آفتاب
ادامه اختلاف و درگیری میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

قطع همکاری عربستان و امارات با شبکه ها و رسانه های قطری

قطع همکاری عربستان و امارات با شبکه ها و رسانه های قطری

تهران – ایرنا – با اوجگیری تنش و کشمکش میان دوحه و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، کارشناسان سعودی و اماراتی روز یکشنبه اعلام کردند، به همکاری خود با شبکه ها و رسانه های قطر پایان داده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ریاض، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین با متهم کردن قطر به مداخله در امور داخلی آنان با حمایت از گروه های تندرو از جمله جنبش اخوان المسلمین، روز چهارشنبه در یک تصمیم غیرمنتظره، سفیران خود را از قطر فراخواندند.

اما دوحه با رد این اتهام، وجود اختلاف در سیاست های منطقه ای این کشورها را عامل این اقدام دانسته است.

ˈسمر المقرنˈ روزنامه نگار زن سعودی که برای روزنامه قطری ˈالعربˈ کار می کند، روز یکشنبه در صفحه توییتر خود نوشت که وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان تصمیم گرفته است به همکاری نویسندگان سعودی با روزنامه نگاران قطری پایان دهد.

وی افزود: دو نویسنده دیگر سعودی به نام های ˈصالح الشحیˈ و ˈاحمد بن راشد السعیدˈ نیز همکاری خود را با روزنامه های قطری بر اساس دستور وزارت اطلاع ارسانی عربستان قطع کرده اند.

مقرن افزود: ˈمحنا الحبیلˈ نویسنده دیگر نیز دستورهای مشابهی از وزارتخانه متبوع خود دریافت کرده است.

در این میان مفسران و تحلیلگران اماراتی اعلام کرده اند که شبکه ورزشی ˈبلن اسپورتزˈ را که به طور اختصاصی به پخش بازی ها و مسابقه های لیگ برتر انگلیس و ˈلالیگاˈ اسپانیا، برای میلیون ها فوتبال دوست در خاورمیانه می پردازد، ترک کرده اند.

ˈعلی سعید الکعبیˈ و ˈفارس عوادˈ روز شنبه در صفحه توییتر خود، کناره گیری خود را از شبکه بلن بدون اعلام علت این تصمیم اعلام کردند.

ˈسلطان رشیدˈ کارشناس اماراتی فوتبال نیز گفت: همکاری خود را با شبکه بلن پایان می دهد و ˈحسن الجاسمیˈ تحلیلگر ورزشی نیز گفت که از این پس در شبکه های ورزشی قطری بلن و ˈالکاسˈ، برنامه اجرا نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، قطر حامی سرسخت جنبش اخوان المسلمین به شمار می رود که از دید بیشتر حکومت های سلطنتی محافظه کار کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تهدیدی برای سلطه آنها بر قدرت در کشورهایشان، به علت دیدگاه های سیاسی این جنبش و تلاش آن برای برقراری حکومت اسلامی است.

شورای همکاری خلیج فارس که شامل کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است این روزها دچار اختلاف و درگیری شدید شده است.

مترجمام**1486**1586
کد N170754

وبگردی