آفتاب
شتابزدگی در تل آویو

دیگر کسی نتانیاهو را جدی نمی گیرد

دیگر کسی نتانیاهو را جدی نمی گیرد

تهران-ایرنا-این روزها برای ˈبنیامین نتانیاهوˈ که سرگرم ایفای نقش در ماجرای دروغین کشتی ˈکلوس سیˈ است ، زمان به سختی می گذرد. او در آخرین پازل این سناریو، در کنار محموله ادعایی، یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد تا جریان تازه ای علیه ایران و مذاکرات در جریانش با غرب ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، درحقیقت، شواهد نشان می دهد که 8 ماه تلاش مداوم نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از پیشرفت مذاکرات میان ایران و غرب در بحث پرونده هسته ای، از وی یک شخصیت خنده دار در صحنه بین المللی ساخته است.

تازه ترین دسته گل کمدین سیاست در تل آویو، داستان پردازی درباره توقیف یک کشتی حامل سلاح و موشک بوده که در سوریه ساخته شده، به ایران منتقل و بارگیری شده ، به عراق رفته تا استتار شود ، بعد به سمت سودان رفته تا از آنجا به مقصد غزه فرستاده شود.

نتانیاهو ، خبر توقیف این کشتی را دو روز بعد از دیدار با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و یک روز بعد از شرکت در اجلاس آیپک (بزرگترین لابی صهیونیستی در آمریکا) و سخنرانی در آن اعلام می کند و سرانجام بعد از بازگشت به تل آویو کنار موشک ها (M320) و دیگر سلاح های ادعایی ایستاده ، عکس یادگاری و فیلم می گیرد و در پایان یک کنفرانس خبری !

این بازی البته خیلی جدید نیست؛ قبلا در سالهای 2002 ، 2009 و 2011 میلادی هم تکرار شده و هنوز جریان ساختگی کشتی کارین از یادها نرفته است.

شاید بتوان گفت که هرکدام از این جریان سازی ها، اگر نسبتی با حقیقت داشت، می توانست آتش یک جنگ ویرانگر را شعله ور کند، اما اکنون به نظر می رسد، کسی هیاهو و سروصدای نتانیاهو را جدی هم نمی گیرد.

او از 8 ماه پیش که مذاکرات هسته ای ایران و غرب در مسیر منطقی اش قرار گرفته، دست و پا می زند تا به هر طریقی، از ادامه حرکت در این مسیر جلوگیری کند؛ یک روز اظهاراتش درباره موسیقی پاپ و شلوار جین در ایران، در فضای مجازی جنجال ساز شده و زمینه خنده و سرگرمی کاربران اینترنتی شده و روز دیگر کاریکتاتورهایش علیه ایران سوژه بین المللی می شود.

نتانیاهو که گویا بقای رژیم تل آویو را در ادامه دشمنی میان ایران و غرب می داند، طی این سالها آنقدر هیاهو براه انداخته و حرف های بی ربط زده که دیگر کسی او را جدی نمی گیرد. حتی اوباما هم یک بار در جمع خاخام های یهودی گفته بود که هیچکس در دنیا نتانیاهو را علیه ایران همراهی نمی کند.

زبگینو برژینسکی تئوریسین با سابقه آمریکایی و مشاور امنیت ملی در دوران جیمی کارتر نیز درباره تلاش های جدید دیپلماتیک، به کنگره آمریکا حمله کرد و گفت که ˈکنگره آمریکا از دنباله روی نتانیاهو علیه ایران شرمسار شدهˈ و ˈ در توافق تاریخی ایران و غرب، روحانی و اوباما برنده و جنگ طلبان منطقه ای بازنده هستندˈ.

ماجرای اخیر کشتی حامل سلاح آنقدر سبک و غیر حرفه ای طراحی شده که صدای صهیونیست ها را هم درآورده است. بطوری که شبکه 10 تلویزیون اسراییل بعد از گذشت چند روز از توقیف کشتی کذایی اقرار کرد که اهداف تبلیغاتی این سناریو محقق نشده است.

روزنامه معاریو نیز از این ماجرا با عنوان ˈموفقیت هالیوودیˈ یاد کرد و به این سناریو ایراد گرفت؛ اینکه دو روز بعد از دیدار با اوباما ، یک روز بعد از سخنرانی در آیپک و توقیف کشتی در 1500 کیلومتری غزه و سرانجام منع وزیران کابینه از اظهار نظر در باره این داستان، همگی نشانگر غیر واقعی بودن کل داستان است.

اعلام خبر توقیف محموله سلاح به مقصد غزه، تنها یک هفته بعد از ادعای فروش سلاح ایرانی به عراق به رسانه ها کشیده شد.

جنجال فروش سلاح ایران به عراق نیز یکباره اوج گرفت و برغم تکذیب دولت های ایران و عراق و اظهارات صریح نوری المالکی نخست وزیر این کشور، بازهم در پارلمان این کشور از سوی جریان های هماهنگ ضد ایرانی پیگیری شد.

ادعای فروش سلاح از سوی ایران به عراق و سناریوی کشتی کلوس، به فاصله یک هفته، هنگامی کلید زده شده که روند مذاکرات ایران و غرب همچنان سیر طبیعی خود را طی می کند و فضای گفت وگو جای تنش و تهدید را گرفته است؛ عربستان و تل آویو ، دو بازیگر منطقه ای، در بحران سوریه در موقعیت شکست کامل قرار گرفته اند و با شروع بحران در اوکراین، گویا خاورمیانه از اولویت بازیگران بین المللی خارج شده است و این تحولات خوشایند بازیگران شکست خورده نیست.

از محمد علی حیدری هایی

خاورم**1770**1586
کد N174612

وبگردی