آفتاب

شبکه الجزیره: ایران هواپیمای آمریکایی در لاکربی را منهدم کرد نه لیبی

شبکه الجزیره: ایران هواپیمای آمریکایی در لاکربی را منهدم کرد نه لیبی

شبکه الجزیره همزمان با فضاسازی رسانه های غربی علیه ایران درباره هواپیمای ناپدید شده مالزی اقدام به طرح اتهام جدیدی علیه ایران کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با جنجال رسانه ای برخی رسانه های غربی مبنی بر احتمال انجام اقدام تروریستی از سوی دو ایرانی که با پاسپورت سرقت شده سوار هواپیمای مالزیایی ناپدید شده بودند، شبکه الجزیره نیز با پخش مستندی به نقل از یک ایرانی فراری ساکن آلمان مدعی شد که عامل انهدام هواپیمای آمریکایی بر فراز لاکربی اسکاتلند ایران بوده است و نه لیبی.

به گزارش بی بی سی، این برنامه مستند مدعی است که اسناد تازه ای به دست آورده است که نشان می دهند ایران در منهدم کردن هواپیمای آمریکایی پان آمریکن نقش داشته است.

در این برنامه ادعا شده است که یک گروه فلسطینی با هدایت ایران اقدام به انهدام این هواپیمای آمریکایی کرده است تا انتقام حمله ناو آمریکایی وینسنت به هواپیمای مسافری ایران بر فراز خلیج فارس را بگیرد.

در این برنامه یک ایرانی فراری به نام مصباحی که ساکن آلمان می باشد ادعا می کند که ایران با انجام این اقدام تروریستی قصد داشت تا انتقام کشته شدن 290 مسافر ایرانی را که 5 ماه قبل در جریان حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرانی کشته شده بودند را بگیرد.

شایان ذکر است پرواز شماره ۱۰۳ خطوط هوایی آمریکا یکی از پروازهای پان امریکن بود. این پرواز سومین پرواز در روز بر فراز اقیانوس اطلس از فرودگاه هیترو لندن به مقصد فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی نیویورک بود که در روز چهارشنبه، ۲۱ دسامبر ۱۹۸۸ انجام شد. هواپیما —بوئیگ ۷۴۷-۱۲۱ با شماره دم N739PA که هم‌چنین هواپیمای باسرعت دریاها خوانده می‌شد. — بر فراز این مسیر در حال حرکت بود که توسط بمب با ۲۴۳ مسافر و ۱۶ نفر خدمه متلاشی شد.[۲] ۱۱ نفر هم در لاکربی در جنوب اسکاتلند به هنگام سقوط این هواپیما در این شهر و ویران کردن چند خانه جان خود را از دست دادند تا مجموع قربانیان این حادثه به ۲۷۰ نفر برسد؛ به همین دلیل نیز این حادثه با عنوان سانحه لاکربی نیز شناخته می‌شود.

دولت‌های آمریکا و انگلیس، لیبی را مسئول این بمب‌گذاری معرفی کردند که منجر به تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور شد. در سال ۲۰۰۳ لیبی رسماً مسئولیت این بمب‌گذاری را بر عهده گرفت. عبدالباسط المقراحی تنها فردی است که راجع به این حمله تروریستی محکوم شده‌است.

کد N175572

وبگردی