آفتاب

نخست وزیر لهستان: وابستگی آلمان به گاز روسیه خطرناک است

نخست وزیر لهستان: وابستگی آلمان به گاز روسیه خطرناک است

واحد مرکزی خبر نوشت:

دونالد توسک نخست وزیر لهستان دوشنبه گفت وابستگی آلمان به گاز روسیه تهدیدی برای حاکمیت اروپا محسوب می شود. 

درحالی که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان دو روز دیگر از ورشو دیدار می کند ، توسک در برابر خبرنگاران گفت:«وابستگی آلمان به گاز روسیه می تواند به طور واقعی حاکمیت اروپا را محدود کند. من در این خصوص اطمینان دارم.»
نخست وزیر لهستان در دیدار از یک پایگاه نظامی در شمال لهستان گفت :« به عقیده من ، مسئله اوکراین ، مسئه ای مربوط به آینده و امنیت اتحادیه اروپا است .»
وی خواستار نوعی بازنگری در سیاست عمومی اتحادیه اروپا شد.
نخست وزیر لهستان تاکید کرد :« من در این خصوص به شکلی بی رودربایستی با مرکل گفتگو خواهم کرد.»
وی گفت برداشت های فعلی در خصوص سیاست گازی ممکن است تهدیدی برای امنیت و حاکمیت کل اروپا باشد.
توسک گفت :« من بی ابهام نظرهای خود را در خصوص تهدیدهای سیاسی مرتبط با وابستگی به گاز و پول روسیه بیان خواهم کرد . این مسئله قطعا به آلمان مربوط نمی شود اما آلمان نمونه قدرتمندی از این پدیده در سال های اخیر است.»
وی اعلام کرد با مرکل این مسئله را که «چگونه آلمان ها می توانند برخی از تصمیمات اقتصادی خود را اصلاح کند تا از انفعال اروپا در زمانی که این اتحادیه می تواند به سرعت وارد عمل شود و موضع روشنی اتخاذ کند » بررسی خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از ورشو ، شرکت بزرگ گازپروم روسیه جمعه اوکراین را به توقف صادرات گاز خود به سبب پرداخت نشدن یک میلیارد و 890 میلیون دلار تهدید کرد.
سطح وابستگی کشورهای اروپایی به گاز روسیه متفاوت است.
وابستگی کشورهای غرب اروپا شامل بلژیک ، هلند ، اسپانیا ، فرانسه ،انگلیس ، ایتالیا بین صفر و یک چهارم مصرف گاز خود از روسیه است .
کشورهای دیگر مانند آلمان ، اتریش و لهستان بسیار وابسته تر هستند و مانند فنلاند و کشورهای حوزه بالتیک همه گاز خود را از روسیه وارد می کنند.

49261

کد N173201

وبگردی