آفتاب

نخست‌وزیر سابق کرواسی به 9 سال حبس محکوم شد

نخست‌وزیر سابق کرواسی به 9 سال حبس محکوم شد

دادگاهی در کرواسی، نخست‌وزیر سابق این کشور را به اتهام فساد به 9 سال زندان محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، دادگاه ناحیه زاگرب کرواسی روز سه‌شنبه اعلام کرد، ایوو سانادر، نخست‌وزیر سابق کرواسی و رهبر سابق حزب اتحادیه دموکراتیک این کشور همراه با چهار متهم دیگر از سال 2003 تا 2009 از موسسه‌ها و شرکت‌های دولتی برای استفاده شخصی خود و حزبشان پول دزدیده‌اند.

حزب اتحادیه دموکراتیک که اکنون مخالف دولت فعلی کرواسی است، به مدت 16 سال از مجموع 22 سالی که از زمان استقلال کرواسی می‌گذارد، حزب حاکم این کشور بوده است. با حکم روز سه‌شنبه این حزب نخستین حزبی خواهد بود که به علت فساد محکوم می‌شود.

بر اساس حکم دادگاه از سانادر خواسته شده میزان دو میلیون یورو (حدود 2.8 میلیون دلار) را بازگرداند و حزب اتحادیه دموکراتیک نیز باید حدود 3.8 میلیون یورو پول را بازگرداند.

سانادر اتهامات خود را رد کرد و آنها را دارای انگیزه سیاسی دانست. حزب اتحادیه دموکراتیک نیز گفت، خواهان تجدیدنظر در حکم خواهد شد.

علاوه بر سانادر و حزب اتحادیه دموکراتیک، چهار متهم دیگر شامل خزانه‌دار، حسابدار و سخنگوی سابق این حزب به یک تا سه سال زندان محکوم شدند.

محاکمه روز سه‌شنبه دومین مورد محکومیت سانادر است. وی در سال 2012 نیز در یک پرونده دیگر به اتهام فساد به 10 سال زندان محکوم شده بود. سانادر از سال 2003 تا 2009 نخست‌وزیر کرواسی بود و پس از آن به دلیلی نامشخص استعفا کرد. وی چندی بعد از کشورش فرار کرد اما در اتریش دستگیر شد و به کرواسی بازگردانده شد.

انتهای پیام

کد N176653

وبگردی