هم خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با وضعیت یک سال گذشته سوریه گفت: شرایط میدانی و پیروزی‌هایی که ارتش سوریه در مناطق مختلف از جمله حلب‌،‌ حمص و درعا کسب کرد، باعث شده است تا آثار شکست در میان گروه‌های تروریستی از جمله جبهه النصره، داعش و القاعده به چشم بخورد و ناتوانی این گروه‌های افراطی کاملا آشکار بشود.

وی ادامه داد: بی‌نتیجه بودن اقدامات گروه‌های تروریستی در سوریه باعث شد تا آمریکایی‌ها در محاسبات خود نسبت به این کشور بازنگری بکنند زیرا طبق گزارش‌هایی که بندربن سلطان، رییس سازمان امنیت عربستان و هم چنین سفیر آمریکا در دمشق ارائه کرده بودند نظام سوریه در یک فرآیند زمانی شش ماهه سقوط می‌کرد ولی این فرایند سه سال به طول انجامید و این امر باعث شد تا آمریکایی‌ها سفیر خود در دمشق را برکنار بکنند و بندر بن سلطان هم که به آمریکا عزیمت کرده بود در این کشور ممنوع‌الخروج شد و آمریکایی‌ها اجازه خارج شدن به او را ندادند.

این کارشناس مسائل منطقه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به تحولات یمن در یک‌سال گذشته خاطرنشان کرد: یمن هم‌چنان در بحران به سر می‌برد و تقسیم‌بندی شش گانه در این کشور موجب شد تا حوثی‌ها نسبت به این تقسیم‌بندی حساس بشنوند زیرا هیچ سهمی در ساختار قدرت به آن‌ها داده نشد و در نتیجه درگیری‌ها در یمن ادامه یافت.

هانی‌زاده در ارتباط با وضعیت بحرین و تحولات یک سال گذشته در این کشور گفت: با وجود این که سه سال است مردم بحرین علیه سیاست‌های حاکمیت تظاهرات می‌کنند ولی تجمع‌ها و اعتراضات اخیر آن‌ها به خشونت کشیده شده است. از سوی دیگر انفجارهای بحرین هم موضوع دیگری است که چالش‌های بسیاری را به همراه داشت و علاوه بر آن موجب بروز شکاف میان بحرین و دوحه شد زیرا بحرین ادعا کرده است که قطر در انفجارهای اخیر در این کشور نقش داشته است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اختلافات بین قطر و بحرین به حمایت قطر از اخوان المسلمین مصر بازمی‌گردد که موجب افزایش تنش‌های قطر با عربستان، بحرین و امارات شد زیرا عربستان سعودی که اختلاف سنتی و تاریخی با اخوان المسلمین داشت و بحرین و امارات هم منافع خود را در خطر می‌دیدند به همین دلیل سفیران خود را از دوحه فرا خواندند و به دنبال افزایش این تنش‌ها، در جریان نشست اخیر وزیران امور خارجه اتحادیه عرب به دلیل فشار عربستان، بحرین و امارات، وزیر خارجه قطر دعوت نشد و این امر نشان می‌دهد که شورای همکاری خلیج‌فارس در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

هانی‌زاده گفت: با ادامه تنش‌ها میان قطر با عربستان، بحرین و امارات و گسترش فشارها بر دوحه شرایط بین این کشورها به سمت تقابل پیش می‌رود و همین امر قطر را به سمت یارگیری‌های جدیدی در منطقه سوق می‌دهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر این که قطر‌، عربستان و ترکیه در ابتدای بحران سوریه یک مثلث تخریب علیه سوریه درست کرده بودند افزود: عربستان و قطر تاکنون به تنهایی 36 میلیارد دلار کمک مالی، تسلیحاتی و لوجستیکی در اختیار گروه‌های تروریستی قرار دادند اما در این مسیر به دلیل بروز چالش‌هایی در مصر، عربستان و قطر دچار اختلافات شدیدی شدند.

وی گفت: از سوی دیگر ترکیه و عربستان هم دچار مشکل شدند زیرا ترکیه نیز از اخوان المسلمین حمایت می‌کند در حالی که عربستان مخالف اخوانی‌هاست و همین امر باعث شد تا فشار به سوریه کم‌تر بشود و قطری‌ها در حال حاضر درصدد باز تعریفی در روابط خود با سوریه بر آمده‌اند و به سمت این کشور متمایل شده‌اند. عربستان در سیاست‌های منطقه‌یی خود به ویژه در سوریه و عراق با شکست مواجه شده است و این مساله باعث شده تا در حال حاضر بلوک‌بندی جدیدی در شورای همکاری‌های خلیج فارس به وجود بیاید به گونه‌ای که بحرین‌، امارات و عربستان در یک بلوک و قطر هم در بلوک دیگر قرار گرفته بگیرند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: جریان‌سازی‌های رسانه‌یی میان شبکه الجزیره قطر و العربیه عربستان هم به شدت ادامه داد.

هانی‌زاده در پایان در رابطه با گرایش عمان به سمت ایران و اختلاف قطر و عربستان با یکدیگر گفت: پادشاهی عمان به دلیل روابط خاصی که با جمهوری اسلامی ایران دارد حداقل با سیاست‌های عربستان موافق نبوده و در عین حال قطر در حال حاضر به دنبال ایجاد بلوک جدیدی با شرکت پادشاهی عمان، جمهوری اسلامی ایران‌، عراق،‌ ترکیه، سوریه و حتی لبنان برآمده است تا بتوانند در مقابل عربستان محکم‌تر ایستادگی کند. سفر اخیر وزیر خارجه قطر به تهران و ملاقات او با وزیر خارجه کشورمان و وزیر خارجه عراق نشان می‌دهد که قطری‌ها به دنبال یارگیری و بلوک‌بندی جدیدی هستند و احتمالا شورای همکاری خلیج‌فارس هم در آینده دچار فروپاشی شده یا با تعداد محدودتری فعالیت ادامه خواهد داد و اگر قطر و پادشاهی عمان از این شورا خارج بشوند قطعا فروپاشی این شورا محتمل خواهد شد.

انتهای پیام

کد N182357

وبگردی