آفتاب

رییس جمهوری ترکیه مصوبه تعطیل مدارس وابسته به جماعت گولن را تائید کرد

رییس جمهوری ترکیه مصوبه تعطیل مدارس وابسته به جماعت گولن را تائید کرد

آنکارا - ایرنا - عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه قانونی را امضا کرد که بر اساس آن همه مدارس وابسته به فتح الله گولن رهبر جماعت گولن، بسته می شود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از تلویزیون دولتی ترکیه، این قانون با آغاز بروز اختلاف میان جماعت نور و دولت اردوغان و با افشای رسوایی فساد مالی با پیشنهاد دولت به تصویب مجلس رسیده بود.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه بارها عناصر جماعت نور را به اقدام به کودتا و شخص فتح الله گولن رهبر این جماعت را به تلاش برای سرنگونی دولت وی متهم کرده است.

کارشناسان امور سیاسی این اقدام عبدالله گل را به عنوان همبستگی وی با اردوغان ارزیابی کردند.

نخست وزیر ترکیه دیروز چهارشنبه در مصاحبه با تلویزیون کانال 24 ترکیه به هواداران فتح الله گولن رهبر معنوی گروه موسوم به جنبش خدمت به شدت هشدار داد.

وی با متهم کردن پیروان فتح الله گولن، که مقیم آمریکاست، به نفوذ به دستگاه های دولتی ترکیه گفت: ویروس هایی را که به درون دستگاه های دولتی نفوذ کرده اند، ریشه کن خواهیم کرد.

نخست وزیر ترکیه گفت: آنان از 30 الی 35 سال پیش برای نفوذ به دستگاه های دولتی تلاش کرده اند.

این در حالیست که جماعت نور و دولت اردوغان از 10 سال پیش همکاری نزدیکی با یکدیگر داشتند و گفته می شود که در 10 سال گذشته بیش از 10 هزار تن از هواداران فتح الله گولن با استفاده از همکاری با اردوغان وارد شهربانی و دستگاههای قضایی و مخابرات ترکیه شده اند.

دولت اردوغان و جماعت نور اخیرا با افشای فساد مالی و فاش شدن شنود دهها هزار تن در ترکیه، به شدت دچار اختلاف شده اند.

خاورم ** 2010**230**1479
کد N179072

وبگردی