آفتاب
بحران به دام‌های ایل سنگسر رسید،

سایه‌ی بختک شوم خشکسالی بر زندگی و دام‌های عشایر استان سمنان

سایه‌ی بختک شوم خشکسالی بر زندگی و دام‌های عشایر استان سمنان

نماینده‌ی عشایر ایل سنگسر در نشستی که با حضور مسئولان مرتبط، بمنظور بررسی مشکلات عشایر ایل سنگسر مهدیشهر برگزار شد، با بحرانی خواندن وضعیت عشایر استان، گفت: حمایت نکردن مسئولان، زندگی و دام‌های عشایر را با بحران مواجه می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سمنان، «پارسا» نماینده‌ی عشایر مهدیشهر با اشاره به مشکلات پیش‌روی عشایر ایل سنگسر، گفت: در صورت حمایت نکردن مسئولان، مشکلات عدیده‌ای که بر اثر بارش کم نزولات آسمانی و خشکسالی برای عشایر بوجود آمده، زندگی عشایر را به نابودی می‌کشاند.

وی گفت: تأمین علوفه تا زمان کوچ بهاره، تضمین خرید گوشت دام‌های سبک در هنگام فروش علوفه، تخصیص آب رایگان، استقرار تیم دامپزشکی برای واکسینه کردن دام‌ها، تجهیز ناوگان حمل و نقل، خرید تضمینی دام از طریق امور دام، اخذ مجوزهای حمل دام به استان‌های هم‌جوار، تنظیم تقویم کوچ بهاره با هماهنگی خود عشایر و ... از مهم‌ترین خواسته‌های عشایر مهدیشهر برشمرد و پاسخگویی مسئولان و تسریع در اقدام موثر در جهت برطرف کردن آنها را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، «سیدمجید موسوی» رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان با ابراز همدردی با عشایر به بازدیدهای مسئولان استانی از عشایر قشلاق و مشکلات مناطق عشایری اشاره و خاطرنشان کرد: این مشکلات از طریق مسئولان استانی به مسئولان کشوری منعکس شده است. ضمن اینکه مسئولان امور دام و عشایر استان پیگیر این مشکلات هستند.

وی به انعکاس مشکلات به نمایندگان استان و دیدار آنها با رئیس‌جمهور و دکتر نوبخت رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اشاره و اظهار کرد: تاکنون با هدف تأمین علوفه، آب و بهداشت مناطق عشایری اقداماتی انجام شده و می‌کوشیم تا مشکلات عشایر ایل سنگسر را برطرف کنیم.

هم‌چنین دکتر «رضا عامری» رئیس دامپزشکی استان سمنان نیز با اشاره به سرکشی از مناطق بیارجمند و خارتوران تصریح کرد: دام‌های عشایر استان، اغلب از نوع دام سبک و کوچ‌روست.

وی با اشاره به نبود علوفه‌ی مورد نیاز در مراتع عشایری بعلت کاهش بارش‌ها، اظهار کرد: با توجه به اینکه در چنین شرایطی گوسفندان، تغذیه مناسبی ندارند، باید با استفاده از جو، علوفه‌ی دستی و مکمل‌های دارویی این کمبودها را جبران کرد.

تشدید احتمال بروز بیماری‌های مختلف در دام‌های استان سمنان

وی افزود: به علت احتمال تغذیه‌ی دام‌ها از گیاهان و بوته‌های سمی و مسمومیت‌های ناشی از آن، زخم‌های دور دهان و دستگاه گوارشی، کاهش تولید شیر، ضعف سیستم بدنی و در نتیجه‌ی آن بیماری‌هایی که اغلب در 40 سال گذشته کمتر مشاهده می‌شده را امسال می‌بینیم.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان، افزایش پشه و انگل‌های خارجی را از دیگر تهدیدات برای دام‌های این مناطق برشمرد و افزود: این شرایط سبب شیوع بیماری‌های خونی و از جمله زردی و بیماری‌های پوستی می‌شود. ضمن اینکه این موضوع تلفات دام‌ها و محصولات پوستی دام‌ها را در پی دارد.

وی با اشاره به اعتبارات مورد نیاز برای عبور از این بحران، افزود: برای تأمین سم مورد نیاز برای سمپاشی، مکمل‌های دارویی هم‌چنین شربت ضدانگل داخلی نیازمند اعتباری بالغ بر 600 تا 700 میلیون تومان هستیم.

دکتر عامری با اشاره به تب برفکی فراگیر شده در کشور، مدت چند هفته‌ای باقی‌مانده تا 16 فروردین را روزهای حیاتی برای دام‌ها دانست و افزود: در زمینه‌ی تأمین دارو و واکسن مشکل چندانی وجود ندارد اما با توجه به ارز آزاد و قیمت بالای داروها و ضرورت تأمین واکسن از بازارهای خارجی مشکلاتی وجود دارد که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

تأمین واکسن بیش از سهمیه برای استان سمنان

وی از تأمین واکسن بیش از سهمیه برای استان خبر داد و گفت: با این وجود با توجه به میزان محدود واکسن‌ها، از این داروها تنها در مناطقی که بیماری دیده شود استفاده می‌کنیم.

عامری اظهار کرد: برای اعطای مجوز جابجایی دام‌ها به استان‌های هم‌جوار نیز از طریق حراست کل کشور پیگیر موضوع هستیم.

اعلام آمادگی برای خرید گوشت دام‌های سبک عشایر

تأمین علوفه مورد نیاز عشایر استان سمنان

براساس این گزارش، «بهرامی‌نسب» معاون پشتیبانی شرکت امور دام استان سمنان نیز به تأمین علوفه‌ی مورد نیاز استان اشاره و اظهار کرد: در این زمینه مشکلی در استان نداریم و علوفه مورد نیاز را با ضمانت بانکی تا حداکثر 3 ماه بصورت شرایط در اختیار عشایر استان قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اعتبار و مجوز ابلاغ شده در زمینه‌ی خرید تضمینی گوشت دام سنگین افزود: در صورت دادن اعتبارات و مجوزها، آماده‌ی خرید گوشت دام‌های سبک عشایر هستیم.

تمدید تسهیلات پارسال عشایر استان سمنان

هم‌چنین مهندس «چراغی» معاون بانک کشاورزی استان سمنان نیز به توضیح شرایط تمدید تسهیلات سال گذشته، شرایط ضمانت نامه و توجه‌ی ویژه دولت و بانک کشاورزی به پدیده‌ی خشکسالی و حمایت از عشایر پرداخت و خاطرنشان کرد: برای هرکدام از عشایر و دامداران استان که توانایی بازپرداخت تسهیلات خود را ندارند قرارداد جدید تنظیم و با تأمین بودجه آن از منابع داخلی به عشایر خدمت‌رسانی می‌شود.

انتهای پیام

کد N172583

وبگردی