آفتاب

انتقادات نمایندگان به روند تصویب بودجه 93 در تلفیق، ترکیب کمیسیون را متحول کرد

انتقادات نمایندگان به روند تصویب بودجه 93 در تلفیق، ترکیب کمیسیون را متحول کرد

کلیات طرح تغییر ترکیب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حالی به تصویب رسید که مخالفان این کلیات معتقد بودند روند بودجه نویسی کشور باید اصلاح شود اما موافقان ترکیب فعلی کمیسیون تلفیق را ناعادلانه خوانده و اعضای کمیسیون تلفیق را متهم به اعمال نظر منطقه ای کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات طرح اصلاح ماده 45 آئین نامه داخلی مجلس درخصوص تغییر ترکیب کمیسیون تلفیق بودجه در دستور کار مجلس قرار گرفت.

در ابتدای بررسی این طرح غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت با اعلام تذکری نسبت به اظهارات نمایندگان در جلسه بررسی فوریت این طرح اعتراض کرد.

وی معتقد بود اظهارات موافقان این طرح به نوعی توهین به اعضای کمیسیون تلفیق بودجه بود.

در ادامه عزت الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل و رئیس کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی درخصوص این طرح گفت: کمیسیون تلفیق در جریان بررسی بودجه اشتباهاتی داشته که برخی از این اشتباهات هم سهوی نبوده است و بهتر بود درست عمل می شد اما نمی شود زمان تصویب قانون بودجه در مجلس شورای اسلامی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه را به خانه فرستاد این کار درست نیست.

به این ترتیب به نظر می رسید رئیس کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس که عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز هست به نوعی با این طرح مخالفت کرد در حالی که بر اساس آئین نامه داخلی در ابتدای بررسی هر طرح یا لایحه ای سخنگوی کمیسیون به دفاع از طرح کمیسیون می پردازد.

در ادامه بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در مخالفت با این طرح خطاب به اعضای کمیسیون تلفیق نسبت به عملکردشان و عدم توجهشان به مناطق محروم در فصل بودجه انتقاد کرد.

وی ادامه داد: در فصل بودجه اعضای کمیسیون تلفیق حتی به خواسته های به حق نمایندگانی که عضو این کمیسیون نبودند گوش نمی دادند.

وی ادامه داد: برخی اعضای هیأت رئیسه مجلس که از ابتدا با این طرح مخالف بودند رویه اصلی طرح را تغییر دادند باید به طرح اصلی نمایندگان بازگردیم.

عضو کمیسیون صنایع اظهار داشت: موضوع مهم بحث دیوان سالاری در بودجه است، اعضای کمیسیون تلفیق را به سختی می توان در فصل بودجه ملاقات کرد، کمیسیون برنامه و بودجه باید پس از تصویب لایحه بودجه نحوه اجرا و مشکلات قانون بودجه را رصد کنند آیا تا امروز این اقدام روال بوده است.

در ادامه روح الله عباسپور نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی در موافقت با این طرح اظهار داشت: لایحه بودجه باید فرابخشی و با نگاه تخصصی تصویب شود زمانی که تنها تعداد معدودی از نمایندگان عضو این کمیسیون باشند می توان گفت کمیسیون بودجه جامعیت ندارد با اصلاح آئین نامه داخلی و عضویت نمایندگان از کمیسیون های تخصصی در کمیسیون تلفیق این ابهام رفع خواهد شد.

علاوه بر این سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس در مخالفت با کلیات این طرح گفت: ساختار فعلی کمیسیون تلفیق قابل قبول نیست اما راه حل این مشکل طرح موجود نیست. این طرح نه تنها مشکلات را حل نمی کند بلکه در صورت تصویب آن مشکلات چند برابر خواهد شد.

وی با انتقاد از بررسی فوریت دار طرح ها در مجلس شورای اسلامی گفت: در روند بررسی لایحه بودجه 13 جلد پیشنهادات نمایندگان که اکثراً منطقه ای و غیرمرتبط بود چاپ شد که نمایانگر مشکلات نظام بودجه ریزی کشور است.

وی تأکید کرد: مشکل اصلی نظام بودجه ریزی کشور تصویب یا لغو قوانین ثابت در جریان بررسی بودجه سالانه است.

در ادامه محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان در موافقت با این طرح گفت: کمیسیون تلفیق به معنای حضور تلفیقی از نمایندگان متخصص در کمیسیونی برای بررسی لایحه بودجه است.

وی با انتقاد از تلاش نمایندگان در ابتدای مجلس برای حضور در کمیسیون برنامه و بودجه گفت: نمایندگان برای تأثیرگذاری در بودجه سالانه کشور تلاش می کنند که به این کمیسیون راه یابند در حالی که اعضای کمیسون تلفیق ترجیحی به سایر نمایندگان ندارند و در بسیاری از کمیسیون های تخصصی نمایندگانی در حد وزیر حضور دارند.

در ادامه هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مخالفت با این طرح گفت: باید ترکیب اعضای کمیسیون تلفیق ترکیبی از افراد متخصص در امر بودجه نویسی باشد.

وی نیز از تلاش نمایندگان برای حضور در کمیسیون بودجه انتقاد کرد و گفت: کمیسیون بودجه درحالی 29 عضو دارد که برخی کمیسیون ها مانند اصل 90 و شوراها برای تشکیل حد نصاب لازم را ندارند.

در ادامه مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه در موافقت با این طرح گفت: ترکیب فعلی کمیسیون تلفیق دارای اشکالاتی است اول اینکه حق کمیسیون های تخصصی نادیه گرفته شده در حالی که تاکید رهبری بر فعال سازی کمیسیون های تخصصی است.

وی ادامه داد: ترکیب کمیسیون تلفیق دارای اشکالاتی است که اگر اعضای کمیسیون بودجه به فکر منافع ملی هستند باید ترکیب کمیسیون را اصلاح کنند.

وی با انتقاد از روند بررسی لایحه بودجه93 گفت: در بودجه سال 93 مطلقاً جداول به تصویب نمایندگان نرسید و این مساله عملکرد کمیسیون تلفیق را زیر سوال برد.

وی در پایان گفت: کسانی که خود را نماینده تر می دانند تلاش می کنند که این طرح رای نیاورد.

در پایان نمایندگان با 154 رای مواق 31 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در مجلس کلیات طرح تغییر ترکیب کمیسوین تلفیق را به تصویب رساندند.

در صورت تصویب نهایی این طرح ترکیب اعضای کمیسیون تلفیق تغییر خواهد کرد و 15 نفر از نمایندگان به انتخاب مجلس شورای اسلامی 15 نفر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه،1 نفر از اعضای هر یک از کمیسیون های تخصصی در این کمیسیون عضویت خواهند داشت.

در ادامه جلسه درخواست تعدادی از نمایندگان برای صلب فوریت در این طرح مطرح شد که در صورت تصویب نهایی آن بررسی جزئیات طرح به تعویق می افتاد اما این درخواست رای نیاورده و بر اساس آئین نامه داخلی بررسی جزئیات این طرح در دستور کار مجلس قرار گرفت.

کد N176800

وبگردی