آفتاب

نخست وزیر: بخش مواد غذایی ستون جدید بهبود اقتصادی اسپانیا خواهد بود

نخست وزیر: بخش مواد غذایی ستون جدید بهبود اقتصادی اسپانیا خواهد بود

مادرید- ایرنا - ˈماریانو راخویˈ نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد که بخش مواد غذایی، ستون جدید بهبود اقتصادی این کشور بحران زده اروپایی خواهد بود و به عنوان ˈنوک نیزه ˈ اقتصاد ملی آن در سالهای آینده عمل خواهد کرد .

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اروپاپرس، راخوی امروز در مراسم معرفی طرح راهبردی فدراسیون صنایع مواد غذایی و نوشیدنی ها که در کاخ نخست وزیری ˈمونکلواˈی مادرید برگزار شد، گفت: بخش مواد غذایی جذابیت بزرگی در کشور ما دارد، هنوز یک ستون بهبود اقتصادی است و نقش مهمی در اقتصاد ما دارد.

وی افزود: دولت اسپانیا با اجرای این طرح قصد دارد ظرف مدت شش سال 60 هزار موقعیت کاری ایجاد کند و فروش خالص این بخش را چهار درصد افزایش دهد.

راخوی تصریح کرد: بخش مواد غذایی می تواند به دلیل توانایی خود در ایجاد اشتغال و توان رقابت در بازارهای بین المللی، به یک معیار اقتصاد ملی تبدیل شود.

به گفته وی، اسپانیا همه شرایط لازم را برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در عرصه مواد غذایی دارد و تولیدات صنعت غذایی آن، یکی از ˈبهترین ویترین های کشور ماˈ است .

نخست وزیر اسپانیا یادآور شد که طرح راهبردی فدراسیون مواد غذایی یک مدل منحصر به فرد از همکاری میان بخشهای دولتی و خصوصی در عرصه صنعت و وزارت کشاورزی است و از حمایت شرکای استراتژیکی نظیر شرکت مخابرات اسپانیا ، بانک سانتاندر (بزرگترین بانک اسپانیا)، ایبردرولا (بزرگترین شرکت برق اسپانیا ) و ایندرا(بزگترین شرکت فناوری و نو آوری اسپانیا ) بهره می برد.

راخوی با بیان اینکه طرح راهبردی یادشده، سابقه قبلی در اروپا ندارد، ابراز عقیده کرد که تکیه بر بخش مواد غذایی موجب خواهد شد چرخ اقتصاد اسپانیا هر چه سریعتر به حرکت در آید.

وی گفت: طبق آمارهای دولتی و آمارهای سازمان های بین المللی، اسپانیا در سه ماهه چهارم سال 2013 از رکود اقتصادی خارج شده است و در سال 2014 میلادی نیز یک درصد رشد اقتصادی خواهد داشت.

نخست وزیر اسپانیا، یکی از بزرگترین دغدغه های کنونی کشورش را نرخ بالای بیکاری مخصوصا در بین جوانان این کشور اروپایی دانست که به گفته او، سازمان های بین المللی نظیر اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول هر روز آن را به دولت این کشور یادآوری می کنند.

نرخ بیکاری در اسپانیا هم اینک حدود 26 درصد است اما این رقم در میان جوانان آن به بیش از 50 درصد می رسد. جمع کل شمار بیکاران در این کشور بحران زده اروپایی در حال حاضر حدود شش میلیون نفر است.

دولت اسپانیا اکنون در حالی تلاش می کند صنعت غذایی را به ستون بهبود اقتصادی کشور تبدیل کند که در حال حاضر دو بخش صادرات و گردشگری، موتورهای اصلی رشد اقتصادی آن به شمار می روند.

به گفته کارشناسان، بحران اقتصادی، بیکاری و کمبود درآمدها موجب شده است تقاضاهای داخلی در اسپانیا در سطح پایینی قرار بگیرد. دولت اکنون با اجرای طرح تقویت صنعت غذایی درصدد است با فعال کردن همه فرصت ها و توانمندی های کشور به افزایش مصرف داخلی یا صادرات آن و در نتیجه کاهش میزان بیکاری کمک کند.

از سوی دیگر، سال آینده میلادی انتخابات سراسری در اسپانیا نیز برگزار می شود و در صورتی که چرخ اقتصادی کشور بهتر بچرخد و فرصت های کاری ایجاد شود، بهترین تبلیغ برای دولت محافظه کار حزب ˈمردمیˈ خواهد بود تا قدرت خود را حفظ کند. در همین راستا، دولت راخوی تصمیم دارد سال جاری میلادی میزان مالیات ها را که در طول سالهای بحران اقتصادی، چندین بار افزایش یافته است، کاهش دهد.

اروپام **1234** شبس 1551
کد N180903

وبگردی