آفتاب

ایران و هند - گام هایی درجهت رسیدن به همکاری های بلند مدت

ایران و هند - گام هایی درجهت رسیدن به همکاری های بلند مدت

دهلی نو - ایرنا - روابط تهران و دهلی نو درسال 1392با توجه به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید درایران و سفر رسمی ˈمحمد جواد ظریف ˈ به هند از نظر بسیاری از آگاهان و ناظران با فصل تازه ای در تمام عرصه ها از جمله حوزه های اقتصادی ، بازرگانی ، بانکی ، علمی و فناوری روبه رو شده است.

ˈغلامرضا انصاری ˈ سفیر جمهوری اسلامی ایران در هندوستان دراین باره معتقد است مقام های ارشد هند درتمام رده های عالی اعتقاد راسخ دارند که باید روابط دهلی نو –تهران به سرعت گسترش یابد.

سفیر کشورمان روز سه شنبه و در واپسین روزهای سال جاری خورشیدی درگفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در تشریح آخرین وضعیت و چشم انداز روابط دو کشور گفت: سفر رسمی اوایل اسفند ماه دکتر ظریف به دهلی نو که نخستین دیدار درسمت وزیر امور خارجه ایران بود با توجه به رده افرادی که مورد ملاقات قرار گرفتند مانند ˈحامد انصاری ˈ معاون رییس جمهور، ˈشیو شانکار منون ˈ مشاور امنیت ملی،ˈ مانموهان سینگ ˈ نخست وزیر و ˈسلمان خورشیدˈ همتای هندی وی باعث شد که یک مرور کامل بر روند توسعه روابط دو کشور، مشکلاتی و موانع موجود و آینده مناسبات انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه با تمام این افراد به خصوص درمورد آینده روابط بحث و تبادل نظر انجام شد، افزود: آنچه قابل ملاحظه است اینکه درتمام مقام های ارشد هندی اعتقاد راسخ مشاهده می شود که مصمم هستند روابط کشورشان را با ایران به سرعت گسترش بدهند.

انصاری گفت: در حوزه سیاسی بحث های منطقه ای مانند موضوع افغانستان و آینده آن، تحولات سوریه و آینده این کشور، نقش کشورهای منطقه از جمله حاشیه خلیج فارس مانند عربستان دراین تحولات و بازی سیاسی آمریکایی ها مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: آخرین تحولات مسایل هسته ای نیز همواره بین ایران وهند مورد تبادل نظر قرار می گیرد و در سفر دکتر ظریف نیز توضیحاتی ارائه شد و طرف هندی بسیار از نتایج مذاکرات ژنو ابراز خرسندی می کرد.

سفیر کشورمان افزود: طرف هندی تاکید داشت که آنان تلاش زیادی را انجام دادند تا به آمریکایی ها بقبولانند که ایران در یک موقعیت برترو استثنایی قرار گرفته و راه مذاکره با ایران باید مورد توجه جدی باشد.

طرف هندی معتقد است که با تهران با زبان زور نمی شود صحبت کرد و اگر با زبان دوستانه مذاکره بشود ایران یک کشور موثر برای آرامش و ثبات منطقه است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هندوستان گفت: این موضوعی بود که به خصوص از سوی آقای مانموهان سینگ نخست وزیر هند نیز مطرح شد و وی اشاره داشت که در همه ملاقات هایی که با مقام های غربی و آمریکایی داشته این مهم را مورد تاکید مستمر قرار داده و باید غرب با ایران امروز با زبان احترام و همکاری صحبت کند.



** ایران وهند باید همکاری بلند مدت در تجارت داشته باشند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه مصاحبه با ایرنا به حوزه های همکاری اقتصادی با هند اشاره کرد و گفت: یکی از محورها مذاکرات که طرف ایرانی مطرح کرد این بود که ایران به دنبال گسترش روابط و نگاه به هند به عنوان طرف تجاری برای همکاری ها بلند مدت است.

وی افزود: طرف ایرانی تاکید دارد که باید ساختار روابط تجاری با هند اصلاح شود و منظور این است که دو طرف نباید به یک روابط تجاری صرف به عنوان خرید و فروش و آنهم استفاده از منابع مالی ایران درهند قانع شوند.

انصاری تاکید کرد: ما باید مناسبات را به سمت روابط مالی، تجاری و پولی گسترده تر ببریم. باید درحوزه سرمایه گذاری بیشتر وارد شویم و بازکردن خطوط اعتباری و فاینانس کردن پروژه های بزرگ و سرمایه گذاری یکی از راه های این مسیر مهم است .

سفیر کشورمان با اشاره به اینکه ایران و هند باید به سمت استفاده از منابع موجود برای ˈاطمینان بخشیدن ˈ در روابط حرکت کنند، گفت: حرکت ما به عنوان دو شریک مهم در منطقه باید به سمت تنوع در روابط تجاری دو کشور باشد و خرید ها را نیز باید به سمت کالاهای صنعتی و اساسی هدایت کنیم.



** هند در توسعه چابهار جدی است

سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه بحث بندر چابهار بشدت مورد توجه طرف هندی است، گفت: درتمام ملاقات ها به ویژه با آقای مانموهان سینگ نخست وزیر موضوع توسعه این بندر مهم در منطقه مورد تاکید قرار گرفته و هند اراده جدی خود را برای کار در این زمینه مهم نشان داده است.

به گفته انصاری نخست وزیر هند تاکید دارد که بندر چابهار می تواند نقش مهمی در توسعه منطقه به خصوص افغانستان و آسیای میانه داشته باشد و ازدولت ایران خواسته برای حضور گسترده تر شرکت های هندی دراین بندر مهم منطقه مساعدت کند.



** خطوط اعتباری هند برای ایران سقفی ندارد

غلامرضا انصاری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به اهمیت خطوط اعتباری در گسترش روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: موضوعی دیگری که بسیار مورد توجه طرف های هندی از جمله نخست وزیر این کشور هست بحث مشارکت هندی ها در حوزه حمل ونقل ایران به ویژه حمل ونقل ریلی و تسریع در شکل گرفتن کریدورهای شمال - جنوب است .

وی افزود: همچنین مورد توجه طرف هندی بود که پروژه های بزرگ راه آهن در ایران را از طریق بازکردن فاینانس و خطوط اعتباری مورد حمایت و مشارکت قرار بدهد و اعلام شده برای خطوط اعتباری سقفی برای ایران قائل نیستند.

هند اعلام کرده آمادگی دارد طرف های ایرانی هرچه سریع تر به هند بیایند و اولین گام ها را به صورت عملی بردارند و دو کشور وارد همکاری گسترده در بخش حمل و نقل و توسعه بنادر شوند.

سفیرکشورمان تصریح کرد: سلمان خورشید وزیر امور خارجه هند نیز از طرف ایرانی خواسته دراین حوزه علاوه بر سرعت بخشیدن به کارها، در همکاری با کشورش دید دوراندیشانه تری اتخاذ کند.

انصاری گفت: در جلسه اخیر با وزیر خارجه هند اعلام شد بزودی یک شرکت خصوصی هندی یک خط کشتیرانی بین بمبئی و چابهار راه اندازی می کند و در واقع به نظر می رسد طرف هندی می خواهد جدیت خود را برای همکاری با ایران در توسعه چابهار نشان بدهد.

در مورد سقف خطوط اعتباری هم صحبت شد وطرف هندی اعلام کرد این موضوع بسته به پروژه هایی است که طرف ایرانی معرفی کند و سقفی برای خط اعتباری با ایران وجود ندارد.

این پروژه ها می توانند در حوزه های پتروشیمی، کودهای شیمیایی و پایین دستی صنایع نفت و بنادر باشند. مدت این خطوط اعتباری بین 3 تا 12 سال خواهد بود و دولت ایران می تواند از این منابع مالی استفاده کند.



** همکاری ها بانکی افزایش می یابد

انصاری در ادامه اظهارداشت: بحث دیگر درحوزه همکاری های بین ایران و هند موضوع گسترش ارتباطات بانکی است.

وی افزود: طرف هندی تاکید دارد دربازکردن خطوط اعتباری جدی است و درخواست داشت هیات های بانکی ایران به هند سفر کنند تا هرچه سریع تر دو طرف یک چارچوب کاری برای اجرای پروژه های بزرگ در ایران به خصوص در حوزه حمل ونقل و کشتیرانی فراهم بکنند.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که مورد درخواست طرف ایرانی است این که بانک های ایران بیشتر بتوانند دربانک های هندی مانند ˈیوکو ˈ بانک حساب باز کنند که مورد استقبال قرار گرفت و تاکید شد طرف هندی آمادگی دارد بانک های ایرانی به هراندازه که مورد نظرشان هست در بانک های هندی حساب بازکنند.

به گفته انصاری طرف ایرانی می خواهد که شرکت های بزرگ فنی و مهندسی کشورمان نیز بتوانند درهند پروژه ها را برعهده بگیرند و اگر در مناقصه ها برنده شدند مجری کارها باشند.

وی با اشاره به اینکه مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که شرکت های ایرانی برای حضور در هند نیاز به ضمانت نامه بانکی دارند، افزود: ما این پیشنهاد را مطرح کرده ایم که با توجه به منابع مالی گسترده ای که در هند داریم بانک هایی که پول ایران را نگهداری می کنند موظف باشند درپی درخواست شرکت های فنی و مهندسی ایرانی که قصد کار در هند دارند، ضمانت نامه بانکی صادر کنند.

وی افزود: این پیشنهاد مورد استقبال طرف هندی قرار گرفت و تاکید شد ایران از طریق منابع مالی خود وارد سرمایه گذاری با طرف های هندی بشود و مقرر گردید مکانیزم های لازم آن از سوی وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی هند مورد بررسی قرار بگیرد.



** خبر خوب طرف هندی – ایران از هرجای دنیا می تواند کالا بخرد

سفیر کشورمان در ادامه این مصاحبه گفت: ایران درخواست دارد که بانک های هندی که منابع مالی ایران را نگهداری می کنند متنوع بشوند و هندی ها نیز قول داده اند آن را با نظر مثبت بررسی کنند.

وی با اشاره به اینکه در سهم 45درصدی روپیه ای و 55 درصدی ارز خارجی (یورو) ناشی از ذخیره پول های فروش نفت هیچ تغییری ایجاد نمی شود، گفت: طرف هندی اخیرا خبر خوبی را اعلام کرد مبنی براینکه بانک های نگهدارنده پول ایران آمادگی دارند کشورمان از هرجای دنیا خرید کالاهای اساسی انجام دهد وجه آن را بدون هرگونه ارزش افزوده ای پرداخت کنند.

انصاری با اشاره به اینکه طرف هندی همچنین اعلام آمادگی کرده پس از خرید کالاهای دیگر آنها را از طریق خاک هند صادرات مجدد کند، افزود: البته دراین بخش یک اختلاف نظری وجود دارد زیرا طرف هندی معتقد است که این روش یک هزینه 15درصدی را در برمی گیرد.

وی گفت: علیرغم اینکه این کار هزینه دارد اما ما مخالف تثبیت ارزش افزوده به میزان 15 درصد هستیم و طرف هندی نیز قول داده که برای حذف این رقم موضوع را به صورت جدی بررسی کند و در آینده نزدیک خبر آن را به طرف ایرانی بدهد.



** قول هندی های برای حل پاره ای موانع در روابط

سفیرجمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه مشکلات موجود درتوسعه روابط نیز به طرف هندی منتقل شده، گفت: هندی ها می گویند که مشکل عمده و جدی در توسعه روابط وجود ندارد اما طرف ایرانی روی این موضوع تاکید دارد که مسایلی مانند تاخیر در دادن روادید از جمله برای دانشجویان و خانواده آنان و مشکل در تمدید روادید ایرانیان مقیم هند باید حل شود.

وی افزود: طرف هندی تاکید کرده بزودی تغییراتی را در سیستم خود در قبال ایران انجام خواهد داد و یک هیات برای برگزاری کمیسیون مشترک کنسولی دو کشور به تهران خواهد رفت تا مقام های ذیربط این مشکلات را مورد مذاکره قرار داده و رفع کنند.



** شروع پیگیری های خوب در تهران

سفیر ایران با ذکر این نکته که محورهای مطرح شده از سوی وزیر خارجه ایران در دیدار بی نظیر با نخبگان و محققان هندی همچنان از سوی محافل سیاسی و رسانه های هند پیگیری می شود، افزود: خوشبختانه همین روند را نیز ما از تهران شاهد هستیم و این شرایط نوید خوبی برای آینده روابط دو کشور است .

وی افزود: پس از بازگشت وزیر امور خارجه ایران از دهلی به تهران بلافاصله یک هیات بانکی در روزهای اخیر از هند بازدید داشت و محورهایی را که دربین مقامات دو کشور بحث شده بود به طور عملی مورد تفاهم قرار گرفت.

انصاری گفت: در حوزه های علمی ، فناوری و مهندسی طرف هندی اعلام آمادگی کرده که شرکت های ایرانی اگر بخواهند درهند فعالیت های سازندگی داشته باشند در صورتی که توسط طرف ایرانی معرفی شوند، ˈیوکوˈ بانک آمادگی دارد برای آنها ضمانت نامه بانکی صادر کند.

وی که این اقدام را یک گام بزرگ برای گسترش روابط و افزایش فعالیت برون مرزی شرکت های فنی ومهندسی کشورمان با توجه به گستردگی بازار هند خواند، گفت:همچنین مقرر شد موضوع بازگشایی شعبه بانک پارسیان در هند با جدیت بیشتری پیگیری شود .



** نفت همچنان موضوع مهم درروابط – پول های ایران بلوکه نیست

سفیر کشورمان با پیش بینی افزایش واردت نفت از ایران توسط هند در سال آینده گفت: طرف هندی اکنون برداشت نفت قابل ملاحظه ای از ایران دارد اما ما اعلام کرده ایم که علاقه مندیم این برداشت بیشتر شود و طرف هندی قول داده افزایش واردات را مورد بررسی جدی قرار دهد.

انصاری تاکید کرد: یک موضوع که خیلی بد در برخی رسانه ها حتی در داخل کشور تبلیغ می شود این است که اعلام می کنند پول های ایران در هند بلوکه شده است.

وی تصریح کرد: این در حالیست که پول ایران در هند بلوکه نیست و ما داریم از آنها استفاده می کنیم و حساب ایران نیز بسیار فعال است .

وی با اشاره به اینکه سال گذشته از همین منابع بیش از شش میلیارد دلار خرید انجام شده و این درحالیست که پول بلوکه شده قابل استفاده و انتقال نیست، اظهارداشت: به ویژه اینکه اکنون ماههاست بحث جدی بین دو کشور مطرح است مبنی براینکه ما نه تنها از هندی ها می توانیم از منابع پولی خود خرید کنیم بلکه از هرجای دنیا که بخواهیم قادریم از این منابع پولی جنس بخریم وبه صورت صادرات مجدد استفاد کنیم.

سفیر ایران با ذکر این نکته که ما به طرف هندی گفته ایم که اگر برای استفاده از منابع پولی خودمان دستمان باز باشد نیازی نداریم آن را به حساب و یا جاهای دیگر منتقل کنیم، گفت: به هرحال این پول ها مربوط به بانک مرکزی است. همه بانک های مرکزی در سایر کشورها ذخایری دارند و پولی که در هند هست طبق نظر بانک مرکزی می تواند مورد استفاده قرار گیرد و بحث غیر تخصصی در این مورد جایز نیست.

انصاری اظهارداشت: ما به هند نفت می فروشیم و پول آن بلافاصله به محل های مورد نظر پرداخت می شود و این حساب ها نیز بسیار فعال می باشند.



** بازهم خط لوله گاز

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا در مورد خط لوله گاز از ایران به هند نیز اخیرا بحث هایی شده گفت: بحث خط لوله مطرح است اما این بار طرف هندی بیشتر مشتاق است که در این رابطه صحبت بکند.

وی با اشاره به اینکه هند پیشنهادش این است که خط لوله گاز یک ضرورت برای این کشور است، افزود: همانطور که همه می دانند اقتصادهای ایران و هند مکمل هم هستند زیرا هند بزرگترین مصرف کنند و نیازمند به انرژی است و کشورمان یکی از بزرگترین منابع انرژی در دنیا بشمار می رود.

انصاری درمورد شرایط تازه در این رابطه اظهارداشت: یک پیشنهاد هندی ها این است که براساس فناوری که به آن دسترسی یافته اند این خط لوله از طریق زیر دریا کشیده شود که طرف ایرانی نیز اعلام کرده هیچ مشکلی برای پیشبرد این بحث نیست.

وی افزود: هند گفت وگوهایی را با برخی کشورها در منطقه انجام داده و این راه را نیز دنبال می کند که خط لوله گاز ایران به هند از مسیرهای دیگر احداث شود.



** توسعه شرق ایران یک ضرورت است – استدعا از نمایندگان مجلس

سفیر کشورمان در پایان این مصاحبه بر نگاه مثبت طرف هندی و ضرورت امضای یک موافقتنامه ترانزیت بین ایران - افغانستان و هند اشاره کرد و گفت : طرف هندی پیش نویس پیشنهادی خود را در مذاکرات اخیر داده و این درحالیست که ایران قبلا این طرح را ارائه داده است.

وی با اشاره به اینکه ما امیدواریم در اسرع وقت وزارت راه ایران و مقام های هندی و افغانی به صورت جدی این موضوع را مورد بحث قرار بدهند و وزرای سه کشور در آینده نزدیک این موافقتنامه را امضا کنند، گفت: این اقدام بسیار بزرگ در زمینه حمل و نقل بین ایران – هند – افغانستان خواهد بود و باتوجه به اینکه یک موافقتنامه ای نیز بین ایران – عمان – ترکمنستان و ازبکستان در زمینه حمل ونقل و ترانزیت وجود دارد اجرای این دو موافقتنامه یک گام بسیار بلند برای فعال کردن حمل ونقل در شرق ایران است.

انصاری تاکید کرد: امیدوارم این مهم مورد توجه مقامات ایرانی قرار بگیرد زیرا فعال کردن این دو موافقتنامه گام بسیار بلندی در جهت توسعه شرق کشورمان است و من از 35 نماینده مجلس شورای اسلامی از حوزه شرق کشور استدعا دارم که این موضوع را مورد حمایت قرار بدهند.

وی همچنین از شورای امنیت کشورمان نیز خواست که بحث توسعه شرق ایران را بیشتر مورد پشتیبانی قرار دهد و افزود: این موضوع اکنون بشدت مورد توجه طرف های هندی و کشورهای آسیای میانه است و فرصت بسیار خوبی بوجود آمده تا گام بزرگی برای توسعه زیربنایی شرق ایران برداشته شود.

انصاری گفت : پیشنهاد من این است که باید مشارکت سرمایه ای و فناوری این کشورها را دراین کریدور داشته باشیم. ما باید دیگران را بیاوریم در زمینه ساخت زیر بناها مشارکت بدهیم و همه باهم از آن سود ببریم.

سفیر ایران در پایان به اهمیت تجدید موافقتنامه فرهنگی ایران و هند نیز اشاره کرد و گفت: چند سالی هست که تاریخ یک موافقنامه فرهنگی بین ایران وهند با پایان رسیده و طرف ایرانی درخواست دارد که مورد تجدید قرار بگیرد.

وی افزود: اخیرا وزیر امور خارجه هند اعلام کرده که کشورش آمادگی دارد بحث موافقتنامه فرهنگی با ایران را با جدیت دنبال و آن تجدید کند.

آساق ** 275 **
کد N174257

وبگردی