آفتاب

رابرت گیتس: دیگر نمی‌توان کریمه را از چنگ روسیه خارج کرد

رابرت گیتس: دیگر نمی‌توان کریمه را از چنگ روسیه خارج کرد

وزیر دفاع اسبق آمریکا گفت، تلاش‌های دولت واشنگتن برای ممانعت از درگیری و تهاجم بیشتر روسیه در اوکراین و سراسر منطقه احتمالا با شکست مواجه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به دنبال استفاده از استراتژی الحاق و پیوند دادن شبه جزیره کریمه به روسیه است. سکنه کریمه در چند روز آینده درباره جدا شدن از اوکراین و پیوستن به روسیه رای می‌دهند و این امیدواری که اوکراین بتواند کنترل این منطقه را حفظ کند، از بین رفته است و روسیه کنترل این منطقه را بدست خواهد گرفت.

وی افزود: گمان می‌کنم که کریمه از چنگ روسیه خارج نمی‌شود. روسیه خواهان احیای بلوک شوروی است و کریمه گام نخست این روند محسوب می‌شود. تنها یک گزینه موثر از جانب واشنگتن باعث قوی‌تر شدن روابط در اروپا و تاثیر بیشتر در منطقه برای مقابله با اقدامات روسیه می‌شود.

وزیر دفاع پیشین آمریکا گفت: اقدامات کاخ سفید برای مجازات روسیه به خاطر مداخله نظامی در امور اوکراین با اعمال محدودیت سفر، عدم صدور ویزا، تحریم‌های اقتصادی و سایر اقدامات باعث توقف پوتین نمی‌شود. تردید دارم این روند باعث توقف استراتژی پوتین در قبال اوکراین شود چرا که دولتی حامی روسیه در این کشور وجود دارد که مانع از این اقدام می‌شود.

رابرت گیتس افزود: گزینه مستقیم نظامی وجود ندارد. تنها مواردی از اعمال تحریم در حال بحث و بررسی است. به عقیده من،‌ یک واکنش سریع باعث توقف استراتژی بلندمدت پوتین در کنترل کشورهای شوروی می‌شود.

آمریکا به دنبال اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌هایی علیه پوتین است اما رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید اقداماتش تنها برای حفاظت از جان روس‌ها و روس زبان‌ها در کریمه و منافع مسکو در این منطقه است.

وی درباره کشورهای حوزه بالتیک نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: اعزام جت‌های جنگنده به لیتوانی، استونی و لتونی کاری است که باید صورت گیرد چرا که تنش‌های سیاسی در اوکراین در حال افزایش است. پوتین به دنبال اعمال نفوذ و به دست گرفتن کنترل کشورهای شوروی سابق است. به عنوان نمونه می‌توان به مداخله نظامی مسکو در گرجستان به سال 2008 و نقض مذاکرات اتحادیه اروپا درباره ارمنستان و بلاروس اشاره کرد. این اقدامات از جانب کرملین، تلاشی بلندمدت برای متوقف کردن گسترش و تسلط ناتو در منطقه است.

وزیر دفاع پیشین آمریکا در ادامه گفت: آنچه که پوتین خواهان آن است احیای مجدد اتحاد جماهیر شوروی نیست بلکه می‌خواهد کشورهای شوروی سابق به مسکو بنگرند و هر آنچه را که پوتین می‌خواهد، انجام دهند. بدون آنکه مسئولیت فعالیت‌ها و کارهایشان بر عهده مسکو باشد.

انتهای پیام

کد N171627

وبگردی