آفتاب

عمرو موسی: رابطه مصر با روسیه جایگزین مناسبات با آمریکا نخواهد شد

عمرو موسی: رابطه مصر با روسیه جایگزین مناسبات با آمریکا نخواهد شد

تهران - ایرنا - ˈعمرو موسیˈ وزیر خارجه سابق مصر و دبیرکل پیشین اتحادیه عرب با تاکید بر این که قاهره نباید خود را در موضع مواجهه با واشنگتن قرار دهد، تصریح کرد: در سیاست خارجی مصر ˈرابطه با روسیه جایگزین رابطه با آمریکاˈ نخواهد شد.

به گزارش روزنامه صهیونیستی ˈجروزالم پستˈ، موسی که گفته می شود یکی از مقامات ارشد دولت احتمالی آینده مصر خواهد بود، در مصاحبه با هفته نامه ˈالاهرامˈ در ارتباط با افزایش مناسبات این کشور با روسیه تلاش کرد که سیاست خارجی قاهره را متوازن جلوه دهد و افزود: در دولت آینده این کشور، رابطه با روسیه جایگزین رابطه با آمریکا نخواهد شد.

یک روزنامه مصری ماه (میلادی) گذشته گزارش داد: قاهره با برخورداری از کمک های عربستان سعودی و امارات توافقنامه خرید تسلیحات به ارزش دو میلیارد دلار با روسیه منعقد کرده است.

جروزالم پست افزود: اقدام مصر در جهت بهبود روابط با روسیه به عنوان راهی برای مقابله با فشارهای آمریکا تلقی می شد.

به دنبال کودتای نظامی در مصر و برکناری ˈمحمد مرسیˈ از قدرت در ژوئیه (تیر ماه) گذشته، آمریکا کمک های مالی و تسلیحاتی اش را به این کشور متوقف کرد.

موسی گفت: روسیه کشوری قدرتمند است و مصر باید مناسبات خود را با آن حفظ کند، اما این روابط نمی تواند مناسبات ما را با آمریکا به خطر بیاندازد و برقراری همزمان روابط حسنه با مسکو و واشنگتن هیچ ایرادی ندارد.

این سیاستمدار مصری ادامه داد: نباید سیاست هایمان را در جهت مواجهه با آمریکا تغییر دهیم، اما در عین حال لازم است در مقابل هر گونه تعدی به حقوق و منافع مان نیز ایستادگی کنیم.

موسی افزود: ˈعبدالفتاح السیسیˈ وزیر دفاع دولت موقت مصر بزودی خبر نامزدیش در انتخابات ریاست جمهوری را رسما اعلام خواهد کرد.

وی احتمال تغییر نظر السیسی را در زمینه شرکت در رقابت های ریاست جمهوری بعید دانست و گفت: به نظر من السیسی ، رییس جمهوری موفق خواهد بود.

وزیر خارجه سابق مصر السیسی را سیاستمداری عاقل و خویشتندار توصیف کرد که به دیدگاه های تمامی احزاب توجه می کند.

ˈاحمد علیˈ سخنگوی ارتش مصر نیز یکشنبه گذشته از افزایش فعالیت های انتخاباتی السیسی خبر داد.

وی وعده داده است طی پنج سال آینده یک میلیون واحد مسکونی برای قشر کم درآمد مصر احداث کند.

به گزارش پایگاه خبری ˈاهرام آنلاینˈ، این طرح قرار است با همکاری شرکت اماراتی ˈعرب تکˈ صورت گیرد.

امارات و عربستان سعودی از حامیان اصلی دولت جدید مصر و مخالفان سر سخت ˈاخوان المسلمینˈ مصر هستند.

عربستان سعودی جمعه گذشته گروه اخوان المسلمین و هشت گروه دیگر را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داد.

امارات نیز شنبه گذشته از این اقدام عربستان حمایت کرد و از دیگر کشورهای عربی منطقه نیز خواست با این تصمیم ریاض هماهنگ شوند.

خاورم**9156**1651
کد N171635

وبگردی