آفتاب

آسوشیتدپرس: آمریکا به دنبال جلب حمایت چین علیه روسیه است

آسوشیتدپرس: آمریکا به دنبال جلب حمایت چین علیه روسیه است

تهران-ایرنا- خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که دولت آمریکا در حال افزایش تلاش های خود در راستای جلب حمایت چین برای منزوی کردن روسیه به دلیل مداخله نظامی مسکو در اوکراین است.

آسوشیتدپرس می افزاید: پس از آنکه مقام های چین در قبال بحران اوکراین موضعی بی طرفانه اختیار کرده اند، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا اواخر روز یکشنبه تلفنی با همتای چینی خود در باره بحران اوکراین گفت و گو کرد.

این اولین گفت وگوی تلفنی اوباما با همتای چینی اش از زمان حضور نیروهای روسی در منطقه کریمه است.

باراک اوباما تلاش کرد که موضع مخالف چین با مداخله خارجی در امور داخلی یک کشور را در مورد بحران اوکراین برجسته کند.

تلاش واشنگتن برای جلب حمایت چین علیه روسیه درحالی ادامه دارد که مسئله جانبداری چین در مسئله اوکراین از آمریکا و اروپا مشخص نیست.

روسای جمهور آمریکا و چین در گفت وگوی تلفنی خود بر احترام به تمامیت ارضی اوکراین تاکید کردند و گفتند که مردم اوکراین باید بدون مداخله خارجی آینده خود را مشخص کنند.

ˈسوزان رایسˈ مشاور امنیت ملی اوباما پیشتر با ˈیانگ جیه چی ˈیکی از مقام های امنیتی چین در مورد اوکراین مذاکره کرده بود.

برخی معتقدند که به دلیل نزدیکی چین به روسیه، حتی اگر چین به طور علنی با تحرکات نظامی روسیه در کریمه مخالفت کند این یک موضع گیری نمادین خواهد بود و این انتظار نمی رود که چین تدابیر تنبیهی را علیه روسیه اتخاذ کند.

باراک اوباما قرار است فردا با آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین دیدار کند و این در حالی است که کشورهای اروپایی نیز به دولت آمریکا در اقدامات علیه مسکو پیوسته اند.

واشنگتن اعلام کرده است که همه پرسی تعیین سرنوشت کریمه را به رسمیت نخواهد شناخت.

ˈجفری پیاتˈ سفیر آمریکا در اوکراین خاطر نشان کرد که واشنگتن آماده به رسمیت شناختن همه پرسی در مورد سرنوشت شبه جزیره کریمه نیست.

پیش از این گفته شده بود که قرار است این همه پرسی شش روز دیگر برگزار شود.

مقام های اوکراین و جامعه جهانی این همه پرسی را غیرقانونی خوانده اند.

مترجمام**9234**5981
کد N175726

وبگردی