آفتاب

اعتراض تاتارهای منطقه کریمه علیه رفراندوم "غیرقانونی"

اعتراض تاتارهای منطقه کریمه علیه رفراندوم "غیرقانونی"

حدود 500 تن از تاتارهای منطقه خودمختار کریمه پس از شرکت در نماز جمعه برای اعتراض به رفراندوم "غیرقانونی" که آن‌ها قصد شرکت در آن را ندارند، به خیابان‌ها آمدند.

حدود 500 تن از تاتارهای منطقه خودمختار کریمه پس از شرکت در نماز جمعه برای اعتراض به رفراندوم "غیرقانونی" که آن‌ها قصد شرکت در آن را ندارند، به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این معترضان با در دست داشتن پرچم اوکراین و سر دادن شعار "پوتین برو" و "سربازهای روسی به کشور خود بروید" به خیابان‌ "باغچه‌سرای"، یکی از مهم‌ترین خیابان‌ها و بزرگترین منطقه مسکونی تاتارها در منطقه خودمختار کریمه، آمدند.

این راهپیمایی با شعار "نه به این رفراندوم غیرقانونی" که قرار است روز یکشنبه برگزار شود،‌ صورت گرفت.

پیش از آن، به این تاتارها در نماز روز جمعه تاکید شد تا از اقدامات تحریک‌آمیز اجتناب کنند.

این راهپیمایی صلح‌آمیز برگزار شد اما نیروهای دفاع شخصی طرفدار روسیه از طرف دیگر این خیابان بر این اعتراضات نظارت داشتند.

یکی از معترضان گفت: ما حتی نمی‌خواهیم به احتمال پیوستن به روسیه فکر کنیم. ما آینده خودمان را با اوکراین می‌بینیم.

یکی دیگر از معترضان ضمن ابراز نگرانی نسبت به دورنمای الحاق منطقه خودمختار کریمه به روسیه گفت: روسیه هر پنج سال جنگ دارد و ما نمی‌خواهیم فرزندانمان برای آن‌ها بجنگد.

به گزارش یکی از خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، چندین خودروی حامل نیروهای روسیه نیز در این منطقه مستقر بودند اما در راهپیمایی حضور نیافتند.

تاتارها اهل شبه‌جزیره خودمختار کریمه هستند و از زمان جنگ جهانی دوم که توسط ژوزف استالین، دیکتاتور جماهیر شوروی از کشور اخراج شدند، یکی از گروه‌های قومی این شبه‌جزیره محسوب می‌شوند.

یکی دیگر از معترضان با 79 سال سن گفت: تنها خدا می‌داند که چه رخ خواهد داد. ما تنها خواستار صلح هستیم. اوکراینی‌ها، تاتارها و روس‌ها برادران یکدیگرند.

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی با 83 سال سن گفت: من با حضور نیروهای روسی در اطراف این شهر احساس ناامنی می‌کنم. اگر افراد مسلح اطراف شما باشند چه احساسی دارید؟ مسلما انتظار مسائل خوب را نخواهید داشت.

مصطفی جمیلف، رهبر تاتارها به ناتو تاکید کرده، برای جلوگیری از بروز یک "قتل عام" در منطقه خودمختار کریمه مداخله کند. وی همچنین از تاتارها خواست تا رفراندوم روز یکشنبه را نیز تحریم کنند.

جمیلف در مصاحبه‌ای تلفنی از بروکسل گفت: اگر اقدامات دیگر موثر نباشد، ناتو باید همانند کوزوو مداخله کند.

انتهای پیام

کد N181412

وبگردی