آفتاب

پرونده هایی که اوباما در ریاض بررسی و سیاست هایی که گوشزد می کند

پرونده هایی که اوباما در ریاض بررسی و سیاست هایی که گوشزد می کند

بیروت – ایرنا - چه پرونده هایی را « باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا در ریاض با مقامات سعودی بررسی می کند؟ این سفر به نتایج سیاسی ملموسی دست می یابد؟ آیا این سفر تاثیراتی بر رشته بحران هایی که از دمشق تا قاهره ، بغداد، منامه ، صنعا و بیروت کشیده شده است، دارد؟

به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی «الجمهوریه » درشماره روز پنجشنبه خود نوشت ، اینها از جمله پرسش هایی است که در محافل سیاسی و رسانه ای جامعه عربی درگیر منازعات و بویژه تروریسم در حال گسترش ، مطرح است و در انتظار پاسخ آنها بسر می برد.

این رونامه لبنانی به نقل از یک دیپلمات غربی آشنا به سیاست های آمریکا در منطقه افزود: سفر چند روز آینده اوباما به عربستان بیشتر به « تعارفات» و بیان سخنانی دیپلماتیک که خوشایند پادشاه سعودی باشد، خواهد گذشت و این به معنای آن نیست که آمریکا از سیاست « مهار تهران» خارج می شود.

و در ادامه این گزارش آمده است:

« واشنگن سیاستی را بر مبنای تفاهم « تا جاییکه ممکن است» با ایران ترسیم کرده و مسائل اختلافی کنونی از جمله قضیه فلسطین و برخی پیچیدگی های بحران سوریه را به وقتی دیگر محول کرده و چه بسا تا بعداز دولت اوباما به تعویق انداخته است.

برهمین اساس اوباما سعی می کند بر همپیمانی با سعودی ها تاکید کند اما هزینه ای برای موفقیت هایی که تاکنون در این پرونده کسب شده ، نداشته باشد.

آمریکا از حوادث یازدهم سپتامبر سال 2011 بین تعهدات امنیتی خود برای حمایت از عربستان سعودی در داخل این کشور و جلوگیری از هرگونه تجاوز خارجی به آن با رفتار سیاسی خارجی ریاض و نتایج این رفتار تفاوت قائل شده است و اختلافات سعودی – آمریکایی در بسیاری از تحولات و موضع گیری ها آشکار شده و از جمله آنها در باره مصر و سوریه بود که دو طرف در برخورد با این دو بحران بزرگ عربی دیدگاه های متفاوتی دارند.

اوباما تلاش می کند که خشم سعودی در قبال واشنگتن فروکش کند که به مرز بی سابقه ای در سخنان پادشاه و شاهزاده ها و مسئولان سعودی رسیده است و برهمین اساس و برای مطمئن ساختن آنها ، روند توافق های آمریکا و ایران ، نگاه واشنگتن به آینده منطقه در سایه درگیری ها موجود وشعله ور کشورهای منطقه را تشریح خواهد کرد».

الجمهوریه نوشت که براساس اطلاعات دریافتی این پرونده ها در دیدارهای اوباما با مقامات سعودی مطرح و سیاست ها و رویکردهای واشنگتن در قبال آنها گوشزد خواهد شد.

1- پرونده عراق و درخواست از ریاض برای متوقف کردن حمایت هایش از گروه هایی که با دولت نوری المالکی در حال جنگ هستند.

2- توضیح در باره سیاست ناکام در سوریه و اینکه چرا نتوانسته است در پرونده سوریه به همپیمانانش از جمله ریاض برای موفقیت برنامه های سیاسی و نظامی آنها خدمت کند.

3- تشویق ریاض به تکمیل گام های برداشته شده برای مبارزه با تروریسم که برای فراهم شدن مقدمات سفر اوباما به عربستان اتخاذ شده است.

4- تاکید بر اینکه تفاهم ایران و عربستان در یک حدود مشخصی به آمریکا اجازه می دهد و کمک می کند که بتواند بحران ها مرتبط با درگیری های بین ایران و عربستان در بحرین ، یمن و لبنان را حل و فصل کند و تجربه این تفاهم در لبنان وتشکیل دولت تمام سلام مقدمه ای برای تفاهم های آینده باشد.

5- پرونده مصر و پیامدهای آن بر امنیت منطقه عربی و شمال آفریقا و آینده توافقنامه مصر و اسراییل.

6- قضیه فلسطین و رویکردهای « جان کری» وزیر خارجه آمریکا ارائه شده به اسراییل و رام الله و نتایج سفر اخی « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسراییل به واشنگتن.

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع دیپلماتیک غربی خاطرنشان کرد که اوباما قطعا با مقامات سعودی بویژه « عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور در باره مسائل داخلی و حاکم آینده سعودی سخن خواهد گفت و این در حالی است که کاخ سفید نگاهی ویژه به « محمد بن نایف بن عبدالعزیز» وزیر کشور کنونی که یک همپیمان مطمئن و اصلی برای واشنگتن بویژه در پرونده مبارزه با تروریسم محسوب می شود.

سیاست های جدید سعودی ها در خصوص بحران سوریه و وضع مقررات رسمی برای ممنوعیت مشارکت اتباع سعودی در اقدامات تروریستی و کشتار در خارج این کشور و صدور فتاواهای جدید به این شاهزاده سعودی همپیمان واشنگتن نسبت داده شده است.

الجمهوریه در پایان گزارش خود تاکید کرد: یک امیدواری سیاسی جدی از این سفر اوباما انتظارنمی رود زیرا برای موفقیت او در وادار کردن مقامات سعودی برای دست برداشتن از سیاست های تندروانه در قبال این پرونده ها تضمینی وجود ندارد.

خاورم ** 1324
کد N179013

وبگردی