آفتاب
افخم در نشست خبری:/5/

مواضع ما صریح و برمبنای صداقت با ملت است

مواضع ما صریح و برمبنای صداقت با ملت است

همواره تروریسم را محکوم کردیم ادعاهای مقامات آمریکایی براساس زیاده‌خواهی است/ برنامه‌های دولت بر این اساس برنامه‌ریزی شده و وزارت خارجه نیز با هوشمندی و ذکاوت این مسئله را پیگیری می‌کند/ تاکنون عزت ما مورد خدشه واقعه نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه روابط ایران با سایر کشور بر اساس منافع و امنیت ملی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: دولت آقای روحانی تاکید دارد با همه ملت صادق باشد و در خصوص این دیدار نیز هیچ گونه هماهنگی‌ای صورت نگرفته بود و مواضع ما صریح و برمبنای صداقت با ملت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در نشست خبری خود با خبرنگاران که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره صحبت‌های دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر ایکه ایران همچنان ناقض حقوق بشر و حامی ترویست‌هاست، گفت: موضوع مذاکرات ایران و 1+5 درباره موضوع هسته‌ای است و اگر این موضوع به موضعات دیگر پیوند بزنیم درست نیست.

وی ادامه داد: ما درباره ادعاهای غربی‌ها درباره حمایت ایران از تروریسم اعلام موضع کردیم و همواره تروریسم را محکوم کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه تا زمانی که تروریسم را سیاسی و با معیارهای 2 گانه و گزینشی مطرح شود، هر کشوری می‌تواند در این باره ادعا بکند، خاطرنشان کرد: این نگاه و برخورد به حل و فصل مسئله تروریسم کمک نمی‌کند.

افخم افزود: ادعاهای مقامات آمریکایی براساس زیاده‌خواهی است که مداوم تکرار می‌شود و همواره اعلام کرده‌ایم که با هرگونه زیاده‌خواهی دیگران مخالفیم.

وی با بیان اینکه ما به غرب بی‌اعتمادیم، تصریح کرد: آنها باید برای حل نگرانی‌ها و بی‌اعتمادی ما گام‌های جدی و اساسی برداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط ایران و جمهوری آذربایجان اذعان داشت: روابط ایران و آذربایجان طبیعی، دوستانه و در حال گسترش است و دو طرف گسترش روابط 2 جانبه را دنبال می‌کنند.

افخم درباره دعوت روحانی از رئیس جمهور آذربایجان برای حضور در ایران بیان کرد: این دعوت و حضور ایشان براساس برنامه کاری صورت می‌گیرد و سفر روسای دو جمهور نقطه عطف روابط ایران و جمهوری آذربایجان خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره موضع ایران درخصوص فعالیت گروه‌های تروریستی در عراق گفت: طی چندماه گذشته بخشی از برنامه و انرژی دولت عراق صرف مبارزه با گروه‌های ترویستی در عراق شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: آقای نوری المالکی نیز دیروز سخنانی داشتند و به کشورهای دیگر متذکر شدند که حواسشان به فعالیت‌ گروه‌های تروریستی باشد.

افخم درباره موضع ایران در بحران اوکراین اظهار داشت: ما مواضع‌مان در این رابطه اعلام کردیم. امیدوارم این مسئله خارج از لفاظی‌ها و روش‌هایی که مربوط به جنگ سرد است دنبال نشود تا روند دستیابی به حل مسئله، خارج از عرف دیپلماتیک دور از دسترس نباشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه مخالف و منتقد دولت و وزارت خارجه مبنی بر اینکه شما در هر مسئله موضع روشن و صریحی نداشته‌اید و با دیدار خانم اشتون با برخی از فعالان حقوق زنان امنیت و استقلال کشور زیر سوال رفت، اذعان داشت: اینکه سخنگویی من باب طبع و نظر شما باشد، شدنی نیست.

افخم با تاکید بر اینکه روابط ایران با سایر کشور بر اساس منافع و امنیت ملی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: دولت آقای روحانی تاکید دارد كه با همه ملت صادق باشد و در خصوص این دیدار نیز هیچ گونه هماهنگی‌ای صورت نگرفته بود و مواضع ما صریح و برمبنای صداقت با ملت است.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت یازدهم مبتنی بر تعامل سازننده با جهان است، ابراز داشت: برنامه‌های دولت بر این اساس برنامه‌ریزی شده و وزارت خارجه نیز با هوشمندی و ذکاوت این مسئله را پیگیری می‌کند و اینکه وزارت خارجه با یک ساده‌اندیشی با مسائل برخورد می‌کند، غیرواقعی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ابراز کرد: من در جایگاه حقوقی‌ام به همه دیدگاه‌ها مطرح در عرصه شیوه‌های اجرایی احترام می گذارم به هرحال دولت یک رویکرد را داراست و مخالفان و منتقدان نیز رویه دیگری را دنبال می‌کنند و این هم مخصوص به ایران نیست.

افخم با اشاره به اینکه رویکرد ما براساس منافع ملی است و عزت و منافع ملی ما با یکدیگر تنگاتنگ پیش میروند، تاکید کرد: تاکنون عزت ما مورد خدشه واقعه نشده است.

کد N174911

وبگردی