آفتاب
در دیدار قائم مقام های وزارت امور خارجه ایران و ترکیه صورت گرفت :

بررسی توسعه و گسترش روابط همه جانبه تهران و آنکارا در ابعاد دوجانبه،منطقه ای و بین المللی

بررسی توسعه و گسترش روابط همه جانبه تهران و آنکارا در ابعاد دوجانبه،منطقه ای و بین المللی

فریدون سینیرلی اوغلو قائم مقام وزیر امور خارجه ترکیه در دیدار با مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص روند توسعه و تعمیق بیش از پیش روابط در ابعاد دوجانبه ، همچنین همکاری و تعامل دو کشور در عرصه های منطقه ای و بین المللی و برخی مسائل مورد علاقه و اهتمام مشترک گفتگو و تبادل نظر کرد .

 به گزارش خبرگزاری مهر ، فریدون سینیرلی اوغلو قائم مقام وزیر امور خارجه ترکیه که در راس هیاتی در تهران بسر می برد ، صبح امروز در خلال مذاکرات رسمی خود با مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص روند توسعه و تعمیق بیش از پیش روابط در ابعاد دوجانبه ، همچنین همکاری و تعامل دو کشور در عرصه های منطقه ای و بین المللی و برخی مسائل مورد علاقه و اهتمام مشترک گفتگو و تبادل نظر کرد .

قائم مقام وزارت امور خارجه کشورمان  در این دیدار با اشاره به نقش و جایگاه ایران و ترکیه بعنوان دو کشور بزرگ و تاثیر گذار در منطقه ، روابط دو کشور را بر اساس عناصر همسایگی و مشترکات فرهنگی و دینی عمیق و دوستانه توصیف کرد و بر آمادگی دولت جدید کشورمان برای همکاری گسترده و همه جانبه با ترکیه تاکید کرد.


سرمدی با اشاره به نتایج و مذاکرات بسیار خوب بین مقامات عالیرتبه دو کشور در خلال سفر اخیر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران ، به خصوص تصمیم طرفین برای تشکیل شورای عالی روابط دو کشور و افزایش بیش از پیش سطح مبادلات تجاری و بازرگانی فیمابین، بر جایگاه برجسته و مهم ترکیه در نگاه راهبردی ایران در توسعه و عمیق روابط با همسایگان و همچنین از نظر همگرایی منطقه ای تاکید کرد

 قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی در حمایت از تقویت روند همگرایی بین کشورهای منطقه ، ایران و ترکیه را دو محور اساسی این همگرایی دانست و تعمیق روابط تهران و آنکارا در ابعاد دوجانبه را موجب تقویت روند همکاری های چندجانبه منطقه ای و همچنین ناکامی تلاشهای دشمنان  برای سوء استفاده از مسائل و مشکلات در برخی کشورهای منطقه در جهت دامن زدن به اختلافات و تفرقه افکنی و صف بندی قومی و طائفه ای بین کشورهای منطقه دانست.

 سرمدی همچنین با اشاره به حساسیت و اهمیت برهه کنونی تحولات منطقه خاورمیانه ، نقش ایران و ترکیه را برای کمک به کشورهای منطقه برای عبور از شرایط حساس کنونی و حفظ و تقویت روند همگرایی بین کشورهای اسلامی بر اساس اراده و خواست مردم و واقعیتهای عینی هر کشور و بدور از مداخلات خارجی مهم ارزیابی کرد و در این راستا مشورت و رایزنی مستمر مسئولین دو کشور را در ابعاد دو و چند جانبه مهم توصیف کرد.

سرمدی همچنین آمادگی کشورمان را برای تداوم این گفتگوها و مذاکرات در راستای پیشبرد و توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه به ویژه در ابعاد اقتصادی ، تجاری و بازرگانی ، امنیتی و انرژی اعلام کرد.
فریدون سینیرلی اوغلو قائم مقام وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار ، ایران و ترکیه را دو کشور بزرگ و مهم منطقه توصیف کرد و جایگاه مهم ایران در اولویت سیاست و روابط خارجی کشورش را مورد تاکید قرار داد و افزود : که برای توسعه روابط با ایران اهمیت ویژه ای قائل هستیم

سینیرلی اوغلو  بر توانمندیها و ظرفیتهای گسترده دو کشور در ابعاد دوجانبه و همچنین در هم افزایی و مشورت وتعامل سازنده در راستای تثبیت صلح و امنیت و کمک به حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه تاکید کرد.

وی همچنین سفرهای متقابل مقامات عالیرتبه ایرانی و ترک و نیز رایزنی و مشورت مستمر بین ایشان را در راستای پیشبرد و توسعه بیش از پیش روابط و نیز کمک به حل مسائل منطقه خاورمیانه و نیز آسیای میانه و قفقاز مفید و موثر دانست.

قائم مقام وزیر خارجه ترکیه تقویت همگرایی و نزدیکی و همکاری تنگاتنگ ایران و ترکیه را موجب ناکامی تلاش بیهوده برخی طرفها برای القای نوعی قطب بندی تصنعی بر اساس رقابتهای قومی و مذهبی و طائفه ای در منطقه دانست .

قائم مقام وزیران امور خارجه ایران و ترکیه همچنین بر تداوم و تقویت گفتگوها و رایزنی های مستمر بین مسئولین وزارت امور خارجه دو کشور برای برطرف کردن برخی موانع و مشکلات فراروی روند توسعه و گسترش بیش از پیش روابط  تاکید کردند.

کد N173305

وبگردی