آفتاب

دیپلماسی برای حل معمای هواپیمای ناپدیدشده مالزیایی/ پکن ناراضی است

دیپلماسی برای حل معمای هواپیمای ناپدیدشده مالزیایی/ پکن ناراضی است

پکن - ایرنا - مقامات چینی و مالزیایی برای حل معمای هواپیمای بویینگ 777 مالزی که با 239 سرنشین بیش از 106 ساعت پیش مفقود شد، گفت وگو کردند.

دو سوم از مسافرین پرواز شماره ام.اچ 370 هواپیمای مالیزیا ایرلاین از شهروند چینی بودند.

به گزارش ایرنا، مالزی فرستاده ویژه ای برای بررسی این مساله و گفت و گو با مقام های چین به پکن اعزام کرده است.

ˈاونگ کاتینگˈ فرستاده ویژه نخست وزیر مالزی روز چهارشنبه در پکن با ˈشیه هونگ شونگˈ معاون وزیر امور خارجه چین گفت وگو کرده است.

معاون وزیر خارجه چین به طرف مالزیایی گفت که مردم و دولت چین بشدت نگران مساله ناپدیدشدن این هواپیما هستند که 153 سرنشین آن چینی بودند.

وی که ظاهرا از کوشش مالزی راضی به نظر نمی رسید، گفت که ما می دانیم مالزی صداقت دارد و در تلاش است اما باید در خصوص جستجوها کارها را تقویت و تسریع کرده و با چین و کشتی های این کشور هم نهایت همکاری را داشته باشد.

این مقام چینی اظهار امیدواری کرد مالزی به خواسته چینی ها توجه کرده و شک و شبهات آنها را برطرف کند.

مقام مالزیایی از طرف نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی با خانواده سرنشینان هواپیما در چین ابراز همدردی کرد و گفت : ما هرگز تلاش را متوقف نکرده ایم. می خواهیم هر چه سریعتر به پاسخ این معما برسیم تا خانواده های چینی از نگرانی خارج شوند.

این پرواز ساعت دو و 40 دقیقه بامداد روز شنبه پس از پیمودن حدود یک ساعت از مسیر کوالالامپور به سمت پکن پس از ورود به حریم هوایی ویتنام ناپدید شد.

نیروهای امداد و نجات و نظامی بیش از 10 کشور از جمله چین، ویتنام، مالزی، آمریکا، سنگاپور، اندونزی، ژاپن، هند، ویتنام و استرالیا با کشتی و هواپیما در حال جستجو برای یافتن اثری از این هواپیما هستند.

ویتنام امروز اعلام کرد بخش هایی از جستجو را به دلیل آنکه اطلاعات دقیقی از مالزی دریافت نمی کند متوقف کرده است.

برخی از رسانه های منطقه گزارش کرده اند که اطلاعات دقیق نیست و باید مشخص شود که مالزی دقیقا چه چیزهایی را در باره علایم مربوط به هواپیما می داند. برخی رسانه ها به نقل از فرمانده نیروی هوایی مالزی از احتمال سقوط هواپیما در تنگه ملاکا خبر داده بومدند.

مالزی ساعتی بعد این مساله را تکذیب و اعلام کرد که موضوع ردیابی هواپیما در تنگه ملاکا صحت ندارد. فرمانده نیروی دریایی مالزی همچنین تاکید کرد که احتمال بازگشت ناگهانی هواپیما هنوز منتفی نیست و به همین دلیل شاید از دید رادار محو شده است.

گفته می شود کشورهای مشارکت کننده در عملیات جستجو زمانی را برای توقف عملیات اعلام نکرده اند.

چین تلاش همه جانبه را برای یافتن هواپیما خواستار شده و گروهی از خبرنگاران شین هوا به ویتنام رفته اند تا اخبار را از نزدیک دنبال کنند.

به ناوهای چینی اعلام شده است برای یافتن هواپیما حتی آماده ورود به خلیج تایلند باشند.

خبرگزاری شین هوا گزارش داد طولانی شدن زمان نشان می دهد که دیگر نمی توان به سلامت این پرواز امیدوار بود.

مالزی این هواپیمای بویینگ 777 را در سال 2002 به خدمت گرفته و از آن زمان بیش از هفت هزار پرواز با 53 هزار ساعت پرواز انجام داده است.

این هواپیماها مجهز به تجهیزات اطلاع رسانی خودکار هستند اما این هواپیما اطلاعاتی مخابره نکرده است.

آساق ** 2100 **1611
کد N176122

وبگردی