آفتاب
مارشال قسیم فهیم در نگاه ایران

کاظمی‌قمی: مارشال فهیم شخصیتی فراحزبی داشت

کاظمی‌قمی: مارشال فهیم شخصیتی فراحزبی داشت

کاظمی‌قمی‌ با اشاره به شخصیت و نقش مردمی، جهادی و حکومتی مارشال فهیم گفت: در سال‌های جهاد و مبارزه افرادی توسط مارشال تربیت شده‌اند که می‌توانند جایگزین وی شوند.

حسن کاظمی‌قمی، سرکنسول پیشین ایران در هرات در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با تسلیت درگذشت مارشال قسیم فهیم، معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان به ویژگی‌های شخصیتی وی اشاره کرد و گفت: مارشال فهیم هم‌رزم و هم‌سنگر احمد‌ شاه مسعود در دوره مبارزه با ارتش سرخ شوروی و شخصیتی جهادی و عقیدتی داشت.

وی گفت: او همواره در مواجهه با بیگانگان روحیه بیگانه‌ستیزی‌اش مشهود بوده است و در دوره حکومت طالبان و بعد از آن هم این روحیه وجود داشت.

کاظمی قمی تصریح کرد: مارشال فهیم در طول دوران مبارزاتی‌اش همواره مورد اعتماد مردم و رهبران جهادی بود. او علاوه بر این‌که یک جهادی بود اما همیشه مواضعش در راستای همگرایی نیروهای جهادی و سیاسی بوده و این مساله از او یک چهره فراحزبی ساخته بود.

سرکنسول پیشین ایران در هرات هم‌چنین بر نقش مارشال فهیم در شکل‌گیری و اداره جبهه متحد تاکید کرد.

وی ادامه داد: مارشال فهیم در دوره حاکمیت مجاهدین وزیر امنیت بود و در این دوره نیز نقش بارزی در مسایل داشت، هم‌چنین در حکومت جدید نیز به معاون اولی رئیس‌جمهور منصوب شد که در این جایگاه نیز نقش محوری در جهت وحدت و همدلی در بین رهبران سیاسی داشت.

کاظمی‌قمی تاکید کرد که مارشال فهیم نقشی مردمی، جهادی و حکومتی را هم‌زمان و به طور سازنده در دوران زندگی‌اش داشت.

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: فقدان مارشال فهیم برای مردم افغانستان ضایعه‌ است اما با توجه به سابقه جهادی مارشال و تلاش وی در یک دوره طولانی 30 ساله برای تربیت نیروهای جهادی معتقدم می‌توانند از بین این نیروها فردی را برای جایگزینی وی انتخاب کنند.

انتهای پیام

کد N177089

وبگردی