آفتاب
مارشال قسیم فهیم در نگاه ایران

سفیر پیشین ایران در افغانستان: برای جایگزینی مارشال فهیم مشکل چندانی وجود ندارد

سفیر پیشین ایران در افغانستان: برای جایگزینی مارشال فهیم مشکل چندانی وجود ندارد

سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: از آن‌جایی که اراده ملت افغانستان بر توسعه و رشد کشورشان است امیدوارم یاران مارشال فهیم بتوانند به سرعت خلا حضور او را پر کنند.

فدا حسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این‌که بی‌شک مارشال فهیم از شخصیت‌های بزرگ جهادی افغانستان است که درتاریخ خون‌بار جهاد و مقاومت این کشور فراموش نخواهد شد، گفت: هر جا که نام جهاد افغانستان و مقاومت آن باشد نام شخصیت‌هایی مثل فهیم، مسعود، استاد ربانی و مظاهری وجود دارد.

وی ادامه داد: بعد از شهادت احمد‌شاه مسعود مارشال به عنوان فرمانده کل نیروهای جهادی افعانستان انتخاب شد وایشان تاثیر به سزایی درخروج و شکست نیروهای ارتش سرخ داشت و در دوران مقاومت در مبارزه با طالبان نقش برجسته او کاملا محسوس است.

سفیر پیشین ایران در افغانستان با اشاره به نقش موثر مارشال فهیم در مسایل سیاسی و نظامی گفت: از نزدیک می دیدم که او به شدت به دنبال پیاده کردن اصولی خاص در حوزه نظامی و ارتش افغانستان بود تا این کشور بتواند بر منابع انسانی خودش تکیه کند.

وی هم‌چنین گفت که مارشال فهیم با وجود این‌که شخصیتی نظامی و سیاسی بود اما به مسایل تجاری و اقتصادی ورود پیدا می‌کرد؛ در سفری که به ایران داشت در صحبت‌هایش با مقامات کشورمان بر روی چابهار به عنوان مسیر ترانزیت کالا به افغانستان و نیز موضوعات کلان تجاری دیگر تاکید داشت و سعی می‌کرد در همه زمینه‌ها رشد و توسعه افغانستان را ایجاد کند.

مالکی اظهار کرد: مارشال فهیم هیچ وقت با آمریکا و غربی‌ها کنار نیامد و در برخورد با آن‌ها صریح‌اللهجه بود. غربی‌ها همیشه می‌گفتند زبان مارشال گزنده است و مورد پذیرش برای آنها نبود اما مارشال هیچ وقت از مواضعش کوتاه نمی‌آمد.

وی هم‌چنین تاکید کرد که مارشال در بین فرماندهان جهادی و در بین مردم جایگاه ممتازی داشت و با حامد کرزای هیچ وقت مشکل جدی نداشت و همواره برخوردی تعاملی داشت.

سفیر پیشین ایران در افغانستان با بیان این‌که فقدان مارشال فهیم ضربه سنگینی بر جهادی‌هاست و پشتوانه مهمی را از دست داده‌اند افزود: در عین حال به لحاظ ساختار کشور و حضور پررنگ یاران او به نظر مشکل چندانی برای جایگزینی وی در آینده وجود نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا،‌ مارشال قسیم فهیم از فرماندهان جهادی و معاول اول رئیس‌جمهور افغانستان روز یکشنبه هفته جاری در اثر بیماری درگذشت.

انتهای پیام

کد N176848

وبگردی