آفتاب

مذاکرات برای آزادی روزنامه نگاران اوکراینی در کریمه جریان دارد

مذاکرات برای آزادی روزنامه نگاران اوکراینی در کریمه جریان دارد

تهران - ایرنا - ˈآرسن آواکفˈ وزیر کشور اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد که مذاکرات بین مقامات کی یف و نیروهای طرفدار روسیه برای آزادی سه روزنامه نگار اوکراینی بازداشت شده در کریمه جریان دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کی یف، وی گفت که این سه روزنامه نگار که همگی زن هستندرا اعضای یک حزب سیاسی موسوم به ˈاتحاد روسیهˈ که طرفدار الحاق کریمه به روسیه هستند، بازداشت شدند.

وی افزود: پلیس این روزنامه نگاران ربوده شده را در کریمه پیدا کرده و مذاکرات برای آزادی آنها در جریان است.

مقام های وابسته به وزارت کشور اوکراین اعلام کردند که این سه روزنامه نگار در یک ایست بازرسی تحت کنترل حزب اتحاد روسیه بازداشت و سپس به شهر بندری ˈسواستوپلˈ منتقل شدند.

بر اساس این گزارش، سازمان خبرنگاران بدون مرز که مقر آن در پاریس است، امروز با صدور بیانیه ای به مساله بازداشت این سه روزنامه نگار پرداخت و در مورد افزایش نقض حقوق روزنامه نگاران در کریمه هشدار داد.

در همین حال نگرانی ها در مورد امنیت روزنامه نگاران در شبه جزیره کریمه شدت یافته و دلیل آن گزارش ها از ضرب و جرح خبرنگاران اوکراینی به دست شبه نظامیان طرفدار روسیه عنوان شده است.

شبکه 5 تلویزیون اوکراین خبر داد که خبرنگاران این شبکه جزو افرادی بودند که روز جمعه درحالی که از یک صحنه برخورد در پایگاه نیروی هوایی اوکراین در شهر سواستوپل گزارش تهیه می کردند، از جانب شبه نظامیان طرفدار روسیه مورد ضرب و جرح قرار گرفتند.

شبه نظامیان طرفدار روسیه در شبه جزیره کریمه اغلب با روزنامه نگاران اوکراینی و غیراوکراینی درگیر شده اند. این روزنامه نگاران به کار برای کشورهای غربی مخالف با مسکو متهم هستند.

براساس اعلام سازمان عفو بین الملل، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی با موارد فزاینده حمله و تهدید در شبه جزیره کریمه روبه رو هستند.

مترجمام**9109**1010
کد N175519

وبگردی