آفتاب

بازبینی راهبردهای دفاعی آمریکا و ژاپن پس از 17 سال

بازبینی راهبردهای دفاعی آمریکا و ژاپن پس از 17 سال

در حالی که ژاپن و آمریکا گفت‌وگوها در خصوص واکنش به تحرکات نظامی چین علیه ژاپن را طی روزهای آتی آغاز می‌کنند، مقام‌های توکیو نسبت به بی‌تفاوتی واشنگتن به تهدید پکن نگران هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، به گفته مقامات چین و آمریکا، مقامات نظامی این دو کشور در هفته جاری در هاوایی دیدار خواهند کرد تا راهبردهای دفاعی دوجانبه را برای اولین بار در 17 سال اخیر، مورد بررسی قرار دهند. هر چند توکیو امیدوار است تا موضوعاتی همچون ادعای پکن نسبت به جزایر سنکاکو در دریای شرق چین را بررسی کند اما واشنگتن بر موضوعات گسترده‌تری تمرکز دارد.

واشنگتن در خصوص حاکمیت این جزایر که چین آنها را دیائویو می‌نامند، موضع‌گیری نمی‌کند و تنها می‌پذیرد که ژاپن آنها را اداره کرده و قرارداد امنیتی آمریکا و ژاپن که واشنگتن را به دفاع از توکیو ملزوم می‌دارد، شامل این جزایر نیز می‌شود.

این در حالی است که مقامات آمریکا به روشنی گفته‌اند که نمی‌خواهند به درگیری نظامی بین دو قدرت آسیایی کشیده شوند. آخرین باری که این دیدارها در 1997 برگزار شد، موضوع برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی بزرگترین تهدید محسوب می‌شدند.

انتهای پیام

کد N172318

وبگردی