آفتاب
سیاست خارجی اعتدال‌گرا

حق‌شناس: نحوه‌ تعامل آمریکا از چالش‌های ایران برای دستیابی به قدرت منطقه‌یی است

حق‌شناس: نحوه‌ تعامل آمریکا از چالش‌های ایران برای دستیابی به قدرت منطقه‌یی است

یک استاد دانشگاه یکی از چالش‌های ایران برای دستیابی به قدرت منطقه‌یی را نحوه‌ی تعامل ایران و آمریکا دانست و گفت: آمریکا برای دستیابی ایران به این هدف در مسیر فعالیت‌هایش مرتب سنگ‌اندازی می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد جواد حق‌شناس عصر چهارشنبه در همایش "سیاست خارجی اعتدال‌گرا" که از سوی انجمن ایرانی روابط بین‌الملل و در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد در سخنانی با عنوان "مذاکرات ایران و آمریکا و قدرت منطقه‌یی در پرتو سیاست خارجی اعتدال‌گرا" سخن می‌گفت، با اشاره به رویکردهای ایران در دوره‌های مختلف در قبال آمریکا گفت: یکی از دغدغه‌های جدی ایران تبدیل شدن به مهم‌ترین قدرت منطقه‌یی بوده است و در این مسیر رابطه با آمریکا چالشی برای ایران بوده است.

او افزود: ما باید به سوی کاهش تنش با آمریکا به پیش رویم و این اتفاقی است که باید دو سویه و دو طرفه باشد.

وی با برشمردن مولفه‌های سیاست اعتدال و میانه‌روی به خردورزی، واقع بینی، توازن بین آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی اشاره کرد و گفت: رابطه با آمریکا در دوره‌های مختلف برای ایران در کشاکش‌های گوناگون قرار گرفته است.

حق‌شناس هم‌چنین افزود: امام منفی بودن رابطه با آمریکا را تا ابد نمی‌دانستند بر خلاف این که امروز برخی به گونه‌ای برخورد می‌کنندکه فضای گفت‌وگو را منفی تلقی کنند.

این استاد دانشگاه گفت: موضوع هسته‌ای در واقع موضوع و نشانه‌ای برآمادگی آمریکا در رابطه با پذیرش قدرتی ایران است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این همایش الهه کولایی نیز به بیان دیدگاه‌هایش در رابطه با فرصت‌های منطقه‌یی ایران در پرتو اعتدال‌گرایی پرداخت.

وی با اشاره به رویکردهای مختلف سیاست خارجی ایران در دوره‌های مختلف گفت: در 8 سال گذشته شاهد نوعی سیاست خارجی مبتنی بر توهم و تخیل بودیم که از شرایط داخلی کشور دور بود و هزینه‌های گزافی نیز به کشور تحمیل کرد و زمینه‌ساز طرح سیاست خارجی اعتدال‌گرا شد.

این استاد دانشگاه گفت: با فروپاشی شوروی در فضای پیرامون انقلاب فرصت‌های عظیمی شکل گرفت که متاسفانه به آن توجه جدی نشد و به دلیل گرایش‌های غرب‌گرایانه و غرب ستیزی به آن‌ها اصلا توجه نداشتیم و توجه به شرق پررنگ نبود.

کولایی گفت: توجه متوازن به حوزه‌های ژئوپلتیک و اعتدال و رویکرد اعتدال‌گرا در سیاست خارجی ایران غایب بوده است و نقشی که ترکیه درباره‌ی انتقال انرژی انجام می‌دهد در واقع نقشی است که به دلیل غفلت ایران به وجود آمده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این نگرانی را دارم که در پرتو سیاست اعتدال‌گرا، سیاست غرب‌گرا را تقویت کنیم و شاهد فراموش کردن (حتی لفظی) سیاست نگاه به شرق باشیم.

او اضافه کرد: ژئوپلتیک ایران روابط متعادل با همسایگان را حکم می‌کند و ما در حوزه‌های مختلف شرق شاهد هستیم که چگونه از تعارض پایدار ایران و آمریکا در طول سال‌های گذشته به نفع خود بهره برداری کردند.

این استاد دانشگاه گفت: امیدوارم با طرح سیاست خارجی اعتدال‌گرا شاهد استفاده‌ی ایران از اهرم و ابزارهایی باشیم که به ارتقای منافع ملی ما در سطح منطقه کمک کند و انتظار از این سیاست خارجی این است که به واقعیت‌های متحول منطقه و جهان توجه کند.

وی گفت: ایران باید رویکرد خود را با بازیگران منطقه‌یی تغییر دهد.

به گزارش ایسنا، در ادامه ناصر هادیان نیز در این پنل با بیان این که خاورمیانه را امروز سازه‌ی مفیدی نمی‌دانم گفت: آن چه که هنوز در روابط بین‌الملل اهمیت دارد همان دولت – ملت‌ها هستند و ما باید براساس آن‌ها سیاست‌های‌مان را تعریف کنیم.

انتهای پیام

کد N178204

وبگردی