آفتاب
افخم در نشست خبری:/4/

تلاشهای دیپلماتیك برای آزادی سربازان ربوده شده ایرانی ادامه دارد

تلاشهای دیپلماتیك برای آزادی سربازان ربوده شده ایرانی ادامه دارد

محور برجسته سفر اشتون به ایران ابعاد دو جانبه ای روابط ایران با اتحادیه اروپا بود اما از آنجایی که موضوع هسته ای مسئله مهمی است و ایشان نیز نماینده گروه 1+5 هستند گفتگوی مختصری صورت گرفت که در‌باره جلسه آتی شان در وین بود.

سخنگوی وزارت امور‌خارجه در خصوص آخرین وضعیت 5 سرباز ربوده شده ایرانی توسط گروهک تروریستی جیش العدل، گفت: تلاشهای دیپلماتیک در این رابطه ادامه دارد و مقامات ایرانی نیز با همتایان در پاکستان گفت‌وگو‌های متعددی داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ادامه نشست خبری مرضیه افخم با خبرنگاران که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد در خصوص آخرین وضعیت 5 سرباز ربوده شده ایرانی توسط گروهک تروریستی جیش العدل، گفت: تلاشهای دیپلماتیک در این رابطه ادامه دارد و مقامات ایرانی نیز با همتایان در پاکستان گفت‌وگو‌های متعددی داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه ما با حساسیت این مسئله را دنبال می‌کنیم،‌ خاطر‌نشان کرد: سفارت و کنسولگری‌های ما در پاکستان در این رابطه فعال هستند و وضعیت سربازان ربوده شده مان را پیگیری می‌کنند و امیدواریم سربازان مان به سلامت به کشور بازگردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین وضعیت دیپلمات ربوده شده کشورمان در یمن اظهار داشت: کمیته پیگیری در این رابطه به طور مرتب با مقامات یمنی در ارتباط است و درهمین رابطه دوسفر به صنعا صورت گرفت.

افخم ادامه داد: در این مدت، شاهد برخی اطلاعات رسانه‌ای بودیم که تایید نمی‌شود و در همین رابطه نیز مقامات یمنی نیز این اطلاعات را تایید نمی‌کنند.

سخنگوی وزارت امور‌خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در سفر اخیر خانم اشتون به تهران در‌باره مسئله هسته‌ای نیز گفتگو‌هایی صورت پذیرفت و این گفتگو‌ها چه تاثیری در مذاکرات دارد، تصریح کرد: محور برجسته این سفر ابعاد دو جانبه ای روابط ایران با اتحادیه اروپا بود اما از آنجایی که موضوع هسته ای مسئله مهمی است و ایشان نیز نماینده گروه 1+5 هستند گفتگوی مختصری صورت گرفت که در‌باره جلسه آتی شان در وین بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی براینکه دیروز آقای روحانی از نقش کشورامارات درجنگ تحمیلی پرده برداشتند، ایا ایران از این کشور شکایت و در خواست غرامت نمی‌کند، اذعان داشت: بحث همکاری‌های طیف وسیعی از کشورهای عربی با صدام در زمان جنگ تحمیلی برای همگان روشن است.

افخم افزود: بخش حقوقی وزارت خارجه مستندات این مسئله راداراست و اطلاعات تکمیلی در این باره که ایران قبلا از امارات شکایت کرده و یا می‌خواهد از این کشور شکایت بکند را باید از بخش مربوطه بگیرم و من اطلاع چندانی ندارم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادامه وضعیت بحرانی در سوریه و یافتن راه حلهایی برای پایان بخشیدن به آن ابراز کرد: یکی از محورهای اساسی بحران سوریه، دخالت خارجی‌ها است و از سویی مسیر حل وفصل این مسئله، یک مسیر غیر واقع بینانه است.

وی با بیان اینکه کنفرانس ژنو 2 یک مسیر خوب برای حل بحران سوریه از طریق ساز و کارهای سیاسی بود، گفت: راه حلهای سیاسی باید مبتنی بر و اقعیت و خارج شدن گروههای تروریستی از سوریه باشد و از سویی نقش مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خودرا مورد توجه قرار داد و در صورتی که این فاکتورها مورد توجه واقع نشوند بحران سوریه به راه حل درستی نمی رسد.

افخم درباره پیشنهاد اخیر معاون وزیر امور خارجه برای حل بحران سوریه اظهار داشت: ایران از ابتدای شکل گیری بحران سوریه نقشی فعال در حل این بحران داشت و راهکارهای متعددی ارائه کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه پیشنهاد و راهکار اخیر آقای عبداللهیان در چارچوب پیشنهادات قبلی جمهوری اسلامی ایران است، خاطر‌نشان کرد: گروههای معارض و دولت سوریه باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

کد N174652

وبگردی