آفتاب

یک کشته در حمله پلیس مصر به تظاهرکنندگان حامی اخوان‌المسلمین/پلیس ده‌ها تن را بازداشت کرد

یک کشته در حمله پلیس مصر به تظاهرکنندگان حامی اخوان‌المسلمین/پلیس ده‌ها تن را بازداشت کرد

در پی حمله پلیس مصر به تظاهرات حامیان اخوان‌المسلمین در مناطق مختلف این کشور، یک تن کشته و ده‌ها تن دیگر بازداشت شدند.

در پی حمله پلیس مصر به تظاهرات حامیان اخوان‌المسلمین در مناطق مختلف این کشور، یک تن کشته و ده‌ها تن دیگر بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در این درگیری‌ها یکی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات "خیابان برای ماست با هم به سوی رهایی پیش می‌رویم" در منطقه "عین‌ شمس" در قاهره به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد.

وزارت کشور مصر نیز گزارش داد که نیروهای پلیس 43 تن از حامیان اخوان‌المسلمین را بازداشت کردند.

شبکه‌های خبری مصر نیز گزارش دادند پس از اینکه نیروهای پلیس تظاهرکنندگان را با شلیک گلوله در عین شمس غافلگیر کردند این تظاهرات از ساعت چهار به وقت محلی مصر متوقف شد.

همچنین منابع گزارش دادند که حمله نیروهای پلیس مصر به سمت تظاهرکنندگان در "عین شمس" به کشته شدن یک تن و زخمی شدن چند تن دیگر انجامید که حال یکی از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

در همین حال جمعی از حامیان اخوان‌المسملین در تعدادی از شهرهای مختلف مصر با برپایی راهپیمایی خواهان آزادی بازداشت‌شدگان و بازگشت "مشروعیت" شدند.

در تعدادی از میدان‌های استان "اسکندریه" نیز راهپیمایی‌های علیه نظام کنونی مصر برگزار شد. شاهدان عینی اعلام کردند که نیروهای امنیتی با راهپیمایی حامیان اخوان‌المسلمین در منطقه "السیوف" در شرق اسکندریه برخورد و برای متفرق کردن آن‌ها گاز اشک‌آور و گلوله شلیک کردند.

تظاهرکنندگان ضمن درخواست آزادی بازداشت‌شدگان، ادامه بازداشت‌های سیاسی و حکومت نظامی را محکوم کردند و خواهان بازپس‌گیری تمام دستاوردهای انقلاب 25 ژانویه شدند.

حامیان اخوان‌المسلمین در منطقه "امبابه" در استان الجیزه نیز در حالی که کارت‌های زرد رنگ و عکس‌هایی از محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر در دست داشتند، خواهان استعفای وزیر کشور شده و "کودتای" سوم ژوئیه را محکوم کردند.

حامیان محمد مرسی همچنین در المنیا تظاهراتی مشابه برپا کرده و خواهان بازگشت "مشروعیت" و آزادی بازداشت‌شدگان شدند.

در استان پورت سعید، حامیان اخوان‌المسلمین پس از اقامه نماز جمعه راهپیمایی کرده و با سر دادن شعارهایی خواهان سرنگونی "کودتای نظامی" و آزادی بازداشت‌شدگان و محاکمه عاملان کشتار تظاهرکنندگان را خواستار شدند.

در استان منوفیه نیز تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی از ارتش این کشور خواستند تا به اردوگاه‌های خود بازگردند.

در تظاهراتی که در استان المنصوره برگزار شد شرکت‌کنندگان تصاویری از رهبران "کودتاچی" و مسئولان نظام کنونی مصر را آتش زدند.

در مقابل جمعی از حامیان نظام کنونی مصر با تجمع در اطراف مسجد قائد ابراهیم حمایت خود را از نامزدی عبدالفتاح السیسی،‌ وزیر دفاع مصر در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده و شعارهایی علیه اخوان‌المسلمین سر دادند.

از سوی دیگر تلویزیون مصر نماز جمعه را در مسجد دهکده المپیک در مقر دفاع هوایی در قاهره پخش کرد که عبدالفتاح السیسی نیز به همراه تعداد زیادی از مسئولان نظامی مصری همچون صدقی صبحی، رئیس ستاد ارتش و محمد مختار جمعه، وزیر امور دینی و شوقی ابراهیم، مفتی مصر در مراسم نماز شرکت داشتند.

این نخستین باری است که تلویزیون رسمی مصر تصاویری از وزیر دفاع این کشور را در حال اقامه نماز جمعه پخش می‌کند. چرا که پیشتر این اقدام تنها از سوی رئیس‌جمهور کشور صورت می‌گرفت. شبکه الجزیره گزارش داد که مکان برگزاری این نماز بنا به دلایلی امنیتی از قبل اعلام نشده بود.

انتهای پیام

کد N181149

وبگردی