آفتاب

تاثیر مستقیم طبقه اجتماعی بر میزان مطالعه مردم

تاثیر مستقیم طبقه اجتماعی بر میزان مطالعه مردم

پژوهشگران انگلیسی در تحقیق جدید خود تاثیر طبقه‌ی اجتماعی افراد بر عادت کتاب‌خوانی را به اثبات رساندند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اختلاف فرهنگی میان طبقات محروم و مرفه اجتماعی اقتصادی انگلیس‌، محققان دانشگاه «شیفیلد» را بر آن داشت تا تاثیر این امر بر کتاب‌خوانی یا عدم مطالعه را بین افراد این طبقات مورد بررسی قرار دهند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد نیمی از جمعیت انگلیس حداقل یک‌بار در هفته کتاب به دست می‌گیرند، اما 45 درصد آن‌ها تماشای تلویزیون را به مطالعه ترجیح می‌دهند.

این بررسی‌ها که عادات 1500 بزرگسال انگلیس را پوشش داده‌، حاکی از آن است که هرچه فرد، مرتبه‌ی اجتماعی اقتصادی بالاتری در جامعه داشته باشد‌، بیشتر اهل مطالعه است. 27 درصد محرومین اجتماعی اقتصادی انگلیس هرگز کتاب نمی‌خوانند. این در حالی است که این رقم در قشر متوسط و مرفه به 13 درصد کاهش می‌یابد.

همچنین این پژوهش ثابت کرده 62 درصد افراد گروه دوم به صورت هفتگی و یا روزانه مطالعه می‌کنند. این آمار در مورد گروه محروم 42 درصد است.

موسسه خیریه‌ «بوک تراست» که این آمارگیری به سفارش آن انجام شده‌، نتایج به دست آمده را تهدیدی برای جامعه‌ی فرهنگی انگلستان می‌داند.

کتاب و کتابخوانی

به گزارش گاردین‌، نتایج این تحقیق حاکی از آن است که محرومین در مناطق سطح پایین و پرجمعیت‌تر کشور با فقر زندگی می‌کنند و افرادی که مطالعه‌ کمتری دارند‌، اکثرا مذکر و زیر 30 سال هستند. این قشر از جامعه احساس رضایت از زندگی و خوشبختی کمتری می‌کنند و سطح صلاحیتشان پایین‌تر از گروه دیگر است.

در کل،‌ یک پنجم بزرگسالانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند (18 درصد) مدعی هستند که تاکنون هرگز کتاب چاپی نخوانده‌اند و 56 درصد آن‌ها معتقدند اینترنت و رایانه تا 20 سال آینده جایگزین کتاب‌ها خواهند شد.

براساس گزارش «بوک‌ تراست»، این رقم بین افراد گروه 18 تا 30 سال این آمارگیری، به 64 درصد افزایش یافته است. همچنین 27 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را به مطالعه کتاب ترجیح داده‌اند. این رقم بین 18 تا 30 ساله‌ها به 56 درصد رسیده است.

85 درصد افراد مرفه در مقایسه با 69 درصد محرومین مدعی هستند کتابخوانی حس خوبی به آن‌ها می‌دهد و به پیشرفت در زندگی کمکشان کرده است.

محققان انگلیسی به این نتیجه رسیده‌اند که رابطه‌ قوی بین عادت مطالعه در خانواده و کتابخوان شدن کودکان وجود دارد. 89 درصد افرادی که والدینشان در کودکی برایشان کتاب می‌خواندند، به طور منظم برای فرزندان خود کتاب می‌خوانند. این رقم در مورد اشخاصی که پدر و مادرشان اهل کتابخوانی نبوده‌اند، به 72 درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام

کد N176554

وبگردی