آفتاب
در بیانیه ایران و عمان مطرح شد

هشدار نسبت به افراط‌گرایی و خشونت/ اهمیت تلاش برای برقراری امنیت در منطقه

هشدار نسبت به افراط‌گرایی و خشونت/ اهمیت تلاش برای برقراری امنیت در منطقه

دو طرف خرسندی خود را از روند توسعه روابط دو جانبه و همکاری های فیمابین بر اساس اعتماد و اطمینان ابراز داشته و اراده استوار خویش را برای اجرایی نمودن ظرفیت های موجود در جهت گسترش و تعمیق روابط فیمابین اعلام داشتند./طرفین ضمن استقبال از توافق‌های حاصله در گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای 1+5 بر استمرار این گفتگوها تا دستیابی به توافق نهایی تاکید ورزیدند.

همزمان با پایان سفر ۲ روزه رییس جمهوری اسلامی ایران به سلطنت عمان بیانیه مشترکی از سوی ۲ کشور به مناسبت این دیدار صادر شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه‌ اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، همزمان با پایان سفر 2 روزه رییس جمهوری اسلامی ایران به سلطنت عمان بیانیه مشترکی از سوی 2 کشور به مناسبت این دیدار صادر شد که متن آن در ذیل می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه مشترک به مناسبت دیدارِ رسمی جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران از سلطنت عمان

اسفندماه 1392

در راستای تعمیق و تحکیم روابط دوستانه و برادرانه جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان و در پاسخ به دعوت کریمانه اعلیحضرت قابوس بن سعید، سلطان محترم عمان، جناب آقای دکتر حسن روحانی رییسمحترم جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 21 و 22 اسفند ماه 1392 برابر با 12 و 13 مارس 2014 م در راس یک هیات بلند پایه سیاسی- اقتصادی از سلطنت عمان دیدار رسمی به عمل آورد.

جناب آقای دکتر حسن روحانی و هیئت همراه از سوی اعلیحضرت سلطان قابوس و وزرای عمانی مورد استقبال رسمی که تجلی احساسات برادرانه و اصالت روابط بین دو کشور است، قرار گرفتند. سپس طرفین در فضایی آکنده از روح برادری و دوستی در خصوص روابط دو جانبه، مسائل منطقه ای و بین المللی و جهان اسلام گفتگو کرده و موارد زیر را مورد تاکید قرار دادند:

دو طرف خرسندی خود را از روند توسعه روابط دو جانبه و همکاری های فیمابین بر اساس اعتماد و اطمینان ابراز داشته و اراده استوار خویش را برای اجرایی نمودن ظرفیت های موجود در جهت گسترش و تعمیق روابط فیمابین اعلام داشتند.

طرفین با توجه به پیوندهای تاریخی، فرهنگی و نیز حسن همجواری میان دو کشور بر ضرورت اجرایی شدن اسناد همکاریها و گسترش و تعمیق روابط فیمابین در همه زمینه ها تاکید کردند.

دو طرف از توافقهای به عمل آمده در کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته های راهبردی، دوستی و نظامی، فنی، گارد ساحلی، علمی و دوستی پارلمانی ابراز خرسندی کرده و ضرورت برگزاری منظم جلسات مذکور را موجب رشد و تقویت همکاریهای دو کشور را در زمینه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، بازرگانی و فرهنگی دانستند.

روسای دو کشور اهمیت نقش مثبت و کارآمد بخش خصوصی را در راستای افزایش همکاریهای دو جانبه خاطر نشان و ابراز امیدواری کردند این فعالیت ها به افزایش حجم سرمایه گذاری و مبادلات بازرگانی و اقتصادی دو جانبه منجر شود.

روسای دو کشور در این دیدار علاوه بر گفت‌وگو در خصوص توسعه روابط دو جانبه، اوضاع دنیای اسلام، منطقه و جهان را بررسی و بر اهمیت بذل تلاشهای مضاعف برای برقراری ثبات و امنیت پایدار در منطقه بر اساس همکاری های دستجمعی تاکید کردند.

دو طرف با اشاره به خطر رشد افراط گرایی و خشونت و برخوردهای طائفه ای در منطقه تقویت روح اعتدال و عقلانیت در منطقه را مورد تاکید و التزام جهانی قطعنامه سازمان ملل در برپائی جهانی بدون خشونت و و افراط گرائی را خواستار شدند.

طرفین ضمن استقبال از توافق‌های حاصله در گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای 1+5 بر استمرار این گفتگوها تا دستیابی به توافق نهایی تاکید ورزیدند.

در پایان این دیدار، حسن روحانی از پذیرایی گرم و مهمان نوازی سلطان قابوس پادشاه عمان و دولت و ملت برادر سلطنت عمان تقدیر و تشکر کرده و از برادر خود سلطان قابوس برای دیدار رسمی از جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آوردند که این دعوت از سوی ایشان مورد استقبال قرار گرفت و مقرر شد زمان آن از طریق کانالهای دیپلماتیک دو کشور مشخص و نهایی شود.

این بیانیه مشترک در تاریخ 22 اسفند 92 برابر با یازدهم جمادلی الاولی 1435 ه.ق مصادف با 13 مارس 2014 صادر و همزمان در هر دو کشور منتشر شد.

کد N179068

وبگردی