آفتاب
به منظور سامان‌دهی مشاغل موجود؛

طرح توسعه خدمات شهری در اهواز اجرا می‌شود ‌

طرح توسعه خدمات شهری در اهواز اجرا می‌شود ‌

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در مراسم امضای تفاهم‌نامه با شهرداری اهواز در جهت ایجاد اشتغال پایدار و رفع معضلات اجتماعی و توسعه مناطق شهری اهواز گفت: طرح توسعه خدمات شهری هم ایجاد اشتغال می‌کند و هم در ساماندهی مشاغل خدمات موجود موثر است.

به گزارش خبرنگار ‌خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- هوشمند صفایی در این مراسم که امروز یکشنبه (18 اسفندماه)، در شهرداری مرکزی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: اولین حرکت در رابطه با طرح ایجاد اشتغال در استان، با امضای این تفاهم‌نامه انجام می‌شود و بسیار خرسندم که این حرکت از مجموعه شهرداری اهواز آغاز شد.

وی ادامه داد: این طرح حاصل مطالعات و تلاش‌های ما در تهران بوده است و قرار بود در تهران اجرا شود ولی توفیق پیدا کردم که در استان خوزستان مسئولیت تعاون کار و رفاه اجتماعی را بپذیرم. به همین دلیل با همکاری شورای شهر اهواز که آمادگی خود را برای مشارکت در اجرای این طرح اعلام کردند، می‌توان طرح ایجاد اشتغال پایدار را با همکاری شهردار اهواز به خوبی عملیاتی کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تصریح کرد: یکی از معضلاتی که گریبانگیر استان خوزستان شده موضوع بیکاری است و دغدغه و موجب نگرانی همه مسئولان استان از جمله استاندار است. باید در این زمینه فکری اندیشیده شود و هر کس در هر مسئولیتی، تلاش کند تا در این زمینه گام‌های جدی برداشته شود. اکنون فرصت سعی و خطا وجود ندارد و باید در جهت اجرایی طرح‌هایی که ضریب اطمینان بالایی برای موفقیت آنهاست، قدم برداریم.

صفایی افزود: یکی از این طرح ها می تواند طرح ایجاد اشتغال پایدار و توسعه مناطق شهری و رفع معضلات اجتماعی باشد. شهرداری به دلیل تجارب گرانقدری که در زمینه مدیریت شهری دارد، و با توجه به اینکه امکانات و ابزار لازم برای اجرای طرح را در اختیار دارد، می تواند با مشارکت مردم نسبت به برون سپاری برخی مشاغل و واگذاری آنها به مردم، اقدام کند.

وی اظهار کرد: در واقع این اقدام یکی از مصادیق اجرای اقتصادی مقاومتی است. مقام معظم رهبری در ابلاغیه سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی به دو نکته اشاره داشتند، نکته اول این بود که باید زمینه مشارکت حداکثری مردم در فعالیت های اقتصادی فراهم شود و این یعنی تعاون می تواند در این عرصه ورود کند و نقش موثری داشته باشد. نکته دوم مورد تأکید مقام معظم رهبری در رابطه با حمایت از کارآفرینان است. این دو مورد، دو مولفه مهم در اجرای سیاست اقتصادی مقاومتی است که هر دو مورد به نوعی به وظایف اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت متبوع بر می گردد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بنابراین در این زمینه باید تلاش شود، لذا برنامه‌هایی که در مجموع داریم بر محوریت اشتغال است و در حوزه روابط کار کارشناسان در حال فعالیت هستند و توجه مختصری به این حوزه می‌تواند کار را به خوبی پیش برد.

صفایی گفت: آنچه که مهم است محور فعالیت ما در زمینه اشتغال در استان است. زیرا استان به شدت نیازمند آن است و با اجرای طرح‌های اینچنینی می توان شرایط را بهبود داد. یکی از راه‌های کاهش بیکاری که به عنوان یک امتیاز می‌توان آن را به بنگاه‌های اقتصادی موجود در استان داده شود این است که کارگران دارای 20 سابقه کار، در کمیته‌های سخت و زیان‌آور بررسی و بازنشسته کنیم، مشروط بر این‌که به جای این افراد نیروهای تازه نفس، جوانان، فارغ التحصیل دانشگاه قرار بگیرند و این موضوع در دستور کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در واقع این اقدام، جوان کردن واحدهای اقتصادی را در پی خواهد داشت. به دلیل شرایط خاص آب و هوایی استان خوزستان، نیروی کار زود فرسوده و می شود و بهره وری پایین می‌آید. بنابراین با اعمال قانون مشاغل سخت و زیان‌آور می‌توانیم کارگران خود را با 20 سال سابقه کار بازنشسته کنیم، مشروط بر این‌که پیمانکار بتواند در این زمینه نیروی جدید بگیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اقتصاد از سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات تشکیل شده و آمار موجود استان نشان می‌دهد که در بخش خدمات، مشاغل زیادی ایجاد شده، یعنی سهم بخش خدمات استان در ایجاد اشتغال نسبت به کشاورزی بالاست، اما این مشاغل به خصوص در حوزه شهری باید ساماندهی شود.

صفایی تصریح کرد: اکنون بر این مشاغل نظارتی نیست و به خوبی سامان نشده‌اند که با ساماندهی این مشاغل و نظارت بیشتر‌ می‌شود هم این مشاغل را کنترل کرد و هم امکانات در اختیار صاحبان این مشاغل قرار داد.

وی افزود: از جمله مشاغل بخش خدمات می توان به ساماندهی مکان های توریستی، ایجاد بازارچه‌های محصولات، طرح تفکیک و بازیافت زباله در مبدا، برپایی نمایشگاه‌های دایمی به جای فصلی، پارکینیگ عمومی، حمل و نقل عمومی، نگهداری فضای سبر و پارک ها، راه اندازی فروشگاه های بزرگ فروش میوه و صیفی‌جات، ساماندهی دکه‌ها، حفاظت و حراست از اماکن عمومی، خصوصی و منازل مسکونی در قالب نگهبان محله، ساماندهی پیک‌های موتوری، سامان‌دهی پارکبان‌ها و مشاغل آزاد اشاره کرد که در اجرای طرح توسعه خدمات شهری قرار می گیرند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: این طرح برای نخستین بار در سطح کشور اجرا می شود و در هیچ استانی این اجرایی نشده است زیرا این طرح حاصل مطالعه خود ما بوده است، اجرای این طرح ایجاد اشتغال، ساماندهی مشاغل و توزیع عادلانه ثروت را به همراه خواهد داشت. در حقیقت بحث عدالت اجتماعی از اینجا شروع می‌شود.

صفایی گفت: کار را باید به خود مردم واگذار و جوانان را وارد صحنه کار کنیم و کار ر ابه گروه‌ها یا عده خاص واگذار نکنیم. با این اقدام عدالت اجتماعی، توزیع عادلانه ثروت و همه مولفه‌هایی که نظام مقدس جمهوری اسلامی از ابتدا انقلاب به دنبال آنها بوده، تحقق ببخشیم. البته تلاش می‌خواهد و باید وقت صرف کنیم و از همه امکانات استفاده شود.

انتهای پیام

کد N170471

وبگردی