آفتاب

رهبر جدید کریمه، مردی با گذشته‌ای تیره

رهبر جدید کریمه، مردی با گذشته‌ای تیره

"سرگئی آکسیونف، نخست وزیر کریمه، تا دو هفته پیش یک سیاستمدار عادی و رهبر یک حزب روس گرای کوچک بود که در آخرین انتخابات ناحیه‌ای تنها توانست چهار درصد از آراء را به دست آورد. او در گذشته یک تاجر بود که از دوران پس از سقوط شوروی سابق، گذشته تاریکی را در کریمه با خود یدک می‌کشد."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی خبری به بررسی نحوه به قدرت رسیدن و گذشته آکسیونف در شبه جزیره کریمه پرداخته و می‌نویسد: «اکنون آکسیونف، نخست وزیر دولت ناحیه‌ای کریمه است که مشخصا توسط روسیه به این پست رسیده و سخت در تلاش است تا کریمه را ضمیمه روسیه کند.

وی علاوه بر این فرماندهی یک دسته کوچک از نظامیانی که روز شنبه طی مراسمی در سیمفروپل سوگند وفاداری یاد کردند را نیز برعهده دارد.

وی در این مراسم عنوان کرد هرچند کریمه در همه پرسی 16 مارس ضمیمه روسیه خواهد شد اما او هیچ کینه‌ای نیست به اوکراین ندارد.

وی در ادامه گفت: سربازهایی که همچنان به دولت جدید اوکراین پایبندند، می‌توانند کریمه را ترک کنند.

هرچند آکسیونف تاکید می‌کند که یک "صلح جو" است اما مردم سیمفروپل او را با نام مستعار "گوبلین" در دهه 90 میلادی به یاد دارند.

آندری سنچنکو، عضو حزب باتکیفشچینا اوکراین، آکسیونف را رئیس یک دسته تبهکار معرفی کرد که بعضا اقدام به اخاذی می‌کردند.

علاوه بر او میخائیل باخارف، ویراستار روزنامه "کریمن تروث"، مهمترین روزنامه روس گرای این ناحیه نیز پنج سال پیش هنگامی که آکسیونف پا در عرصه سیاست گذاشت، از او به عنوان یک تبهکار جنایتکار یاد کرده بود.

آکسیونف پس از آن از باخارف شکایت کرده و در نهایت او را محکوم کرد اما یک دادگاه عالی باخارف را از این اتهامات تبرئه کرد. اما اکنون که آکسیونف در مرکز سیاست کریمه قرار دارد، باخارف می‌گوید که اشتباه از او بوده است.

وی در این خصوص گفت: من یک حامی آکسیونف هستم، او شخصی شجاع و دارای اعتماد به نفس است که از برعهده گرفتن مسئولیت‌ها نمی‌هراسد.

به دنبال نارضایتی مسکو از سرنگونی دولت سابق اوکراین، نیروهای به اصطلاح حامی روسیه موسوم به "واحدهای دفاعی کریمه" پارلمان این ناحیه خود مختار را تصرف کرده و به دنبال آن آکسیونف به قدرت رسید.

منتقدان آکسیونف می‌گویند که او عروسک خیمه شب بازی روسیه است تا کرملین بخش قدیمی خود را دوباره ضیمه روسیه کند.

آکسیونف در سال 2009 سه سازمان حامی روسیه را در قالب حزب اتحاد روسیه در آورد. این حزب به تبلیغات برای روس زبان‌های کریمه پرداخته و معترضان ضد یانوکوویچ، رئیس جمهوری مخلوع اوکراین را "نازی" خواند.

وی همچنین می‌گفت که قصد ندارد کریمه را از اوکراین جدا کند. اما این تبلیغات چندان برای کسب رای در پارلمان کریمه کار ساز نبودند.

از سوی دیگر آکسیونف حامیانی نیز دارد. گنادی ایوانچنکف، یک اقتصاد دان اهل سیمفروپل در خصوص آکسیونف گفت: من از رهبری او در این شرایط نابسامان شگفت زده شده‌ و به صحت داستانهایی که در مورد گذشته او وجود دارند شک دارم. من با توجه به اقدامات فعلی او قضاوت می‌کنم.»

انتهای پیام

کد N171434

وبگردی