آفتاب
لاریجانی در همایش نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی:

باید در شرایط ژله‌ای کنونی برای امت اسلامی جایگاه قدرت بسازیم

باید در شرایط ژله‌ای کنونی برای امت اسلامی جایگاه قدرت بسازیم

غالب سیاستمداران تنها روزمره را می‌بینند و در داخل چارچوبهای ساخته دیگران می‌اندیشند، لذا نمی توانند انرژی خود را صرف آینده نگری کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر اتحاد نخبگان و رهبران جهان اسلام در شرایط کنونی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی در همایش نقش جهان اسلام در هندسه قدرت جهانی گفت: استکبار درپوشش مبارزه با سلاح هسته‌ای به دنبال محروم کردن ایران از فن‌آوری صلح آمیز هسته‌ای است، اما ملت ایران ایستادگی کرده است و آنها ستم و سنگ‌اندازی نموده‌اند، لیکن مقاومت ملت باعث شد ما صاحب فن‌آوری پیشرفته هسته‌ای باشیم راه پیشرفت مقاومت است، آنها تکنولوژی‌های نوین را به ما ارزانی نمی‌کنند بنابراین با‌ید مقاومت کرد.

وی افزود: امروز درباره موشک‌های ایران اظهار نگرانی می‌کنند، آنها ایران را تحریم کردند ایران مقاومت کردو روی پای خود ایستاد و به تکنولوژی جدید درعرصه موشکی رسید، یکی از وزرای کشورهای قدرتمند اروپایی مدتی پیش به من گفت حتی حاضریم ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد به شرط آنکه طرحهای ما رادر منطقه تخریب نکنید و از مسئله فلسطین دست بردارید، پس مسئله سلاح هسته ای نیست آنها درد دیگری دارند

رئیس مجلس شورای اسلامی به پیامهای مستمر درخواست مذاکره توسط غربیان اشاره کرد و با بیان اینکه ایران هرگز میز مذاکره را ترک نکرده است، اظهار داشت: اما آنها می‌خواهند نیاز خود را به عنوان احتیاج طرف مقابل بفروشند، شما تقاضای مذاکره کرده‌اید، اما اگر این وضعیت خواب آلودگی برای شما نان و آبی دارد با همین ژستها زندگی کنید، اما فضا طوری نیست که نیاز خودر ا با تبلیغات به عنوان احتیاج طرف مقابل بفروشید.

سخنران همایش نقش دنیای اسلام در هندسه جهانی با اشاره به مشکلات درونی دنیای اسلام و هشدار درباره فراموش نکردن آنها یکی از این مشکلات را بی تدبیری بی مدیریتی و بی‌فکر ی در ادراه کشوره دانست و افزود: بسیار ی از کشورها منابع نفت وگاز را تبدیل به قدرت نمی کنند، این اشتباه است. نکته دیگر دنیا طلبی است، برای تغییر شرایط مجاهدت احتیاج داریم اما گرفتار راحت‌نشینی در کاخ ها هستیم که فرصت نمی‌دهد مجاهدت شکل بگیرد. جمال الدین اسد آبادی در اواخر عمرخود به این نتیجه رسید که رهبران کشورهای عربی به این سادگی زندگی راحت خود را رها نمی کنند، بنابراین در اواخر عمر تعبیری دارد که می‌گوید اگر عمرم را صرف توده ها می کردم موفق تر بودم. امام خمینی (ره) به درستی این مطلب را فهم کرد وپایه حرکت آینده را بیداری توده‌ها قرار داد.

لاریجانی عدم مرز بندی شفاف در دنیای اسلام را یکی دیگر از مشکلات خواند و خاطرنشان کرد:به جای مرزبندی با جبهه استکبار آن را به داخل شیفت می‌دهیم. مهمتر از همه تفرقه میان مسلمانان و مسئله تکفیری‌ها و آدم کشی جدید است که ریشه نفهمی جریانها داخلی و تحریک سرویس‌های اطلاعاتی بیرونی دارد و به جای تمرکز انرژی مسلمانان به سمت صهیونیزم و امریکا در درون آنها را دچار سایش کرده است این مشکل بزرگی است که نیاز به روشنگری دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی سطحی نگری نسبت به آینده را عارضه دیگری در دنیای اسلام توصیف کرد و افزود: غالب سیاستمداران تنها روزمره را می‌بینند و در داخل چارچوبهای ساخته دیگران می‌اندیشند، لذا نمی توانند انرژی خود را صرف آینده نگری کنند، حرکت علمی پرشتاب نیروی متخصص زبده قدرت توسعه وشور‌آفرینی در فکر اسلامی از نقاط قوت ماست، اما این مشکلات و ضایعات نمی گذارند این انرژی حرکت کند.

وی تصریح کرد:‌ازشرایط ژله‌ای کنونی جایگاه قدرت برای امت اسلامی بسازیم باید بر مشکلات داخلی فائق شویم و همگرایی در میان نخبگان ونمایندگان ملل بوجود بیاید ما در این زمینه مسئولیت تاریخی داریم باید گره ها را باز کنیم این نشست ها برای همگرایی فکری و اتصال افکار کمک کننده است، باید فشار بیاوریم، دولت‌های اسلامی به هم نزدیک شوند و به یکدیگر تکیه کنند.

لاریجانی در پایان با بیان این که استراتژی جمهور ی اسلامی بیشترین ارتباط سیاسی اقتصادی با کشورهای همسایه است خاطر نشان کرد: اما استکبار آنقدر به این کشورها فشا رمی رود تا روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی نداشته باشند به طوری که برخی از سران کشورها درخواست کرده بودند به طور پنهانی با ما روابط اقتصادی داشته باشند، انها نمی‌خواهند ما پیوند داشته باشیم ما نقصهای امت اسلامی را می شناسیم، بنابراین روشنفکران جهان اسلام باید همدیگر را در یابند تا راه آینده پیروزی دنیای اسلام باشد.

کد N174347

وبگردی