آفتاب

عضو تیم مذاکره‌کننده ایران: طرح مباحث توان دفاعی در مذاکرات، مردود است

عضو تیم مذاکره‌کننده ایران: طرح مباحث توان دفاعی در مذاکرات، مردود است

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با 1+5 گفت: بندهای مربوط به مسائل موشکی و توانایی دفاعی خارج از مذاکرات است و قبول این امر از نظر ما مردود است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجید روانچی، معاون آمریکا و اروپای وزارت امور خارجه در حاشیه سمینار علمی سیاست خارجی اعتدال‌گرا در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران درباره پروتکل الحاقی، درباره موضوعات مطرح شده در رابطه با بررسی پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران و طرح آن در مذاکرات ایران و 1+5 گفت: یکی از مباحث گام نهایی مذاکرات است و اگر به متن مقدماتی توافقنامه ژنو رجوع شود، مشخص است که پروتکل الحاقی ابتدا باید از سوی مجلس تصویب و سپس برای اجرا شدن آن به دولت ابلاغ شود.

وی گفت: اگر توافق ما با 1+5 توافق معقول باشد نمایندگان مجلس سپس برای بررسی پروتکل الحاقی آن را در صحن مطرح می‌کنند و در نهایت این مجلس است که باید اعلام کند که اجرای پروتکل الحاقی به چه نحوی است.

روانچی درباره برخی ادعاها از سوی مقامات آمریکایی در رابطه با طرح فعالیت‌های موشکی در مذاکرات ایران و 1+5 تاکید کرد: مذاکرات باید در میز مذاکرات صورت گیرد،‌ ما در هر دور از مذاکرات بخش قابل توجهی از زمان را اختصاص می‌دهیم به تذکر به طرف مقابل که این نوع حرکات، رفتارها و گفتارهای آنان برای ادامه مذاکرات مضر است.

وی درباره مسائل اوکراین، موضع ایران در قبال این تحولات و وزارت خارجه به این امر، گفت: ما از ابتدای درگیری‌های داخلی در اوکراین از این موضوع ابراز نگرانی کردیم ضمن اینکه به هیچ وجه قصد دخالت در امور داخلی این کشور را نداریم، اما اینکه این کشور دچار چالش شده باشد برای ما نگرانی ایجاد کرده است.

معاون وزیر امور خارجه همچنین در ارتباط با مسائل مطرح شده از جانب مقامات اروپایی که به ایران سفر کرده‌اند در رابطه با حقوق بشر در ایران نیز گفت: آموزه‌های دینی ما همه بر رعایت حقوق بشر تاکید کرده، اسلام می‌گوید ضمن احترام به حقوق انسان در ارتقای آن باید بکوشیم. ما با اروپا در این زمینه اختلاف نظر داریم. آن را پنهان نمی‌کنیم و آن را در مذاکرات علنی نیز اعلام کرده‌ایم. ایرادات نظری و عملی به مواضع حقوق بشر آنها داریم زیرا برخورد دوگانه و گزینشی با یک مسئله انجام می‌دهند و تنها به یک بعد توجه می‌کنند.

وی گفت: دسترسی دارو و غذا که ناشی از تحریم‌های ناعادلانه آنها است نقض کننده حقوق انسان‌ها نیز محسوب می‌شود اما اگر به کسی انتقاد شود آن را نقض حقوق بشر می‌دانند. ما با هم در زمینه حقوق بشر حرف داریم مانند اینکه حق حیات انسان‌ها نادیده گرفته می‌شود ما موضوعات مشترک دیگری با اروپا مثل مبارزه با مواد مخدر داریم که در رابطه با آن با یکدیگر مذاکره می‌کنیم.

وی درباره موضوع غنی‌سازی در ایران نیز گفت: به عنوان عضو ان پی تی این حق برایمان به رسمیت شناخته شده است و نیازی نداریم که کشورهای دیگر آن را به رسمیت بشناسند. این حق باید محترم شمرده شود. در توافقی که در ژنو صورت گرفت این حق تامین شده است اگر چه آمریکا در قبال آن سکوت کرد و در این زمینه طی اقدامی اشتباه فکت شیت را با جمله‌بندی که با اصل عمل متفاوت بود منتشر کرد که در داخل کشور خود با مشکل مواجه نشود.

وی درباره موضع انگلیس نیز گفت: برخورد انگلیس با این موضوع دوپهلو است آنها این موضوع را نه رد و نه تایید می‌کنند اگرچه از توافق اولیه حمایت کردند با این حال برای ما موضع آنها چندان اهمیت ندارد.

وی هم چنین درباره موضوعات مورد مذاکره با 1+5 در مذاکرات تاکید کرد: تمرکز ما در مسائل هسته‌ ای است. حقوق بشر، فلسطین،‌ سوریه و غیره در این موضوعات مطرح نخواهد شد. فکر نمی‌کنیم طرح این موضوعات در مذاکرات مفید باشد. ما در این مذاکرات حسن نیت خود را نشان دادیم و در ورود به مذاکرات حسن نیت داریم. می‌خواهیم این پرونده به نتیجه برسد. آنها نیز باید حسن نیت خود را ثابت کنند.

انتهای پیام

کد N176911

وبگردی