آفتاب

مونته نگرو همکاری های سیاسی و اقتصادی را با کشورها تقویت می کند

مونته نگرو همکاری های سیاسی و اقتصادی را با کشورها تقویت می کند

بلگراد- ایرنا- دیدارهای اخیر مقامات مونته نگرو با مقامات ایتالیایی، رومانی و موناکو حکایت از گسترش روابط سیاسی و اقتصادی این کشور کوچک بالکان غربی با کشورهای مختلف دارد.

به گزارش ایرنا از منابع خبری، ایوان برایوویچ وزیر حمل و نقل و ترابری مونته نگرو اخیرا در شهر روم با مائوریتسی لوپی وزیر حمل و نقل و زیر بنایی ایتالیا موافقت نامه ای را برای حذف موانع مالی و حمل و نقل های چند وجهی به منظور بالا بردن سطح تبادلات کشور امضا کرد.

میلوجوکانوویچ نخست وزیر مونته نگرو نیز در رابطه با گسترش روابط و همکاری های سیاسی و اقتصادی با کشورهای خارجی در موناکو با آلبرت دوم ولیعهد این کشور و مصطفی ال سول رییس انجمن کنسول های افتخاری و جمعی از سرمایه داران موناکویی جنبه های ارتقاء همکاری های دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.

مقامات مونته نگرو و موناکو همچنین در دیدار های مختلف بر تقویت همکاری های دو کشور در چارچوب همایش های چند جانبه ای و برنامه ریزی برای ایجاد اتحاد در مدینترانه تاکید کردند.

جوکانوویچ و هیات همراه همچنین در طی دیدارهای خود با مقامات این کشور طرح های سرمایه گذاری در بخش گردشگری و توانایی های مونته نگرو در زمینه های انرژی و زیربنایی را برای مقامات و سرمایه داران موناکو تشریح کرد.

نمایندگان انجمن تاجرین و صنایع داران موناکو در دیدار با هیات سیاسی و اقتصادی مونته نگرو علاقه مندی خود را در همکاری با مونته نگرو در زمینه های گردشگری و اقتصادی ابراز داشتند.

مونته نگرو و موناکو در بخش توسعه پایدار، حفاظت از محیط زیست همکاری خوبی دارند و این دو کشور در ژوئن سال 2013 میلادی به منظور انجام فعالیت های مشترک جهت حفاظت از دریاچه اسکادارسکو و خلیج بوکوتورسکو تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

نخست وزیر مونته نگرو همچنین در راستای گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی با کشورهای خارجی اخیرا کونستانتین نیت وزیر اقتصاد رومانی را در شهر پودگوریتسا به حضور پذیرفت.

جوکانوویچ در دیدار با وزیر اقتصاد رومانی ضمن ابراز خرسندی از روابط دوستانه همکاری های دو کشور در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی بر ارتقاء این همکاری ها از طریق گفت و گو های سیاسی در سطح عالی تاکید کرد.

جوکانوویچ همچنین در این نشست موافقت نامه های همکاری اقتصادی بین دو کشور را پایه خوبی برای توسعه همکار ها خواند و افزود: مونته نگرو در خصوص موضوع همگرایی اروپایی توجه خاصی نسبت به کسب تجربیات رومانی در انجام طرح های زیربنایی، انرژی و حفاظت از محیط زیست دارد.

وزیر اقتصاد رومانی نیز در این دیدار از پروسه اصلاحات در نهاد های مونته نگرو در روند عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو حمایت کرد و افزود: رومانی خواهان گسترش همکاری های خود با مونته نگرو در عرصه های مختلف از جمله انرژی، گردشگری، صنایع غذایی درجهت منافع دو جانبه است.

مونته نگرو نیز با جمهوری آذربایجان در زمینه های مختلف همکاری بسیار خوبی دارد، بطوریکه سرمایه داران جمهوری آذربایجان از تسهیلات موجود برای سرمایه گذاری در مونته نگرو استفاده کرده و قصد دارند فعالیت های خود را در بخش های انرژی، کشاورزی، راه و ساختمان سازی و غیره افزایش دهند.

ˈشاهین مصطفی افˈ وزیر توسعه اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان که اخیرا با ˈفیلیپ وویانوویچˈ رییس جمهوری مونته نگرو و دیگر مقامات این کشور در شهر پودگوریتسا دیدار داشت، ضمن مثبت توصیف کردن همکاری های دو کشور در عرصه های مختلف به خصوص در زمینه های اقتصادی؛ بر گسترش روابط و همکاری های دو کشور تاکید کرد.

جمهوری آذربایجان که حدود شش سال پیش روابط دیپلماتیک خود را با مونته نگرو شروع کرده است، قصد دارد که در زمینه های انرژی، کشاورزی و همچنین احداث یک مجموعه گردشگری، همکاری خود را با این کشور منطقه بالکان گسترش دهد.

اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت مونته نگرو و صندوق توسعه سرمایه گذاری و بازرگانی جمهوری آذربایجان اخیرا در شهر پودگوریستا تفاهم نامه همکاری امضا کردند که چنین توافق نامه ای از برنامه های دراز مدت همکاری های دو کشور خبر دارد.

اروپام**2061** 3404
کد N179676

وبگردی