آفتاب

رویترز: اتحادیه اروپا پیش نویس تحریم ها علیه روسیه را تهیه کرد

رویترز: اتحادیه اروپا پیش نویس تحریم ها علیه روسیه را تهیه کرد

تهران-ایرنا- خبرگزاری رویترز گزارش داد کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد مفاد و واژگان متن تحریم ها علیه روسیه شامل توقیف اموال، محدودیت های سفر مسببان نقض حاکمیت اوکراین به توافق رسیده اند.

به گزارش این خبرگزاری از بروکسل،این سند هفت صفحه ای به صورت جزئی تدابیر تنبیهی علیه روسیه را تشریح کرده است؛تا درصورتی که مسکو اقدامات خود را در کریمه پایان ندهد و مذاکرات را با میانجی گران بین المللی آغاز نکند، علیه روسیه اعمال شود.

در صورتی که این سند در نشست روز دوشنبه وزرای امور خارجه کشورهای اتحادیه اروپا تصویب شود، اولین دور تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه بعد از پایان جنگ سرد و به معنای وخامت شدید روابط غرب و شرق خواهد بود.

بند یک پیش نویس تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه حاکی از آن است که:ˈکشورهای عضو تدابیر لازم را برای جلوگیری از ورود یا عبور مسببان تهدید و نقض تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین اتخاذ می کنندˈ.

بند دوم این پیش نویس در مورد دارایی های موجود در اتحادیه اروپاست، مبنی بر اینکه ˈهمه دارایی ها و منابع اقتصادی متعلق به یا تحت کنترل مسببان اقدامات ناقض تمامیت ارضی اوکراین توقیف خواهد شدˈ.

این پیش نویس به دلیل فرآیندی موسوم به ˈروند سکوتˈ و مخالفت نکردن هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، تا ساعت 11 صبح روز چهارشنبه به وقت گرینویچ (13:30 دقیقه به وقت تهران) تصویب شده تلقی می شود.

قرار است وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل دیدار و به طور رسمی این پیش نویس را امضا کنند، مگر اینکه تغییری جدی در رفتار روسیه روی دهد که محتمل به نظر نمی رسد.

در همین حال قرار است مردم کریمه روز یکشنبه در همه پرسی نظر خود را در مورد پیوستن به روسیه بیان کنند. در حالیکه اتحادیه اروپا در مورد واژگان تحریم ها به توافق رسیده است، هنوز در مورد اسامی افرادی که باید تحریم شوند در حال جست وجوست. بحث ها روز سه شنبه در لندن صورت گرفت زمانی که مقامات انگلیس، آمریکا، آلمان، فرانسه، سوئیس و ژاپن برای بررسی در این موضوع با یکدیگر دیدار کردند.

یک مقام اتحادیه اروپا گفت:دریافت من اینست که بحث های جزئی در مورد اسامی افراد درجلسه روز سه شنبه انجام شده است،اما هنوز به فهرست مشخصی دست نیافته ایم اما این فهرست تا روز دوشنبه تکمیل خواهد شد.

مقامات اروپایی به صورت تلویحی گفته اند نام ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه و ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه این کشور در فهرست نخواهد بود، بنابراین راه های ارتباطی همچنان باز خواهد بود.

در عوض نام افراد و نزدیکان پوتین در تشکیلات امنیتی و نظامی روسیه و اعضای مهم مجلس این کشور در فهرست وجود خواهد شد.

ضمیمه این پیش نویس همچنین اطلاعات لازم را برای مشخص کردن افراد حقوقی یا حقیقی و نهادهای ناقض حاکمیت اوکراین در بر می گیرد.

درمورد افراد حقوقی و نهادهای مختلف چنین اطلاعاتی شامل نام افراد، مکان، تاریخ و اطلاعات مربوط به فعالیت های تجاری می شود.

اتحادیه اروپا و آمریکا در حال اعمال محدودیت هایی است و دیگر کشورها از جمله کانادا، ژاپن، ترکیه و سوئیس را برای برداشتن گام های مشابه به منظور به حداکثر رساندن تاثیرها در دستور کار قرار داده است.

پارلمان منطقه خودمختار کریمه 16مارس (25 اسفند) را زمان برگزاری همه پرسی در مورد پیوستن به روسیه اعلام کرده است. با آنکه این اقدام با مخالفت بسیاری از کشورهای غربی روبرو شده، ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه از این تصمیم حمایت کرده است.

اروپام**9157**1856
کد N178223

وبگردی