آفتاب

تحلیل فعالان دانشجویی از سفر اشتون به تهران

تحلیل فعالان دانشجویی از سفر اشتون به تهران

مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه‌نصیر الدین طوسی اظهار کرد: رییس اتحادیه اروپا باید بداند که ایران یک کشور با الگوی حکومتی مردم‌سالاری دینی است و الگوی زنان اسلامی ما حضرت فاطمه زهرا (س) است. به همین جهت صحبت کردن از حقوق بشر برای ما اشتباه است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نشست نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که به مناسبت حضور کاترین اشتون در ایران برگزار شده بود، محمدحسین رحمانی گفت: باید بدانیم که سفر خانم اشتون با چه هدفی صورت گرفته و چه بازخوردهایی می‌خواهند از این سفر بگیرند. سفر ایشان پرحاشیه بوده است و هم دیدارهایی داشته‌اند که در آن از حقوق بشر صحبت کرده‌اند.

وی ادامه داد: سالی که گذشت سال حماسه سیاسی و اقتصادی بود. هرچند که حماسه اقتصادی ما از نگاه سیاستمداران دور ماند و حتی در سیاست خارجی نیز که مطلوب جمهوری اسلامی بود، اتفاق نیفتاد؛ چراکه بحث سیاست خارجی با لبخند صورت نمی‌گرفت و نیاز به استفاده از تدبیر و عقلانیت دارد.

مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه‌نصیر الدین طوسی در ارتباط با رابطه ایران با کشورهای اروپایی گفت: تجربه نشان داده که ما باید به فرصت‌های داخل نگاه کنیم. از این رفت و آمدها به بهانه سرمایه‌گذاری چیزی برای کشور به دست نمی‌آوریم، مگر ما وقت و انرژی داریم که اکثرش را روی سیاست خارجی معطوف کنیم. من مطمئن هستم که خواست خانم اشتون کمک به ایران نیست و به دنبال منافع خودشان هستند.

این فعال دانشجویی با اشاره به دیدار هیات اروپایی با برخی اشخاص گفت: باید مشخص شود برنامه میهمان‌های خارجی توسط چه کسی تنظیم می‌شود. چرا آنها باید با منتصبان فتنه دیدار کنند اما دیدن دستاوردهای انقلاب نمی‌روند. اگر ادعا می‌کنند نماینده حقوق بشر هستند، چرا با خانواده‌های شهدای هسته‌ای دیدار نمی‌کنند.

در ادامه این نشست یک عضو شورای مرکزی جنبش اعتدال‌خواه دانشجویی با اشاره به مثبت بودن ارتباط دو سویه ایران با کشورهای خارجی گفت: برای ما مسلم است که برقراری ارتباط به لحاظ اقتصادی و همکاری اگر دو طرفه باشد، به نفع ما و آنها خواهد بود. حتی ما از آن استقبال می‌کنیم و در حال حاضر مشی فعالیت سیاست خارجه را امری مثبت می‌دانیم و تاکید می‌کنیم که این مشی فعال باید ادامه پیدا کند به جز ارتباط‌گیری با رژیم صهیونیستی و آمریکا.

محمد علیزاده ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در ابتدای شروع به کار دولت فرمودند باید به جهانیان سلطه‌گر اعتماد نکنیم و تیم مذاکره‌کننده ما حتما باید این نکته را مدنظر قرار دهد. همچنین می‌خواهم خطاب به تشکل‌های دانشجویی بگویم که باید در عرصه‌های سیاست خارجی اصل خوشبینی به دولت را نیز همانطور که رهبری فرمودند مدنظر قرار دهیم.

این فعال دانشجویی با بیان این‌که جمهوری اسلامی مدافع حقوق بشر است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی از هر حرکتی که در جهت رسیدن به حقوق بشر باشد دفاع می‌کند، اما نمی‌خواهد نگاه مبتنی بر کاریکاتوریستی به این امر داشته باشد. یعنی نمی‌خواهد فراموش کند که در غزه، فلسطین، آفریقای جنوبی، حقوق بشر چطور نقض می‌شود.

همچنین دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور با تاکید بر لزوم نظارت بر سفرهای خارجی به ایران گفت: سفرهای خارجی به کشور ما یک امر عادی و معمول است به ویژه در زمانی که یک دولت جدید برسر کار می‌آید اما آن چیزی باعث نگرانی ما شده، این است که چرا مسوولان و طرفداران دولت تلاشی نمی‌کنند تا دستاوردهای انقلاب را به میهمانان خارجی خود نشان دهند.

علیرضا کریمی افزود: خانم اشتون با برخی از حامیان فتنه سال 88 دیدار کرده است و فکر می‌کند که ایران هم مثل اوکراین است که با حمایت از کودتاچیان بتوانند در کشورمان دخالت کنند، اما اگر خوب دقت کنند می‌بینند که مردم ایران و مسوولان در طول این سال‌ها نشان داده‌اند که این تفکرها خیال باطل است.

وی با بیان این‌که از دستگاه سیاست خارجی کشور گله‌مند هستیم، گفت: چرا مسوولان سیاست خارجی موضع‌گیری دقیقی در مقابل صحبت‌هایی که درباره ایران می‌شود، ندارند. اوباما و کری بارها ایران را تهدید کرده‌اند اما ما موضع خاصی در جواب این تهدیدها نشنیده‌ایم و تنها جوابی که به ما دادند این بود که این صحبت‌ها مصرف داخلی دارد. در قدم آخر هم دیدیم که آنها از سران فتنه حمایت کردند و خواستار آزادی آنان شدند.

انتهای پیام

کد N173030

وبگردی