آفتاب

تدابیر شدید پلیس در خیابان های مرکزی پایتخت ترکیه

تدابیر شدید پلیس در خیابان های مرکزی پایتخت ترکیه

آنکارا - ایرنا - پلیس آنکارا عصر امروز - سه شنبه - تدابیر شدید امنیتی را در خیابان های مرکزی این شهر به اجرا گذاشته است.

پلیس ضد شورش پایتخت ترکیه در پی اعلام مرگ یک نوجوان که در تظاهرات ضد دولتی تابستان گذشته در استانبول از ناحیه سر مجروح شده بود و نیز برپایی اعتراضات در برخی از مناطق این شهر ،از عصر امروز تدابیر شدید امنیتی را در خیابان های مرکزی به اجرا گذاشت.

شماری بسیاری از نیروهای پلیس در خیابان ˈ کیزی لایل ˈ و خیابان های اطراف با تجهیزات کامل مستقر شده اند.

افزون بر آن ماشین های آب پاش و ضد شورش پلیس نیز در این خیابان مستقر شده اند.

براساس این گزارش ،در حالی که شبکه های اجتماعی از تجمع معترضان در خیابان های مرکزی شهر آنکارا خبر می دهند ، پلیس از تجمع افراد در پیاده روهای این خیابان ممانعت به عمل می آورد.

شماری از معترضان دولت ترکیه در پی اعلام مرگ یک نوجوان که در تظاهرات ضد دولتی تابستان گذشته در استانبول از ناحیه سر مجروح شده بود،در خیابان های مرکزی شهر آنکارا به تجمع ˈخاموش ˈ دست زده بودند.

معترضان در خیابان مرکزی ˈ کیزی لای ˈ و در حوالی پارک ˈ گوون ˈ در اعتراض به مرگ این نوجوان و خشونت پلیس در محوطه ای تجمع و سکوت اختیار کرده اند.

بر اساس این گزارش،شماری از دانش آموزان و دانشجویان مدارس و دانشگاه های مختلف شهر آنکارا نیز در اعتراض به مرگ این نوجوان ، کلاس های درس را تعطیل کردند.

پلیس ترکیه همچنین امروز تظاهرات دانشجویان دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا را سرکوب کرد.

شماری از دانشجویان دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا در پی اعلام مرگ ˈ برکین الوانˈ نوجوانی که به هنگام تظاهرات ضد دولتی در استانبول از ناحیه سر مورد گلوله پلاستیکی قرار گرفته و در حالت کما به سر می برد، امروز قصد داشتند به سمت خیابان های مرکزی پایتخت آنکارا راهپیمایی کنند که با ممانعت پلیس روبه رو شدند.

به گزارش شاهدان عینی ، پلیس برای متفرق کردن دانشجویان از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش استفاده کرد ضمن آنکه برخی از رانندگان نیز مورد تهاجم پلیس قرار گرفتند.

ˈبرکین الوانˈ 16 ساله که براثر اصابت گلوله پلاستیکی به سرش در جریان تظاهرات مردمی تابستان سالجاری زخمی و از 269 روز پیش تحت درمان قرار داشت روز سه شنبه جان سپرد.

الوان که به عنوان یکی از نمادهای تظاهرات مردمی تابستان سالجاری در ترکیه درآمده بود به هنگامی که برای خرید نان از منزل خود خارج شده بود از سوی نیروهای پلیس مورد اصابت گلوله پلاستکی قرار گرفته بود.

در طول 269 روز گذشته تصاویر برکین الوان در بسیاری از تظاهرات ضددولتی در آنکارا به عنوان سمبل مبارزه مردمی از سوی مخالفین دولت حمل می شد.

ناآرامی ها در ترکیه در اعتراض به تصمیم دولت اردوغان برای تخریب یک پارک در میدان تقسیم شهر استانبول با هدف ساخت مرکزی تجاری در تابستان گذشته شروع شد.

تظاهرات معترضان بعداز مداخله نیروهای امنیتی و پلیس ترکیه و استفاده از گازهای فلفل و اشک آور و ماشین های آب پاش به درگیری های خونین بین دو طرف منجر و دامنه ناآرامی ها به سراسر ترکیه کشیده شد.

بی اعتنایی نخست وزیر ترکیه به مطالبات معترضان، عذرخواهی نکردن از مردم ، تشدید اقدامات نیروهای پلیس و امنیتی و اظهارات تهدیدگونه اردوغان باعث تشدید خشم معترضان شده است.

مردم ترکیه در کنار اعتراض به برخی سیاست های داخلی دولت اردوغان، از مداخله آنکارا در امور داخلی سوریه و حمایت از تروریست های مسلح ضد نظام سوریه راضی نیستند.

در این ناآرامی ها تاکنون 7 نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده اند.

خاورم ** 2010**2012 *230*5981
کد N175788

وبگردی