آفتاب
معاون وزیر خارجه:

مبارزه با تروریسم ، کمک های انسان دوستانه و راه حل سیاسی از مهمترین مباحث مرتبط با سوریه است

مبارزه با تروریسم ، کمک های انسان دوستانه و راه حل سیاسی از مهمترین مباحث مرتبط با سوریه است

معاون عربی و افریقای وزیر امور خارجه ضمن تشریح آخرین تحولات سوریـه اظهار داشت : سه موضوع کمک رسانی به مردم آسیب دیده سوریه ، مبارزه با تروریسم و افراط گری و تلاش برای حل سیاسی بحران این کشور در کانون توجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه قرار دارد .

به گزارش خبرگزاری مهر، سینیرلی اوغلو قائم مقام وزیر امور خارجه ترکیه که به دعوت قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان سرگرم دیداری رسمی از جمهوری اسلامی ایران می باشد ، بـا حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقا ، وزارت امور خارجه دیدار کرد .

دو طرف در این دیدار ضمن مشورت و تبادل نظر درخصوص تحولات منطقه از جمله ابعاد مختف مسئله سوریه ، راه های همکاری بین دو کشور برای کمک به مردم سوریه جهت خرج از بحران و بازگشت ثبات و امنیت به این کشور را مورد بررسی قرار دادند و بر همکاری کشورهای منطقه در این خصوص تأکید کردند .

دو طرف همچنین با توجه به نفوذ و تأثیر متقابل تحولات خاورمیانه بر منطقه از راه حل سیاسی ، پیرامون همکاری دو کشور در مورد نحوه کمک رسانی به مردم سوریه رایزنی نمودند .

در این دیدار امیر عبداللهیان ضمن تشریح آخرین تحولات سوریـه اظهار داشت : سه موضوع کمک رسانی به مردم آسیب دیده سوریه ، مبارزه با تروریسم و افراط گری و تلاش برای حل سیاسی بحران این کشور در کانون توجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه قرار دارد .

وی افزود : در زمانی که از راه حل سیاسی بحران سوریه صحبت می شود بعضی از کشورها بر ارسال سلاح ، نیرو و حتی حمله نظامی به این کشور سخن می گویند . بدون شک اینگونه سیاست ها باعث افزایش خشونت ، افراط گرایی و تروریسم و کشتار مردم بی گناه و نابودی زیر ساخت های اقتصادی سوریه گردید و کشورهایی که در دامن زدن به این اقدامات در سوریه فعالیت نمودند باید عواقب آن را بر عهده بگیرند .

قائم مقام وزیر خارجه ترکیه ضمن تأکید بر ضرورت همکاری های ایران و ترکیه برای رسیدن به یک راهکار سیاسی برای خروج سوریه از بحران ، افزود : ما باید در اسرع وقت ضمن افزایش رایزنی های سیاسی در حوزه های مختلف ، ساز و کارهای مناسبی را برای کمک به سوریه جهت خروج این کشور از بحران و بازگرداندن ثبات و امنیت به آن تدوین نماییم .

طرفین در مورد عراق ضمن تأکید بر برگزاری انتخاباتی امن و با مشارکت سیاسی بالای مردم و احزاب سیاسی تأکید و اقدامات تروریستی در این کشور را قویاً محکوم نمودند .

کد N175116

وبگردی