آفتاب

ابراز نگرانی روسیه از اعمال مسلحانه معارضان علیه محموله های سلاح شیمیایی سوریه

ابراز نگرانی روسیه از اعمال مسلحانه معارضان علیه محموله های سلاح شیمیایی سوریه

مسکو - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای از اعمال مسلحانه معارضان سوری علیه محموله های تسلیحات شیمیایی سوریه که برای امحای به خارج از این کشور انتقال می یابند، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، آلکساندر لوکاشویچ در بیانیه خود به حملات معارضان به محموله های سلاح های شیمیایی سوریه به عنوان شیوه ای برای ایجاد مانع در روند انتقال به خارج و امحای این سلاح ها اشاره کرد.

وی افزود: آخرین حمله از این دست روز 9 ماه مارس جاری در بندر لاذقیه سوریه و هنگام بارگیری محموله ای از سلاح های شیمیایی سوریه به کشتی های دانمارکی و نروژی اتفاق افتاد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: معارضان همزمان با آغاز بارگیری، سه گلوله خمپاره به سوی بندر لاذقیه شلبک کردند که یک گلوله به دریا افتاد و دو گلوله دیگر هم در اماکن مسکونی بندر منفجر شد.

لوکاشویچ در بیانیه خود این اقدام معارضان مسلح را نگران کننده خواند و اضافه کرد: این تلاش معارضان برای اخلال در برنامه انتقال سلاح شیمیایی سوریه به خارج به منظور امحای آن انجام گرفته است.

وی افزود: این اقدام معارضان را که ناقض قطعنامه 2118 شورای امنیت است و تلاش های دولت سوریه برای امحای سلاح شیمیایی خود را دشوار می کند، به شدت محکوم می کنیم.

وی اضافه کرد: تروریست ها از هیچ اقدامی برای اجرای نقشه های شوم خود فروگذار نمی کنند و برای این منظور جان هزاران نفر را به خطر می اندازند، زیرا اصابت گلوله خمپاره به محموله سلاح شیمیایی عواقب خطرناکی به همراه داشت.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پایان بیانیه خود از همه طرف های شرکت کننده در انتقال و امحای سلاح شیمیایی سوریه به تشریک مساعی برای تامین امنیت محموله های سلاح شیمیایی این کشور در مراحل مختلف انتقال آن دعوت کرده است.

دولت سوریه از ماه سپتامبر پارسال انتقال تسلیحات شیمیایی خود به خارج و امحای آن را با کمک سازمان منع سلاح های شیمیایی و همکاری کشورهایی همچون روسیه و آمریکا را آغاز کرده است و قرار است در تابستان آینده آن را به پایان برساند.

هم اکنون 30 درصد سلاح شیمیایی سوریه نابود شده است.

اروپام/2242**518**1479
کد N178859

وبگردی