آفتاب
سفیر ایران در رم:

توهم برخی کشورها موجب خونریزی در سوریه شد/غرب اشتباه گذشته را درباره ایران تکرار نکند

توهم برخی کشورها موجب خونریزی در سوریه شد/غرب اشتباه گذشته را درباره ایران تکرار نکند

سفیر ایران در رم اظهار داشت: ایران زمانی برای اعتماد سازی ، بصورت داوطلبانه غنی سازی را تعلیق کرد ولی در پاسخ این امر برخی کشورها دچار توهم زیاده خواهی شدند و گفتگو ها را به شکست کشاندند و جو بی اعتمادی را مجدد ایجاد کردند که این بی اعتمادی سالها به طول انجامیده است و امیدوارم غرب مجددا اشتباه خود را تکرار نکند تا بتوانیم به نتیجه برسیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، میزگرد چشم انداز سیاست خارجی ایران در دانشگاه لینک کمپوس رم با حضور بیش از یکصد تن از اساتید ،دانشجویان و برخی دیپلماتهای کشورهای خارجی مقیم رم برگزار شد.

این نشست با سخنرانی جهانبخش مظفری سفیر ایران در رم ، پروفسور وینچنتزو اسکوتی رئیس دانشگاه لینک کمپوس، پروفسور مائوریتزیو ملانی معاون سابق وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایتالیا در عراق، آلبرتو ملونی استاد تاریخ دانشگاه مدونا و آلبرتو نگری روزنامه نگار نشریه ایل سوله برگزار شد .

در این میزگرد جهانبخش مظفری سفیر کشورمان در ایتالیا طی سخنانی سیاستهای کشورمان را در قبال مسائل مهم اخیر بین المللی بخصوص مذاکرات هسته ای و همچنین مسائل سوریه ، افغانستان و عراق  تشریح کرد و گفت: ما همیشه سعی کرده ایم به عنوان یک ستون ثبات در منطقه عمل کنیم و حتی در زمانهائی که در حال جنگ و دفاع از مرزو بوم خود بودیم از امنیت منطقه خود غافل نبودیم و لذا نقش مثبتی که ایران در افغانستان بازی کرده است بر کسی پوشیده نیست.

سفیر ایران تاکید کرد:ایران مبارزه با تروریسم را حتی قبل از اینکه ناتو به افغانستان بیاید شروع کرده بود و مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن از سیاست های کلیدی ایران بشمار می رود.ما در عراق نقش مثبت و کلیدی بازی کردیم و امنیت عراق و منطقه برای ما مهم است.

وی افزود: ما همواره سعی کرده ایم به عنوان شریک قابل اعتماد برای اروپا باقی بمانیم.

سفیر کشورمان در خصوص تحریمها گفت : ایران در طول 35 سال گذشته همواره تحت شدیدترین تحریم ها بوده است ولی هرگز تسلیم آن نشده است و خوشحالم از اینکه مذاکرات با 1+5 بخوبی پیش می رود.

وی در مورد سوریه گفت : اوضاع پیش آمده برای سوریه بسیار غم انگیز است برخی کشورها در مورد سوریه دچار توهم شدند و موجب شدند تا خونهای زیادی ریخته شود.آنها هنوز هر بر اشتباهات خود اصرار می ورزند. مذاکرات ژنو در مورد سوریه با گذاشتن پیش شرط به جائی نمی رسد و لذا ما معتقدیم که همه گروهها بایستی در مذاکرات، بدون هیچ پیش شرطی حضور یابند و سرنوشت کشور خود را تعیین کنند .

سفیر کشورمان در رم همچنین بر علاقه کشومان برای اعتماد سازی با اروپا  تاکید کرد و گفت : بحران هسته ای و تحریم های ظالمانه ای که بر ایران تحمیل شده است نتیجه سوء تفاهمات و بی اعتمادی هاست و ما سالها پیش می توانستیم به آن پایان بدهیم و البته ایران زمانی هم برای اعتماد سازی ، بصورت داوطلبانه غنی سازی را تعلیق کرد ولی در پاسخ این امر برخی کشورها دچار توهم زیاده خواهی شدند و گفتگو ها را به شکست کشاندند و جو بی اعتمادی را مجدد ایجاد کردند که این بی اعتمادی سالها به طول انجامیده است و امیدوارم غرب مجددا اشتباه خود را تکرار نکند تا بتوانیم به نتیجه برسیم.

لازم به توضیح می باشد در این نشست سخنرانان در رابطه با موضوع جایگاه و نقش ایران در منطقه و جهان ،موضوع هسته ای، استقبال از مذاکرات هسته ایی ایران با کشورهای  1+5 ، اعتماد سازی بین ایران و غرب ، تاکید بر صلح پایدار در منطقه، حل بحران سوریه ، توجه به خواسته های نسل جدید در ایران ،پلورالیسم فرهنگی و دینی، پرهیز طرفین از افراط گرائی و رعایت منافع کشورها در عرصه بین المللی تاکید نمودند.

در پایان نشست جلسه پرسش و پاسخ بود که هر کدام از سخنرانان به سوالات اساتید و دانشجویان حاضر در جلسه پاسخ دادند.

کد N172753

وبگردی