آفتاب

تلاش قزاقستان برای میانجی گری در بحران روسیه و غرب

تلاش قزاقستان برای میانجی گری در بحران روسیه و غرب

مسکو- ایرنا- رسانه های خبری روسیه روز پنجشنبه در گزارش هایی اعلام کردند که ˈنورسلطان نظربایفˈ رییس جمهوری قزاقستان می خواهد در تنش میان روسیه و غرب بر سر تحولات اوکراین به ویژه منطقه خودمختار کریمه میانجی گیری کند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های خبری روسیه، قزاقستان با تلاش برای کمک به حل بحران کنونی میان مسکو و غرب از یک سو و روسیه و اوکراین از سوی دیگر به دنبال برجسته سازی نقش خود در معادلات بین المللی است.

گفته می شود با توجه به وضعیت متعادل قزاقستان در دو دهه پس از فروپاشی شوروی سابق، نظربایف از تجربه کافی در ایفای نقش معتدل میان قدرت های غربی و شرقی برخوردار است.

کارشناسان مسایل سیاسی با اشاره به رشد مثبت توسعه اقتصادی قزاقستان در دو دهه اخیر می گویند که سیاستمداران قزاق و در راس آنان رییس جمهوری این کشور در این مدت توانسته اند، ضمن مشارکت راهبردی با روسیه و توسعه بهینه روابط با ایران و چین به عنوان قدرت های شرقی، با جهان غرب نیز تعامل عقلایی داشته باشد.

آنها در این راستا به عضویت قزاقستان در شورای امنیت و همکاری اروپا و همکاری نزدیک این جمهوری 16 میلیون نفری شوروی سابق با آمریکا و متحدان غربی اش به عنوان مصادیق عینی موفقیت سیاست حفظ موازنه ˈآستانهˈ با قدرت های تاثیرگذار جهانی و منطقه ای یاد می کنند.

با توجه به این رویکرد، نظربایف می کوشد با اتکا به دستاوردهای سیاسی کشورش در تعامل با طرف های درگیر در تحولات جاری اوکراین، نقش مثبتی ایفا کند تا برگ دیگری به موفقیت های خود در عرصه سیاستگذاری خارجی کشورش بیافزاید.

روزنامه روسی ˈنزاویسمایا گازتاˈ در این زمینه نوشت: نورسلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان در پی تماس های تلفنی با پوتین و اوباما رییسان جمهوری روسیه و آمریکا و همچنین ˈ آنگلا مرکلˈ صدر اعظم آلمان در روزهای دهم و یازدهم ماه جاری میلادی، تصمیم گرفت در طراحی راه حل های سازش آمیز برای حل و فصل اوضاع اوکراین شرکت کند.

در گزارش نزاویسمایا گازتا، با اشاره به تاخیر افتاده سفر برنامه ریزی شده نظربایف به مسکو از دهم ماه جاری میلادی به اواسط ماه آوریل، به طور ضمنی از این اتفاق به عنوان سیاست جدید آلماتی برای ایفای نقش تاثیرگذار در رفع بحران کنونی میان مسکو و غرب و مانور مقام های قزاق بر سر آن یاد شده است.

در این میان کارشناسان روس نیز با اشاره به چهره مثبت و موفق نظربایف در محافل بین المللی و میان رهبران جهان معتقدند که رییس جمهوری قزاقستان می خواهد با اتکا به تجربیات مفیدش در زمینه میانجی گری برای حل معادلات پیچیده منطقه ای و جهانی، این بار در کمک به رفع بحران میان روسیه و غرب پیشقدم شود.

در همین راستا، ˈ یوری سولوزوبوف ˈ مدیر برنامه های بین المللی انستیتوی راهبرد ملی روسیه معتقد است که مراجعه رهبران آمریکا و آلمان به ˈ نورسلطان نظربایفˈ تصادفی نیست زیرا او بهترین میانجی بین شرق و غرب است و یکی از 10 رهبر اساسی جهان محسوب می شود.

به گفته سولوزوبوف، در این رابطه اوباما پیشدستی کرده و با رهبر قزاقستان تماس گرفته است زیرا خود ایالات متحده برای حل بحران اوکراین بدون مداخله مسلحانه امکانات کافی ندارد. البته قزاقستان نگران تکرار حوادث اوکراین در خاک خود نیست، زیرا روسیه مرزهای شمالی قزاقستان را به رسمیت شناخته و این کشور را تهدید نمی کند.

ˈ آلکساندر کنیازوفˈ کارشناس روس در زمینه مسایل آسیای مرکزی و خاورمیانه نیز تأکید دارد که اوضاع پیرامون اوکراین به بن بست رسیده و همه می خواهند راه حلی پیدا کنند ولی بعد از اظهارات تند طرف های ذینفع در مناقشه اوکراین، این کار ساده نخواهد بود.

کنیازوف، شرکت نظربایف در روند حل و فصل مناقشه اوکراین را با نگرانی های وی از اوضاع داخلی قزاقستان مرتبط می داند.

به گفته وی، نظربایف پنجم ماه جاری بعد از بازگشت از مسکو به آستانه، در وزارت دفاع نشست اضطراری درباره اوضاع مرزهای غربی و جنوبی ( که مرزهای کشور با روسیه و چین نیستند) برگزار کرد. کنیازف معتقد است که نظربایف نگران تحریکات غربی علیه کشور خود به خاطر شرکت در اتحادیه گمرکی با روسیه است.

به نظر می رسد که نظربایف به عنوان یکی از معدود سران موفق جمهوری های شوروی سابق به دنبال بازیگری در بحران جاری در مناسبات شکننده روسیه و غرب است تا به این طریق ضمن بهبود چهره خود در محافل داخلی کشورش و عرصه بین المللی، برای ˈآستانهˈ نیز موقعیت ویژه ای در معادلات بین المللی دست و پا کند.

اروپام/518 ** 2023
کد N179299

وبگردی