آفتاب

طرح انتقال آب از دریای خزر در مراحل مطالعاتی است

طرح انتقال آب از دریای خزر در مراحل مطالعاتی است

سمنان - ایرنا - مجری طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی شرکت توسعه آب و نیروی ایران با تاکید بر اینکه در اجرای این طرح موظف به رعایت ضوابط زیست محیطی هستیم گفت: انتقال آب از خزر منوط به مجوز محیط زیست است.

ˈمحمد رهبریˈ روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در شرکت آب منطقه ای سمنان، محیط زیست را از ارکان مهم اجرای این طرح بیان و خاطرنشان کرد: ملاحظات زیست محیطی از سه جنبه جنگل، کوهستان و دریا در این طرح مورد توجه و مطالعه قرار گرفته و گزارش های آن به محیط زیست ارسال و نشست های کارشناسی و ارزیابی نیز برگزار شده است.

وی با بیان اینکه طرح مذکور در مرحله مطالعاتی قرار دارد گفت: تا زمان صدور مجوز سازمان حفاظت محیط زیست انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی انجام نمی شود.

رهبری با تاکید بر اینکه مسیر انتقال به گونه ای دیده شده که کمترین آسیب را در طبیعت داشته باشیم اظهار داشت: به این منظور 100 کیلومتر از خطوط انتقال آب از مسیر خط نفت نکاء که وجود دارد و 40 کیلومتر نیز از مسیر روزیه به سمنان می رسد.

وی با بیان اینکه در این طرخ 12 هکتار جنگل تراشی خواهیم داشت متذکر شد: قرار شده است تا پنج برابر میزان جنگل تراشی کاشت درخت صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اعتقاد مجری نیز مانند محیط زیست بررسی دقیق جوانب این طرح است افزود: در این پروژه آب از طریق دو رشته خط لوله به قطر یک هزار و 400 میلیمتر به طول 184 به سمنان می رسد.

رهبری در خصوص شرایط آب شیرین کن ها مورد استفاده در این طرح با مسایل محیط زیست تصریح کرد: تمامی دستگاههای آب شیرین کنی که قرار است در این طرح مورد استفاده قرار گیرد همسو با محیط زیست بوده و آلودگی زیست محیطی ندارد.

مجری طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران گفت: این آب با هدف تامین آب شرب و صنعت به استان سمنان منتقل می شود گفت: نمک زدایی و انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی طرحی ملی در چارچوب نظام فنی و مهندسی با افق 20 ساله است که ضمن حفظ محیط زیست و عبور نکردن از قوانین آب مورد نیاز شرب و صنعت را تامین می کند.

وی با بیان اینکه در این طرح قرار است 200 میلیون مترمکعب آب منتقل شود گفت: 25 درصد این آب برای شرب و 75 درصد برای صنعت است.

وی با اشاره به قرار داشتن این طرح در مرحله مطالعات گفت: در سال 92 برای مطالعات این طرح 25 میلیارد ریال در بودجه با ردیفی به همین نام اختصاص یاقت و در سال 93 نیز این امر تکرار شده است.

وی گفت: در بودجه سال 92 ردیف بودجه برای نمک زدایی و انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی تعریف شده بود که اگر این طرح در سه ماهه اول امسال آغاز می شد در مدت سه سال و در سال 95 به اتمام می رسد و اگر در سال آینده ردیف اجرایی قرار داده شود عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

وی هزینه اولیه این طرح را 30 هزار میلیارد ریال بیان کرد و گفت: اگر این طرح در این سالها اجرا می شد 45 هزار میلیارد ریال هزینه دربر خواهد داشت.

رهبری هزینه تمام شده برای هر مترمکعب آب برای بخش صنعت اظهار داشت: با محاسبه تمامی هزینه ها پیش بینی می شود هرمترمکعب آب برای بخش صنعت 40 هزار ریال عرضه شود.

مجری طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی شرکت توسعه آب و نیروی ایران بر ضرورت مشارکت بخش صنعت در تامین آب صنعتی نیز تاکید کرد و گفت: در غیر این صورت امکان اجرای این طرح وجود ندارد.ک/3

599/608/506
کد N169834

وبگردی