آفتاب

راههای همکاری علمی و دانشگاهی ایران و ترکیه بررسی شد

راههای همکاری علمی و دانشگاهی ایران و ترکیه بررسی شد

آنکارا - ایرنا - راههای همکاری های علمی و دانشگاهی ایران و ترکیه در دیدار سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول با رییس دانشگاه آیدین بحث و بررسی شد.

مرتضایی فر سرکنسول کشورمان در دیدار با خانم دکتر ˈیادگار ایزمیرلیˈ رییس دانشگاه آیدین ،توانایی های علمی و دانشگاهی ایران را تشریح و امکانات همکاری های علمی و دانشگاهی برون مرزی ایران را برشمرد.

مرتضایی فر توسعه همه جانبه مناسبات دو کشور دوست و همسایه ایران و ترکیه را با توجه به عمق روابط دیرینه دینی، تاریخی و فرهنگی ضروری دانست و گفت : روابط دو کشور حدود پانصد سال است که بر صلح و صفا استوار بوده و مرزهای دو کشور مرزهای صلح دوستی است.

مرتضایی فر همچنین با اشاره به تاکید فراوان پیامبر اکرم (ص) به منزلت کسب علم و اخلاق ، مقام علمی و اخلاقی استاد شهید مطهری را نمونه و مثال تقدس دانشگاه به عنوان مکان فرهنگی توصیف کرد و در تبیین اهمیت دانشگاه در جمهوری اسلامی ایران گفت : ˈ استاد مطهری از نظریه پردازان انقلاب اسلامی ایران و دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی بود.

دکتر مصطفی آیدین ، حضور سرکنسول و هیات همراه را باعث افتخار خود و دانشگاه دانسته و ضمن تشکر و قدردانی از توجه بسیار نزدیک سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران به همکاری با دانشگاه آیدین به عنوان زمینه توسعه مناسبات علمی – دانشگاهی دو کشور ، افزود:پایه های این روابط متقابل در محیط دانشگاهی و دانشگاهها بنا خواهد شد.

دکتر آیدین همچنین بر عمق ، عظمت و جایگاه والای زبان و فرهنگ ایرانی نیز تاکید کرد و گفت: دانشگاه متبوع وی آماده برپایی کرسی زبان و ادبیات فارسی است.

سرکنسول ایران بعداز این دیدار به اتفاق مسوولان دانشگاه آیدین از 30 مرکز و آزمایشگاه تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه بازدید کرد و دیدار ویژه ای نیز با دانشجویان ایرانی به منظور بررسی مشکلات احتمالی و درخواست های دانشجویان داشت.

دانشگاه استانبول آیدین در سال 2003 تاسیس شده و با 30000 دانشجو و 3000 دانشجوی خارجی و 150 دانشجوی ایرانی در مقاطع مختلف کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری ، در حال حاضر یکی از بزرگترین دانشگاه های تاسیس شده توسط سازمانهای اوقاف این کشور است.

خاورم/2011**5981
کد N180364

وبگردی