آفتاب

اعلام نتایج انتخابات پارلمانی در کلمبیا

اعلام نتایج انتخابات پارلمانی در کلمبیا

با شمارش 95 درصد آرای انتخابات پارلمانی روز یکشنبه کلمبیا، مشخص شد که هر چند "ائتلاف حاکم" این کشور همچنان اکثریت کنگره را در اختیار دارد اما با ورود حزب نوپای رئیس‌جمهوری سابق به صحنه، کرسی‌های تحت اختیار دولت حاکم کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هر چند این نتایج، جایگاه خوان مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا را به عنوان طلایه‌دار پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری 25 مه استحکام بخشید اما اکثریتی که او در صورت پیروزی می‌توانست برای عقد توافق با چریک‌های شورشی بر آنها تکیه کند، کاهش یافت.

سانتوس به پیروزی در انتخابات پیش رو نیاز دارد تا بتواند با شورشیان مارکسیست فارک به توافق رسیده و به جنگی که 220 هزار تن را به کام مرگ کشانده است، پایان دهد.

در حالی که 95 درصد آرا تاکنون شمارش شده‌اند، حزب راست میانه سانتوس موسوم به «یو پارتی» با کسب 15 درصد آرا در هر دو مجلس کنگره کلمبیا، بزرگترین حزب باقی مانده و با احتساب دیگر احزاب متحد با این حزب، دولت ائتلافی کلمبیا در کل اکثریت را در مجلس سفلی و سنا کسب کرده است.

اما حزب "سنترو دموکراتیکو" متعلق به آلوارو اوریبه، رئیس‌جمهوری سابق کلمبیا در سنا موفق به کسب 15 درصد آرا شده و در مجلس سفلی نیز زیر 10 درصد آرا را به دست آورده است.

هر چند حدود 32 میلیون کلمبیایی واجد شرایط رای دادن هستند اما حضور آن‌ها در انتخابات کنگره‌ بسیار کم بود.

اوریبه بزرگترین منتقد سانتوس است و اعتقاد دارد که باید شورشیان فارک را از طریق ارتش شکست داد.

انتهای پیام

کد N174213

وبگردی