آفتاب

گولن: اقدامات اردوغان یک دهه اصلاحات در ترکیه را تهدید می‌کند

گولن: اقدامات اردوغان یک دهه اصلاحات در ترکیه را تهدید می‌کند

روحانی در تبعید ترکیه‌ای با مشابه دانستن حرص و طمع نخست‌وزیر ترکیه برای دستیابی به قدرت همانند نظامیان، هشدار داد که اصلاحات سیاسی و اقتصادی در یک دهه گذشته در معرض تهدید است.

روحانی در تبعید ترکیه‌ای با مشابه دانستن حرص و طمع نخست‌وزیر ترکیه برای دستیابی به قدرت همانند نظامیان، هشدار داد که اصلاحات سیاسی و اقتصادی در یک دهه گذشته در معرض تهدید است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید ترکیه‌ای که هم‌اکنون در پنسیلوانیای آمریکا ساکن است، در یک مطلب سیاسی نوشت: مردم هم در داخل و هم در خارج از کشور اعتماد خودشان را به رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه از دست داده‌اند و علت آن هم انجام اقداماتی نظیر محدود کردن آزادی اینترنت،‌ افزایش کنترل دولت بر دادگاه‌ها و اختیارات بیشتر برای آژانس اطلاعات ترکیه است.

وی در مقاله‌ای که اواخر روز دوشنبه در مجله فایننشال تایمز منتشر شد، آورده است: گروه کوچکی در شاخه اجرایی دولت ترکیه، با انجام اقدامات خود در حال گرفتن باج از تمام کشور هستند. تسلط و نفوذ در سیاست که اکنون شاهدش هستیم، زمانی در دولت نظامی ترکیه وجود داشت.

حمایت گولن از حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه اردوغان باعث رشد و ترقی آن شد، اما در یک دهه گذشته اختلافات میان دو طرف افزایش یافته و باعث شده تا دسامبر 2013، در پی پیگیری‌های جنبش خدمت گولن، پرونده فساد و اختلاف بزرگ مالی علیه دولت آنکارا گشوده شود. این مساله بزرگترین چالش برای دوره نخست‌وزیری 11 ساله اردوغان محسوب می‌شود چرا که در پی آن سه وزیر کابینه‌اش استعفا کرده و مکالمات تلفنی اردوغان با مقام‌های ارشد دولت آنکارا فاش و در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

اردوغان این اتهامات و شنود غیرقانونی مکالمات تلفنی را مورد انتقاد قرار داد و آن‌ها را مونتاژ دانست. وی همچنین افشا و مطرح کردن این پرونده فساد را اقدامی از سوی گولن و تلاش وی برای سرنگونی دولت و بدنام کردن حزب حاکم دانست؛ ادعایی که فتح‌الله گولن آن را رد کرده است.

گولن در این مقاله نوشت: اعضای جنبش خدمت که خود را قربانیان دولت اردوغان می‌دانند، هیچ تمایلی برای به دست گرفتن قدرت ندارند و تصرف و سلطه بر قدرت به نام مذهب با آموزه‌ها و روح اسلام مغایرت دارد.

این روحانی ترکیه‌ای که در تبعید به سر می‌برد، در ادامه مقاله خود در فایننشال تایمز نوشت: تبعیض دیرینه علیه شهروندان و کارمندان دولت ترکیه بر مبنای دیدگاه دولت آنکارا مدت‌هاست که صورت می‌گیرد. سایه‌ای شوم و سیاه بیش از یک دهه است که بر دستاوردها و توفیقات ترکیه دیده می‌شود و علت آن سلطه و اعمال نفوذ گروه کوچکی بر تمام مردم ترکیه و آمال و آرزوهای آن‌هاست.

وی افزود: دولت آنکارا تنها از طریق بازبینی بر تعهدات خود در ابقای حقوق بشر، اجرای قوانین و کشورداری قابل قبول می‌تواند مجددا اعتمادسازی کند.

این روحانی در تبعید مساله رای دادن حامیانش علیه حزب حاکم ترکیه در انتخابات شهرداری‌های مارس 2014 و اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری اوت را رد کرد و گفت که قصد ندارد به ترکیه بازگردد.

وی در ادامه نوشت: من هرگز از حزب سیاسی یا نامزدی حمایت نمی‌کنم یا مخالف آرا نیستم و از انجام چنین کاری در آینده نیز امتناع می‌کنم. من در 15 سال گذشته گوشه عزلت انتخاب کرده‌ام و اعتنایی به مسائل داخل ترکیه نمی‌کنم.

انتهای پیام

کد N173964

وبگردی