آفتاب

بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مقدونیه آغاز شد

بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مقدونیه آغاز شد

بلگراد - ایرنا - کمیسیون صلاحیت برای انتخابات در مقدونیه سوابق چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری از احزاب مختلف سیاسی در این کشور را به این دلیل که آیا سابقه همکاری با سرویس های اطلاعاتی دارند یا خیر، مورد بررسی قرار می دهد.

به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی پرس 24 مقدونیه اعلام کرد که کمیسیون صلاحیت در این کشور صلاحیت جورجه ایوانف از حزب ومرو - حزب رییس جمهور کنونی مقدونیه، ستوا پنداروسکی از حزب سوسیال دمکراتیک مقدونیه، ایلیاز حلیمی از حزب دمکراتیک آلبانیایی تباران و زوران پوپووسکی شخص غیر حزبی که نامردهای انتخابات ریاست جمهوری هستند، مورد بررسی قرار می دهد.

بر اساس قانون اساسی مقدونیه، جمع آوری حداقل ده هزار امضا از شهروندان واجد شرایط رای دادن از جمله شرایط برای ارائه درخواست نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری در این کشور است.

برگزاری پنجمین دور از انتخابات مستقیم ریاست جمهوری در مقدونیه برای 13 آوریل امسال اعلام شده است.

بر اساس انتخابات ریاست جمهوری در مقدونیه، در صورتی که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری (13 آوریل) یکی از نامزدهای انتخاباتی نتواند از 50 درصد رای مردم برخوردار شود، در آن صورت انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد که پس از دو هفته از دور نخست یعنی 27 آوریل برگزار می شود.

پس از به توافق نرسیدن احزاب ائتلاف حاکم مقدونیه برای نامزد شدن مجدد رییس جمهور کنونی این کشور در پنجمین انتخابات ریاست جمهوری، مجلس نمایندگان این کشور منحل شد و بنا به اظهارات مقامات سیاسی اسکوپیه انتظار می رود که انتخابات فوق العاده پارلمانی برای 27 آوریل همزمان با دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اعلام شود.

بنا به نظر سنجی هایی که تا کنون انجام شده است، امکان دارد که جورجه ایوانف رییس جمهور کنونی مقدونیه برای دومین بار به عنوان ریاست جمهوری این کشور انتخاب شود.

بنابر قانون اساسی مقدونیه، دوره ریاست جمهوری در این کشور 5سال است که رییس جمهور وقت می تواند یک بار دیگر خود را در انتخابات نامزد کند.

مقدونیه از جمهوری های یوگسلاوی سابق به شمار می رود که در سپتامبر 1991 میلادی به استقلال دست یافت.

اروپام**2061** 1597
کد N173466

وبگردی