آفتاب
قربانی تشریح کرد

آثار و عواقب بی‌توجهی به حریم خصوصی افراد

آثار و عواقب بی‌توجهی به حریم خصوصی افراد

یک نماینده سابق مجلس با بیان این‌که «اکثر سخت‌گیری‌ها و اعمال مجازات‌ها در اسلام نسبت به جرائمی است که علنی و ظاهر هستند» گفت: اسلام نگاه خاصی به اغماض در زندگی خصوصی افراد دارد.

یک نماینده سابق مجلس با بیان این‌که «اکثر سخت‌گیری‌ها و اعمال مجازات‌ها در اسلام نسبت به جرائمی است که علنی و ظاهر هستند» گفت: اسلام نگاه خاصی به اغماض در زندگی خصوصی افراد دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسی قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اهمیت بحث حفظ حریم خصوصی افراد در شرع مقدس اسلام و قوانین جاری در کشور ما خاطرنشان کرد: اسلام درباره سخت‌گیری‌ها و اعمال مجازاتی که نسبت به جرائم دارد، بیشتر متوجه موارد علنی و ظاهر جامعه است و نگاهی خاص به اغماض در زندگی خصوصی مردم دارد.

وی ادامه داد: مثلا در موارد منافی عفت و اخلاق که شدت آن گناهی همچون زنا است، اسلام مقرر کرده که چهار شاهد باید شهادت دهند و این سخت‌گیری گویای همه چیز است و بنای این سخت‌گیری آن است که اگر کسی در ملاء عام مرتکب این خلاف شد،‌ چهار نفر که هیچ بیشتر از آن نیز این گناه را خواهند دید.

قربانی افزود: اگر کسی در گوشه و کنار و یا در خفا مرتکب گناهی شد، براساس آموزه‌های اسلام و قوانین ما نه تنها مجازات نمی‌شود بلکه اگر سه نفر از چهار نفر شهادت دهند که این جرم را انجام داده و چهارمی حاضر به شهادت نباشد طبق حکم اسلام هریک از آن سه نفر باید 80 ضربه شلاق بخورند و این به خاطر افتراء و تهمتی است که در حق آن فرد روا داشته‌اند.

این استاد حقوق با تاکید بر این‌که «ما وظیفه داریم مجازات‌ها را نسبت به فسادهای علنی و ظاهر جامعه عنوان کنیم و به حریم خصوصی افراد کاری نداشته باشیم» گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند "من در شهادت دادن جزو اولین شهود نمی‌شوم زیرا ممکن است که آخری بلنگد و من مستحق اجرای حد باشم" و این نگاه نشان می‌دهد که ما باید بیشتر به نسبت به فسادهای علنی و ظاهر جامعه مجازات را اعمال کنیم.

وی با اشاره به این‌که «در قوانین جاری کشورمان نیز در این باره موارد صریحی وجود دارد» تصریح کرد: مثلا در قانون اساسی و قانون آئین دادرسی کیفری به صراحت این موارد آمده است که مثلا شنود تلفنی ممنوع است و تنها در مواردی که به امنیت کشور مربوط می‌شود اجازه داده شده است. همچنین قانون خاصی با عنوان قانون حقوق شهروندی در این باره تصویب شده است.

قربانی خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌ها از امام راحل در فرمان هشت ماده‌ای و همچنین از مقام معظم رهبری مواردی داریم که در اجرا با کسانی که وارد حریم خصوصی افراد شده‌اند برخورد کرده‌اند. به عنوان مثال، فرموده‌اند اگر اذن گرفتید که دنبال یک گروه تروریستی هستید و وارد خانه‌ای شدید اگر در خانه جرائم دیگری دیدید حق ندارید در آن دخالت کنید چون حریم خصوصی محترم است.

این نماینده سابق مجلس اظهار کرد: در مجموع هم در مقررات کلی و جزئی کشور و هم در اجرا بیشترین توجه به حریم خصوصی شده و افراد را از ورود به حریم خصوصی اشخاص برحذر داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که مبلغان دینی چه میزان برای آگاه‌سازی مردم نسبت به این مسئله توجه دارند؟ گفت: برخی افراد که اطلاعات کافی دارند توجه می‌کنند و مراجع عظام نیز در درس‌ها و سخنرانی‌های خود بر این مسئله تاکید دارند اما گاهی بعضی از افراد که در سخنان خود احساس بر آنها غلبه می‌کند به این موارد بی‌توجهی می‌کنند.

قربانی ادامه داد: گاهی برخی از مبلغین به فسادی که از بیان مسائل شخصی و ورود در حریم خصوصی افراد حاصل می‌شود توجه ندارند و براساس احساسات‌شان حرف‌هایی می‌زنند. رویکرد صداوسیما نیز در پرداختن به این موضوع بیشتر رویکرد و نگرش سیاسی است درحالی که نگرش سیاسی یک بخش از این موضوع است.

وی با بیان این‌که «بحث احوال شخصیه، بحث وسیعی است» افزود: خداوند همواره بر اعمال افراد ترتیب اثر می‌دهد، اما در یک مورد است که بر خطور ذهنی نیز گناه مقرر کرده است و آن جایی است که یک شخص به دیگری سوءظن داشته باشد.

این استاد حقوق تصریح کرد: متاسفانه متناسب با نیاز جامعه به بحث حفظ حریم خصوصی افراد پرداخته نشده و خوب است رسانه ملی در برنامه‌های مختلف با استفاده از سخنرانان شاخص به این مسئله بپردازند.

قربانی همچنین درباره آثار و عواقب گسترش بی‌توجهی به حریم خصوصی افراد گفت: در صورت گسترش و بی‌توجهی به این مسئله نظم جامعه به هم می‌خورد و آرامش افراد از بین می‌رود. در حالی که آرامش نیاز ضروری برای فرد و جامعه است که اگر وجود نداشته باشد کار، عبادت، مشارکت اجتماعی و... از بین می‌رود. بنابراین اگر حریم خصوصی افراد را تامین نکنیم آرامش آنها از بین خواهد رفت و بسیاری از پدیده‌های بدی که از ناحیه برخی افراد در جامعه می‌بینیم به خاطر این است که آرامش ندارند.

انتهای پیام

کد N180995

وبگردی