آفتاب

چالش‌های پیش‌روی رئیس‌جمهور جدید شیلی

چالش‌های پیش‌روی رئیس‌جمهور جدید شیلی

میشله باچلت به نسبت هشت سال پیش که برای نخستین بار رئیس‌جمهوری شیلی شد اکنون مسن‌تر و عاقل‌تر است اما رهبری این کشور ناآرام همچنان برای وی کاری دشوار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "میشله باچلت"، سوسیالیست میانه‌رو امروز (سه‌شنبه) رسما برای دومین بار رئیس‌جمهوری شیلی می‌شود و وعده داده اصلاحات آموزشی را با افزایش مالیات شرکت‌ها به پیش ببرد، نظام بهداشت و درمان را ارتقا دهد، قانون اساسی متعلق به دوران دیکتاتوری را برای آنکه کنگره هر چه بهتر نماینده مردم باشد تغییر دهد و شکاف میان فقیر و ثروتمند را کمک کند.

پاتر یشیو ناویا، یک کارشناس سیاسی شیلیایی در دانشگاه نیویورک گفت: بزرگترین چالش باچلت این است که توقعات از او خیلی زیاد است. او وعده خیلی چیزها و اصلاحات گسترده را داده است بنابراین مردم منتظرند اتفاقات زیادی رخ دهد.

وی گفت: اما از زمان تبلیغات انتخاباتی شرایط اقتصادی تغییر کرده است و خیلی سریع نیز تغییر کرده است. اقتصاد رشد چندان سریعی ندارد و باچلت نیز اهرم کافی برای اجرای همه اصلاحات را در اختیار ندارد.

باچلت در جریان نخستین دوره ریاست جمهوری از 2006 تا 2010 از بابت نحوه مدیریت شیلی در گذار از بحران اقتصادی جهانی تحسین شد. اگر چه رشد اقتصادی متوقف شده و بیکاری رو به افزایش بود، باچلت از ذخایر دولتی استفاده کرد تا به فقرا در گذار از دوران سخت کمک کند و زمانی که از ریاست جمهوری کنار رفته حتی با وجود آنکه تغییرات بزرگ را رقم نزده بود از محبوبیت 84 درصدی برخوردار بود.

اعتراضات دانشجویی که برای دولت رئیس‌جمهورو بعدی یعنی سباستین پینه را دردسرساز شد از زمان باچلت آغاز شده بودند و باچلت نیز در پاسخ به آنها یک کمیسیون رسیدگی تشکیل داد و ترمیم کابینه را کلید زد.

این اقدامات در آن زمان که گروه‌های دانشجویی شدیدا تحت تاثیر ائتلاف چپ میانه‌رو قرار داشتند کافی به نظر می‌رسید. در زمان پینه را که اعضای حزب کمونیست نظیر کامیلا والخو رهبری دانشجویان را به دست گرفتند پیوندهای دولت و معترضان شکسته شد.

والخو اکنون یکی از نمایندگان کنگره و هم‌پیمان باچلت است اما اتحادیه‌های دانشجویی اصلی اکنون تحت رهبری آنارشیست‌ها قرار دارند و آنها نیز گفته‌اند اگر باچلت پیرو خواسته‌های آنها نباشد زندگی را برای او غیرممکن خواهند کرد.

نشلا آبورمان، رئیس فدراسیون دانشجویی یونیورسیلاد کاتولیکا اظهار کرد: ما تجربه این وعده‌ها را داشته‌ایم و سرانجام آنها خوب نبوده است. اما ما درس خود را یاد گرفته‌ایم.

وی افزود: فوریت بحران ‌آموزشی که ما را گرفتار کرده به ما اجازه نمی‌دهد به باچلت اجازه یک ماه عسل را بدهیم.

انتهای پیام

کد N174169

وبگردی