آفتاب
رییس‌جمهور در همایش روز بزگداشت شهدا:/تكمیل می‌شود/| 152255

همه باید قدردان خون و راه شهدا باشیم

همه باید قدردان خون و راه شهدا باشیم

در تاریخ ایران تا همین 150 سال اخیر در مقاطع حساس شهیدان نقش بزرگی در حرکت تاریخی و پیروزی‌های بزرگ داشتند، اگر مشروطه، به مقاومت تنگستان، قیام جنگل بنگریم خون و نقش شهید و ایثارگران پررنگ است.


                           

رییس‌جمهور گفت: همه باید قدردان راه و خون شهدا باشیم.




به گزارش خبرنگار ایلنا،حسن روحانی در همایش ملی روز بزرگداشت شهدا صبح امروز در تالار وزارت کشور برگزار شد، گفت: روز شهید یعنی روز ایثار، فداکاری، مقاومت و ایستادگی در برابر تجاوز و یعنی روز عزت، سربلندی و نه تنها برای خانواده بلکه برای یک ملت و تاریخ است.




وی با گرامیداشتن روز شهید خاطر نشان کرد: از خانواده بزرگ ملت می خواهیم قدردان راه و خون شهیدان وهمه ایثارگران و آرمانها باشند و در مسیر دست یابی به اهداف آنها باشد.




رئیس جمهور با بیان این که بخشی از تاریخ هر ملتی را جنگها، دلاوری ها و ایستاد گی‌های آن ملت نشان می دهد، خاطر ‌نشان کرد: بخشی از هویت یک ملت مربوط به جهاد و ایستادگی آن ملت است و حتی اگر اسطوره ای برای ایستادگی و جنگ نداشته باشند آن را می آفرینند.




روحانی با اشاره به اسطوره هایی مانند، رستم و اسفندیار اظهار داشت: خلق این اسطوره‌ها برای جهاد، دلاوری، رزم و جنگ و ایستادگی است. اما برخی از ملتها نیاز به اسطوره های تخیلی ندارندو نمونه های واقعی و اعلایی دارند که هر یک ازآنها می‌تواند برای ما سرمشق باشد.




وی ادامه داد: در تاریخ ایران تا همین 150 سال اخیر در مقاطع حساس شهیدان نقش بزرگی در حرکت تاریخی و پیروزی‌های بزرگ داشتند، اگر مشروطه، به مقاومت تنگستان، قیام جنگل بنگریم خون و نقش شهید و ایثارگران پررنگ است.




روحانی با تاکید بر این که انقلاب اسلامی زمانی اوج گرفت که از خون شهیدان رنگین شد، به حمله ساواک به مدرسه فیضیه در فروردین 1342 اشاره کرد و اذعان داشت: در هر مقطعی که انقلاب ما اوج گرفت مشاهده می کنیم که دلاوران به صحنه آمدند، خون خودرا تقدیم کردند که نمونه آن 15 خرداد، 17 شهریور، 21و22 بهمن است.




رئیس جمهور با بیان این که بعد از انقلاب اسلامی نیز بزرگان تقدیم راه انقلاب شده اند، تصریح کرد: دفاع مقدس و آنچه که در 8 سال اتفاق افتاد حال و هوای دیگری با آنچه که در همه مقاطع صوت گرفت دارد.من کم و بیش اگر در متن این حوادث نبودم درحاشیه آنها حضور داشتم و می دانم که حال و هوای این 8 سال متفاوت بود.




رئیس دولت یازدهم با اشاره به مشکلات ایران در سالهای ابتدای انقلاب ابراز داشت: ما یک ملت تازه انقلاب کرده بودیم که صدها مشکل طبیعی داشت و قصد تجاوزی را به کشوری نداشتیم، اما ناگهان و مظلومانه مورد تهاجم گسترده قرار گرفتیم و این با ترور و کشتار در خیابان فرق می کند.



                       
کد N171554

وبگردی