آفتاب

رشد مهاجرت تاجیک ها به خارج

رشد مهاجرت تاجیک ها به خارج

دوشنبه ـ ایرنا - سخنگوی اداره خدمات مهاجرت تاجیکستان اعلام کرد: روند مهاجرت در این کشور هر ساله افزایش می یابد به طوری که نرخ مهاجرت در سال 2013 حدود هشت درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است.

«عبدالله قادری» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال 2013 حدود 800 هزار نفر تاجیکستان را برای کسب درآمد و تامین معاش ترک کرده اند در حالی که این رقم برای سال 2012 حدود 740 هزار نفر بود.

وی با بیان اینکه روند مهاجرت کاری در مورد زنان نیز رو به افزایش است، افزود: در سال 2012 بیش از 87 هزار زن از کشور مهاجرت کردند در حالی که این رقم در سال 2013 حدود 101 هزار نفر بوده است.

قادری گفت: مقصد مهاجرت 80 درصد مهاجران تاجیک، روسیه و مابقی کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، اوکراین، آذربایجان و ازبکستان است.

وی تصریح کرد: سازمان مهاجرت وزارت امور اجتماعی تاجیکستان برای صدور نیروی کار به کشورهای دیگر از جمله کشورهای عربی و آسیای جنوبی مذاکراتی را آغاز کرده است.

بانک ملی تاجیکستان نیز اخیرا اعلام کرد که کارگران مهاجر این کشور از محل درآمدهای کاری خود سال گذشته میلادی چهار میلیارد دلار ارز از روسیه به این کشور انتقال دادند.

این بانک در گزارشی اعلام کرد: این مبلغ در مقایسه با سال قبل از آن حدود 500 میلیون دلار افزایش نشان می دهد.

بر اساس آمارهای رسمی، درآمدهای کارگران مهاجر تاجیک دو برابر بودجه سالانه و معادل 50 درصد تولید ناخالص سالانه این کشور است.

تاجیکستان یکی از کشورهای آسیای مرکزی است که بیشترین تعداد کارگران مهاجر را در خارج از کشور، از جمله روسیه دارد.

بر اساس آمارهای غیررسمی، در حال حاضر بیش از یک میلیون کارگر مهاجر تاجیک در روسیه به سر می برند.

آساق**ه.ص**1663**1545
کد N174023

وبگردی